Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Direktlänk till inlägg 13 maj 2014

Enhörningar finns

Av Ulrika Pernler - 13 maj 2014 12:48

 


Hej! Kommer ni ihåg att jag skrev om Blueprint och hans skallfraktur för några veckor sedan. Om inte kommer här en kort resumé. 


Blueprint fick en fraktur i pannan efter en spark. Det är sånt som händer någon gång ibland när hästarna gör upp eller leker i hagen. Han kom in med lite näsblod och vi avvaktade enligt veterinärens inrådan med behandling då han var pigg och åt och drack som vanligt. Han fick smärtlindring och penicillin.


En vecka senare åkte han in och röntgade pannan för att se hur det såg ut därinne.  Pannbensfrakturer brukar läka bra och veterinärerna var övertygade om att det skulle vara så även med denna fraktur. De kunde inte se några separerade benflisor som behövde plockas ut och hästens allmänstillstånd var fortfarande gott. En månads vila i hage men utan sällskap var ordinationen. 


Så vi avvaktade och BP såg ut att må fint och fortsatte äta och dricka och vara intresserad av omvärlden. Penicillinkuren avslutades också. 

Så plötslig en dag såg vi att svullnaden ändrats och att han började bli knölig mer än svullen i pannan. Det såg faktiskt ut som ett horn hade börjat växa ut fast på en helt annan plats än där veterinärerna sett frakturen. Han började också få svullnad som sträckte sig ut under ögonen på båda sidor. 


Vi funderade och diskuterade om det kunde vara så att han fått en infektion som gått in i bihålorna eller om det var så ändå att någon liten benbit var loss och hade börjat flytta på sig och kanske till och med var på väg att stötas bort av kroppen. 


Det är alltid svårt att bedöma frakturer i första stadiet eftersom en färsk fraktur kan  vara så svår att se på röntgen. Det tar en tid innan skelettet kalkar ur vid skadan så att den syns när man tar en bild. 


Det blev återfärd till kliniken i fredags för ny röntgen och den här gången var veterinärerna säkrare på att det faktiskt fanns en lös benbit. Men den kunde de kanske plocka ut polikliniskt. Så BP fick bo kvar på kliniken över helgen inför operation. 


Vi hörde ingenting varken lördag eller söndag vilket var ett gott tecken. Så länge man inte hör något så brukar allt vara fint med hästen. 


På måndagen ringde man och berättade att det inte blivit någon operation och att man överlagt med expertis då det nog inte var en benbit i alla fall. 


Den nya diagnosen är att sparken tagit så tokigt att frakturen sitter precis i en av sömmarna på skallbenet. En skalle sitter ihop med flera ”sömmar” eftersom skallbenet alltid är delat på nyfödda för att man ska få plats att passera födelsekanalen. Dessa växer ihop när hästen blir äldre. Det är likadant på människor.


Så det som hänt är att sömmen gått upp och att delarna skaver mot varandra och då försvarar sig kroppen med att bilda nytt ben. Så länge delarna inte ligger helt still så fortsätter benbildningen. Det är väldigt ovanligt att detta händer så veterinärerna var tvungna att fundera ett tag på hur det ska åtgärdas. Men nu är det bestämt att det blir en större operation där det pålagrade benet ska mejslas bort och sedan skruvas de trasiga bitarna ihop med en platta och skruvar. 


Det blir nog snyggt och bra till slut även om det alltid är väldigt oroligt med att behöva söva och lägga omkull en häst. När det gäller Blueprint så är han en riktigt tapper häst som verkar ta det hela med ro. Han är hemma igen i väntan på operationen som blir nästa tisdag. Så länge tar han det soft och äter och dricker och blir gärna lite klappad i väntan på att bli av med sitt enhörningshorn. 


När det gäller horn så kom jag att tänka på en annan episod med en häst som hade haft en skada i pannan. När hästar råkar träffa varandra i huvudet under lek och stök så brukar som sagt pannbenet stå emot. Däremot så är huden i pannan väldigt spänd så den spricker lätt och delar sig. 


Ridskolehästen Bard kom in en gång med ett rätt så långt och öppet sår i pannan och vi fick lov att sy ihop honom. Ett  drängage sattes längst ned i såret så att sårvätska kunde rinna ut under läkningen. Ett drängage är helt enkelt en slang som ser till att sådant som behöver komma ut från ett sår kommer ut. 


När pannan var läkt så skulle jag ta bort suturerna (stygnen) och dränaget. Det brukar inte vara några problem. Rätt klippta suturer ser ut som små spindlar och dränaget som ett tjockt sugrör. Jag tog suturerna först. Det är viktigt att veta hur många stygn som satts så att man tar bort alla. De försvinner lätt bland hästhår. 


Efter det så skulle jag ta ur dränaget. Det brukar bara sticka ut en liten bit och den längsta delen ligger under huden. Man blir alltid förvånad över hur långt det är när det väl kommer ut. Men den här gången var det inte alls sås långt som jag förväntat mig och jag blev lite orolig att en del blivit kvar inne i hästen panna. Så jag kollade med veterinären som inte tyckte att jag skulle oroa mig. Det som vill ut kommer ut, sa hon. 


Det gick några veckor och jag tänkte inte så mycket mer på dränaget förrän en dag när en liten tjej kom springande med andan i halsen och berättade att Bard hade ett sugrör som stack ut i pannan. Jag förstod direkt vad det var och hämtade handskar och lite verktyg. 


Dränaget stack ut som ett litet horn och det var väldigt lätt att få tag på och plocka bort det.  Bard brydde sig inte det minsta och med det så var alla främmande kroppar ute från honom för den gången. 


Nu får ni hålla tummarna för en snabb återhämtning för Blueprint. Jag återkommer efter operationen och berättar hur den gick.

 
 
Ingen bild

Åsa

14 maj 2014 17:11

Totte delar med sig av sin morötter VARJE dag till sjuklingen! :-)
Nu har vi två stycken som står och väntar när vi kommer. Vi intalar oss att det inte är morötterna BP väntar på utan att han gillar oss för de vi är.... ;-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2016 19:17


     I morse bar det av till Lovisedal för att döma och för vilken gång i ordningen jag körde vägen dit har jag ingen aning om. Lovisedal och Rotbrunna är annars de två ledande destinationerna för min del när det gäller vilsekörningar.    Jag...

Av Ulrika Pernler - 9 januari 2016 17:25


Den här vintern är en kvarkavinter. Jag vet inte om vädret och fukten bidragit till att Kvarkan stortrivs eller om det bara är ett Kvarkaår. Hur som helst så poppar det upp rapporter om misstänkt och konstaterad Kvarka dagligen just nu och är det någ...

Av Ulrika Pernler - 11 november 2015 18:33


    Eller ja, en gång var träningen visserligen allt annat än en höjdpunkt för mig. Det kom en välrenommerad tränare till vår anläggning och jag hade klätt upp mig lite extra. Det kan ju vara svårt att tro att det går. Men jo då jag hade ekipera...

Av Ulrika Pernler - 7 oktober 2015 18:55


När jag var liten hästtjej så fanns det i stallarna där man vistades en och annan ”hästkarl” som jag var livrädd för eftersom minsta felsteg ledde till en omedelbar åthutning. Samtidigt ville jag gärna finnas i deras närhet eftersom jag t...

Av Ulrika Pernler - 30 augusti 2015 21:11


    Om man vill ha en egen häst så är det en bra idé att lägga undan pengar då och då när man har några över. Om man i slutänden har haft lite pengar över tillräckligt många gånger så kan det hända att drömmen slår in.   Jag var väldigt spar...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards