Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Direktlänk till inlägg 28 juli 2015

Sammy

Av Ulrika Pernler - 28 juli 2015 20:39

Sommarlovet går mot sitt slut och efter några veckor av riktigt lugn på ridskolan så är det åter full fart med läger på både dagar och kvällar. Hästarna går utomhus i sina sommarhagar och trivs utmärkt med det. Men man märker att de tycker det är skönt att få spendera några timmar inne för att vila. Det brukar bara ta några minuter från att de kommit in tills i stort sett hela stallet snarkar i halmen.


Höstens lektioner är så gott som fullbelagda. Det finns några restplatser och dessa fylls nu under de sista veckorna innan terminsstarten. Det känns skönt och tryggt att elevunderlaget finns.


Oftast rullar dagarna på i sina rutiner här på ridskolan men ibland blir dagen inte alls vad man hade tänkt sig och nåt oväntat händer. Sammy, den fina, stora, bruna, snälla hästen lämnade oss i fredags. Något som vi inte hade förberett oss på över huvud taget.


 


Egentligen uppmärksammade vi på onsdagen att han hade börjat tappa i vikt. En del hästar har svårt att föda sig på bete och därför har våra hästar också fri tillgång på hösilage i foderhäckar ute i hagarna samtidigt som de går på bete. Sammy har aldrig haft svårt med att hålla vikt men hos äldre hästar kan saker ändras och vi pratade om att vi skulle prova att låta honom vara inne en del av dygnet så att han skulle kunna äta i lugn och ro i sin box utan att störas av de andra hästarna.


Det var onsdagens plan.


När han kom in på torsdagen så uppmärksammade vi att han inte var sig lik. Han var hängig, ointresserad av omgivningen och även svullen i huvudet. Han hade en något förhöjd temp. 37,8 mot sin vanliga 36,9. Jag kände inte igen honom och vi ringde efter veterinär. Min första egna misstanke var att han blivit ormbiten, förgiftad av något eller möjligtvis att någon tand blivit infekterad.


Även fast vi har över fyrtio hästar så vet vi exakt vilket som är varje häst normaltemperatur och vad som är deras normala jag. Varje häst har sin journal där vi har sådana saker nedskrivna så att man lätt ska kunna gå in och titta om man tycker någon häst avviker från sitt normala. Där för vi också anteckningar om sådant som händer som om vi kollat tänderna eller om hästen haft ett sår. Att hålla reda på sådant i huvudet när man har så många hästar är omöjligt så journalerna är till stor hjälp när saker händer. Det är bra att föra journal även om man bara har en enda häst för dagar och datum flyter lätt ihop med tiden.


 


Man får en nära relation till alla hästarna på ridskolan. Vi arbetar med dem dagligen i stallet och i ridhuset och vet väl hur de fungerar. De flesta hästarna är hos oss i många år och då märker man direkt om en häst inte är som den brukar. Det kan vara små saker som indikerar att något är på gång. Små förändringar i humöret, hästens hårrem, hästens hull och så vidare. Ju tidigare man reagerar desto bättre eftersom saker och ting inte hinner gå för långt då.
Men ibland händer saker akut.


Undersökningen på torsdagen visade inte på något uppenbart. Ingert konstigt i munne, teorin med ormbett stämde möjligtvis. Men ormbett behandlas bara om det blir komplikationer annars brukar hästen själv kunna ta hand om giftet om den får ett par dagar på sig. Veterinären avslutade med att ta ett blodprov som förhoppningsvis skulle ge oss några svar redan nästa dag. Eftersom Sammys temp hade stigit lite till och han var hängig och smärtpåverkad så fick han smärtstillande och febernedsättande över natten. Det hjälpte honom lite och han orkade dricka av vattnet vi bjöd honom och han plockade även i sig lite betfor och hösilage.


Det är väldigt jobbigt att se att en häst inte mår bra och jag gick och la mig på kvällen med en tydlig oroskänsla i magen.


På fredag morgon var Sammy ännu sämre. Det gick verkligen utför fort. Även om han slapp febern och lite av det onda med medicinen så såg vi att han var riktigt dålig. Kort därefter kom provsvaren via telefon från labbet och därefter så fanns ingen tvekan om vad som var på väg att hända.

Provsvaren visade att Sammy hade drabbats av Akut Lymfocytär Leukemi som hos honom fick ett väldigt snabbt förlopp och hans värden var mycket dåliga.


 


Några timmar senare fick han somna in och det kändes såklart väldigt sorgligt men det var samtidigt en lättnad efter att ha upplevt de senaste två dygnens snabba sjukdomsförlopp.

Vi tycker så mycket om våra hästar. När jag skriver vi så menar jag inte bara vi som jobbar på ridskolan utan även alla våra elever. Det märks inte minst på vår Facebooksida. Varje gång vi gör inlägg om  hästarna får det alltid ett stort gensvar.Vi vill att våra elever ska få vara delaktiga i det som händer på ridskolan. För det mesta rolig och ibland tråkigt.


Jag är så glad att eleverna uppskattar och ser värdet i varje häst. Ridskolans uppgift är inte bara att lära människor att rida utan i hög grad att lära människor se och förstå hästen.


Sammys box är tom just nu men framöver kommer en ny häst flytta in där som jag hoppas blir älskad och kvar hos oss i många år framöver.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2016 19:17


     I morse bar det av till Lovisedal för att döma och för vilken gång i ordningen jag körde vägen dit har jag ingen aning om. Lovisedal och Rotbrunna är annars de två ledande destinationerna för min del när det gäller vilsekörningar.    Jag...

Av Ulrika Pernler - 9 januari 2016 17:25


Den här vintern är en kvarkavinter. Jag vet inte om vädret och fukten bidragit till att Kvarkan stortrivs eller om det bara är ett Kvarkaår. Hur som helst så poppar det upp rapporter om misstänkt och konstaterad Kvarka dagligen just nu och är det någ...

Av Ulrika Pernler - 11 november 2015 18:33


    Eller ja, en gång var träningen visserligen allt annat än en höjdpunkt för mig. Det kom en välrenommerad tränare till vår anläggning och jag hade klätt upp mig lite extra. Det kan ju vara svårt att tro att det går. Men jo då jag hade ekipera...

Av Ulrika Pernler - 7 oktober 2015 18:55


När jag var liten hästtjej så fanns det i stallarna där man vistades en och annan ”hästkarl” som jag var livrädd för eftersom minsta felsteg ledde till en omedelbar åthutning. Samtidigt ville jag gärna finnas i deras närhet eftersom jag t...

Av Ulrika Pernler - 30 augusti 2015 21:11


    Om man vill ha en egen häst så är det en bra idé att lägga undan pengar då och då när man har några över. Om man i slutänden har haft lite pengar över tillräckligt många gånger så kan det hända att drömmen slår in.   Jag var väldigt spar...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards