Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Direktlänk till inlägg 26 januari 2015

"Gott och blandat" eller uppdatering om de senaste veckorna på ridskolefronten

Av Ulrika Pernler - 26 januari 2015 16:15


 


Hej och hå, det var ett litet slag sen jag uppdaterade om vad som händer på ridskolan. Det beror inte på att det inte hänt nåt utan på att det hela tiden händer så mycket att det liksom inte blir mycket tid över :) 


Först var det jullov och när andra går på ledighet så jobbar vi för högtryck. Under julledigheten är det bara några korta veckor då vi ska strukturera upp vårterminen på ridskolan och så vill vi ju se till att alla som önskar gå en kurs under julen ska få göra det. 

Alla elever ska sorteras in i rätt grupp eller byta tid om de önskat och så är det många ny a som vill börja. De sista två terminerna har vi märkt att barngrupperna blivit större igen och att trycket på nybörjargrupper ökat. Så till våren har vi till och med satt in ett par nya tider. 


Så började vårterminen. Det känns alltid skönt på nåt vis att komma in i de vanliga rutinerna och så känns det kul med ny termin. Hästarna är roliga. På jullovet var de lite extra pigga och busig. Men på nåt sätt så märker de direkt när det är ”som vanligt”. Från dag ett var de inne i lunket. Inte för att våra hästar är trötta på något sätt. De är friska, pigga, glada och arbetssugna. Men de är också som klockor! Helt fantastiska arbetskamrater har vi!


Vi har köpt en D-ponny. Han heter Aleks och är en Connemara på sju år. Aleks är en sötnos, han är jättesnäll och just nu väldigt lurvig och långhårig till skillnad från de andra hästarna i stallet. Han svallande hårman tycks dock tilltala de ridskolans yngre besökare och han har redan fått en kö av barn som vill bli hans skötare. :) På bilden här nedan ser ni hur han ser ut. 



 


Det kommer bli en del föreläsningar under våren. Först ut är en foderföreläsning den 2 februari. Den är gratis och öppen för vem som helst. Man behöver föranmäla att man kommer så vi vet att det finns plats för alla. Läs mer här.


Vi har fått en ny tävlingskommitté bestående av ett gäng medlemmar som verkar riktigt taggade på att greppa tag i tävlingsbiten tillsammans med oss. Som vanligt behöver man inte sitta med i TK för att hjälpa till på våra tävlingar. Vi blir jätteglada för att man vill ställa upp ett par timmar, en halv dag eller vid några tillfällen under året. Har man frågor om detta så kan man bara höra av sig till kontoret på upk@telia.com 


Under året så har vi fjorton klubbtävlingar och ett antal officiella tävlingar och så en del andra arrangemang då vi vill hålla vår cafeteria öppen. Att stå en stund i cafeterian är något som vem som helst klarar av och vi är tacksamma för alla hjälp vi kan få från er medlemmar där också. Samma adress som ovan om ni undrar något. På hemsidan finns också en rubrik på nyhetssidan som heter just cafeteria. Där kan man klicka för att se vilka datum som är aktuella. 

  

För alla er med egen häst som avser att tävla under året som kommer vi ha en träff den 14 februari på UPK:s anläggning. Vi hoppas ni vill komma och träffa era klubbkamrater. Alltid kul att få ett ansikte på varandra. Läs mer här!


Och snart är det lov igen. Vecka 8 är det sportlov för skolorna i Uppsala. Vi håller ridskolan igång som vanligt med ett utökat utbud i form av dagläger och teoirkurser. Läs mer om det på hemsidan.


Kom ihåg att vi också har en facebookgrupp som heter Uppsala Ponnyklubb. Gruppen och hemsidan www.uppsalaponnyklubb.se  uppdateras hela tiden flera gånger i veckan. Så se  själva till att hänga med på allt som händer! 


En spännande sak som hänt är att vi vi ”ingrodda” UPK:are Marie Pettersson och jag själv fick resultaten från landslagsmönstringen i Working Equitation som vi var på i oktober. Marie och Stöcksjö Piraten kom med i träningsgrupp C som består av ekipage som under året eller nästkommande år kan vara aktuella för internationella tävlingar. Unico (Lusen) och jag kom med i träningsgrupp A som består av ekipage som är aktuella för internationella tävlingar och mästerskap. Vi är totalt fem stycken som är uttagna till grupp A. De finns också en grupp B och en Observationsgrupp. Deltagarna i de olika grupperna kommer alltifrån Kalix till Skåne. 


För er som går och våntar på extra WE träningar på ridskolan så kommer det snart komma några enstaka datum. Det är mycket bokat på helgerna just nu då vi kör alla  våra klubbtävlingar under den första delen av terminen. Men rätt vad det är så kan vi nyttja utebanorna igen och då blir det något lättare att hitta tider :) 



Förra året såg jag till att  bli filmad ofta under träningar och tävlingar. Det är väldigt nyttigt att se hur saker och ting ser ut i ett annat perspektiv än när man sitter på hästen. Det ger en möjlighet att förbättra sig ytterligare. Jag satte ihop en film med korta klipp från en del av 2014 års filmer på mig och Unico. Titta om ni vill :) 



Unico 2014 from Ulrika Pernler on Vimeo.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2016 19:17


     I morse bar det av till Lovisedal för att döma och för vilken gång i ordningen jag körde vägen dit har jag ingen aning om. Lovisedal och Rotbrunna är annars de två ledande destinationerna för min del när det gäller vilsekörningar.    Jag...

Av Ulrika Pernler - 9 januari 2016 17:25


Den här vintern är en kvarkavinter. Jag vet inte om vädret och fukten bidragit till att Kvarkan stortrivs eller om det bara är ett Kvarkaår. Hur som helst så poppar det upp rapporter om misstänkt och konstaterad Kvarka dagligen just nu och är det någ...

Av Ulrika Pernler - 11 november 2015 18:33


    Eller ja, en gång var träningen visserligen allt annat än en höjdpunkt för mig. Det kom en välrenommerad tränare till vår anläggning och jag hade klätt upp mig lite extra. Det kan ju vara svårt att tro att det går. Men jo då jag hade ekipera...

Av Ulrika Pernler - 7 oktober 2015 18:55


När jag var liten hästtjej så fanns det i stallarna där man vistades en och annan ”hästkarl” som jag var livrädd för eftersom minsta felsteg ledde till en omedelbar åthutning. Samtidigt ville jag gärna finnas i deras närhet eftersom jag t...

Av Ulrika Pernler - 30 augusti 2015 21:11


    Om man vill ha en egen häst så är det en bra idé att lägga undan pengar då och då när man har några över. Om man i slutänden har haft lite pengar över tillräckligt många gånger så kan det hända att drömmen slår in.   Jag var väldigt spar...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards