Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg under maj 2013

Av Ulrika Pernler - 30 maj 2013 15:42

 


Hej! Igår kväll hade jag tre grupper i Working Equitation. Många av de som var med ska också starta vid söndagens tävlingar hos oss. Ni har väl inte missat tidsprogrammet om ni vill komma och titta? I så fall hittar ni det här!

I vilket fall gick det jättebra och vi lade extra tid på vissa av svårigheterna som att öppna och stänga grinden samt hur man ska anpassa vägar och tempo i de olika hindren. 


Det var som vanligt en härlig blandning av hästar och folk. Ridskoleekipage och dem med egen häst. Det roliga med ridskolehästarna är att de har lärt sig de olika hindren och ofta försöker hjälpa till lite om de har en mer ovan ryttare på ryggen. I stort sett samtliga våra ridskolehästar kan utföra de olika hindren som bommen, grinden och tunnan/lansen/tjuren. Vilket kanske var de  hindren som behövde lite extra träning i början. 


Eftersom jag känner hästarna så väl så vet jag vad de egentligen kan och då blir det än mer tydligt hur viktigt det är att ryttaren gör de olika "turerna" rätt. När jag får upp någon av de ryttare som tränat mycket WE så kan de i princip sitta på vilken häst som helst och lyckas genomföra ett hinder medan de mer ovana ryttarna får lite mer strul. Att rida WE är inte så lätt och man behöver öva, öva ,öva. 


Grinden är ett sådant hinder som man direkt ser om ryttaren kan de olika turerna eller inte. Det är många moment just i grinden. Ställa upp intill, lyfta av repet, hålla tyglarna i bara en hand, vända runt hästen, komma nära, backa rakt och  hänga på repet. Är ryttaren osäkeer på momenten så blir det väldigt snurrigt för hästen. Så jag brukar faktiskt låta ryttarna träna utan rep och med båda händerna på tyglarna. Så får de nöta alla momenten tills det sitter. Sen kan det vara dags att prova med rep. 


Men det är väl inte så konstig egentligen. Man övar ju inte galoppombyten innan man kan fatta galopp och man hoppar inte en trekombination om man inte kan trava cavaletti och stå i lätt sists. 


Johannorna övade väldigt flitigt med grinden igår. En riktigt fin inställning att ta itu med det svåra. Bra där!


Jag hoppas ryttarna tar det som en utmaning att lära sig mer om sitt signalsystem och hur de inverkar på hästen. För det är ju trots allt så att hästen speglar sin ryttare. 


Dagens behållning igår var nog ändå ekipaget som rest ända från Sandviken till oss för att hänga med på WE träning. De hade tidigare haft stora problem med broar men det lyckades de lösa igår (med vissa mutor från min ficka) och i slutet av lektionen klampade hästen fram och tillbaka över bron med spetsade öron. Jag tror nästan han kände sig både stolt och duktig! 


Att några av ekipagen som gärna avstår hoppning i vanliga fall dessutom tog sig ett par språng över ett räcke var riktigt glädjande. :) 


Jag får träffa många, många olika hästar och ryttare vid WE träningarna. Ett mycket större spektrum av olika raser och inriktningar än jag någonsin fått träffa på vid dressyrträningar. Förutom halvblod och ridponnys så kommer Travare, Islandshästar, Shetlandsponnys, Quarterhästar och inte minst en fantastiskt vacker Ardennerhäst som utan problem lyckades klämma in  sig i den trånga korridoren till klockan. 


Det är otroligt utvecklande för mig att få lära mig om olika sätt att rida och olika mekanik och rörelser hos de olika raserna. Jag tränar verkligen mitt öga och lär mig massor. 


En riktigt rolig kväll var det! 

Av Ulrika Pernler - 27 maj 2013 16:06

Hej allihopa!


Monarch, denna älskade, tjocka och underbara ponny som varit hos oss sedan 1997 då han klev av transporten med sina två vapendragare Alfons och Felix, har idag åkt på nya äventyr till en lycklig liten människa där han ska få uppgradera sitt liv till pensionär. Jag vet inte om han tänker på sig själv som pensionär men jag är säker på att han får det bra. 


Jag tänker inte räkna upp allt han åstadkommit för jag skulle säkert glömma hälften. Men det viktigaste arbetet har varit att lära barn att rida och jag vet att det finns oändligt många som kan säga att han var den första hästen de någonsin suttit på. 


Vi kommer sakna honom mycket men vi unnar honom verkligen detta. 


           

Av Ulrika Pernler - 26 maj 2013 22:07

 

Hej! Trodde ni att en bild bara är en bild? Som den här ovan? Fyra tanter/tjejer som kör någon slags Friskis och svettisövning eller regndans. Det blev faktiskt regn bara några minuter senare. 


En bild säger mer än tusen ord! Det har vi väl alla hört och jag är beredd att hålla med. Här ovan ser ni fyra livsöden.  Nu ska vi titta närmare! 


Titta på Emilie till exempel, Vill alltid hoppa lite högre än resten och lyckas också. Men det kostar. Hon tar i så hon nästan spricker och vrickar säkerligen något knä, en fot eller får muskelbristningar i midjan på köpet. Men lugn, hon är van från innebandyn! Hade det varit ett dressyrmoment hon utförde så hade poängen blivit 8- lätt och luftigt!


 


Vi tittar vidare på Ulrika. Man ser tydligt influenserna från Gymnastique Moderne som hon flitigt utövade på tidigt åttiotal. Graciöst är ordet. Fast vad det gäller själva hoppet så är de inte mycket att hurra över. Trots att hon envist hävdar att det borde finnas extrapoäng för egna initiativ i dressyr så får hon bara en 4- Ingen visad skillnad! 


 


Birgitta har fullt sjå med att hoppa och kasta ryggan i samma moment.  Kanske kan man tala om koncentration a la Stenmark? Fokus har hon i alla fall den tanten. Man kan säga att hon satsat och att hon har stil men trots det blir betyget  6- ren och taktmässig men markbunden! 


 


Gabbi vinkar a la Siliva, drottninglikt! Man skulle vilja säga att hon har en fin närvaro. Men, men, var är hoppet. Här blir det gruppens första och enda 0- för ej utfört!

 

 



Och det är inte allt!

Långt ifrån. Det ni skådar är sekunderna före katastrofen!


Strax efteråt rasar tre ryggsäckar innehållande choklad, block, penna och USB-minnen rakt ner i huvudet på den närvarande. Medan de frånvarande klarar sig hela högen. 

Man ser det komma, men hinner inte reagera. 


 


Pang, poff ,bom, rakt i huvudet på Gabbi. Vilken tur att hon hade hjälmen på sig! 

Eller som Emilie sa- Men Gabbi, nu när du fått tre USB:n i huvudet kommer du ju aldrig glömma nåt igen!

Det gäller att vända allt till något positivt! 

 

Bilden är förresten från dagens lagfinal i division II Dressyrallsvenskan och tanterna kom tvåa och blev också totalt tvåa i serien 2013. Trots att vi inte hoppar så bra, utom Emilie då, så är vi väldigt nöjda med vår insats. Det och att det var choklad i väskorna! 

 

Tack till alla arrangörer i årets div II serie för hästar och tanter och några grabbar. Arrangemangen har allesammans varit fint anordnade och väldigt trevliga tillställningar! 

 




Av Ulrika Pernler - 24 maj 2013 20:23

Hej! Häromdan fick vi hem ett lass med "Panta-mera-kartonger! Som ni nog förstår så är det meningen att alla läskburkar och petflaskor ska hamna i dem. När kartongen är full så tar man ur påsen och lämnar den på ett Panta-mera-inlämningsställe. Bra för miljön så hjälps åt och var duktiga att stoppa rätt saker i kartongerna. 


Upptill på kartongen så finns det två hål där man stoppar ner flaskan eller burken. Linnea var så snäll och satte sig i kartongen och vinkade för att visa exakt var hålen sitter. Nu var det en engångsföreteelse att stoppa Linnea i katongen för det är ingen pant på henne. Men hon är rätt så liten så hon var den enda som fick plats. 

 


På WE banan kom vår nya fålla på plats. Kenneth och jag hjälptes åt. Bygget av fållan är ett riktigt teamarbete. Jag har talat om hur stor den ska vara och hur den ska se ut, Kenneth har köpt materialet och skruvat i hakarna som håller ihop den. Han har packat ihop allt på en pall. Kenneth körde också ner fållan till banan med sin traktor och lastade av den. Jag pekade var den skulle stå och var han skulle parkera traktorn. Så jobbar ett team!


Hästarna var ner och provade och godkände bygget eftersom IGU-eleverna hade WE tävling idag på sin ridtid.I vanlig ordning tyckte de inte att nyheten var något att hetsa upp sig över. De är coola hästarna! 


 


På söndag är det tävlingsdags igen. Division II laget Dressyr häst åker till Lurbo och rider final. Det ena laget ligger på tredje plats nu. Men allt kan hända. Ponnyekipagen åker till Bälinge samma dag och rider final i divsion III hoppning för ponny. 


Lusen fick bada idag och var skinanade vit när jag åkte hem vid åttatiden. Jag vet att det inte är bestående. Men han var så fin. Jag använde speicellt skimmelschampo och sedan fick han sig en dusch med insektsspray. Han luktade som en hel blomsteräng. Det luktade faktiskt genom precis hela stallgången och det är inte dåligt! Jag tror vår stallgång är ungefär hundra meter lång. Hundra meter blomsterdoft i ett stall, det upplever man inte varje dag! 


Ha en fin helg!


Av Ulrika Pernler - 19 maj 2013 22:00

 

Hej! Den här helgen har  Svenska Ridsporförbundet hållit årsstämma här i Uppsala. Årsstämman brukar flytta runt och det var ett bra tag sen den var här i närheten- Så Gabbi och jag passade på att gå för Uppsala Ponnyklubbs räkning. Alla ni som är medlemmar i UPK är också medlemmar i SvRF. En stor del av medlemsavgiften ni betalar varje år går till vårt Ridsportförbund. 


I år var det många viktiga frågor som skulle tas upp. Bland annat den stora organisationsutredningen. Kortfattat kan jag beskriva en årstämma som en ganska lång, lite tråkig men samtidigt intressant och viktig tillställning. Dessutom är det ju roligt att träffa på allt folk man känner men inte träffar eftersom de bor utspritt i Sveriges alla hörn.


Det kändes lyxigt att åka bil i fem minuter och sedan gå upp för en backe vid Ultuna och in genom ett par dörrar och så var vi framme. Förra gången jag var på stämma var det flygplan som gällde. 


Upplänningarna slog sig ner lite tillsammans i vänstra nedre mitten bänkraden i aulan. Då förstår ni precis var vi satt! Vi hade fått hemskickat årsmöteshandlingar och en hög med andra papper som Gabbi och jag hade läst på i förväg. På plats tilldelades vi namnlappar, fyra stora röda röstlappar som representerade alla våra medlemmar i  klubben och en röstdosa ifall det skulle bli sluten omröstning. Gabbi snodde dosan och jag fick ta lapparna. 

 

   



Själva mötet inleddes med ett tal som anknöt till Häst-Uppsala och hölls av Upplands Ridsportförbunds ordförande Gudrun Ahl. Ulla Andersson från Tierp som de flesta av er säkert känner igen som överdomaren ni möter på tävlingsplatsen  och Gudrun fick också ta emot blommor och förtjänstmedaljer för sitt gedigna jobb för ridsporten. 


Sen drog mötet igång på allvar och vi började beta av dagordningen. Jag hade laddat upp med cola och pennor som fungerade och lite godis förstås. De som inte var på plats kunde följa hela mötet via SvRF:s hemsida samt ridsport TV. 


Förmiddagen ägnades bland annat åt organisationsutredningen och jag tycker att vi fick en del förklaringar på de lite invecklade skrivna ord som finns i den skrift som delats ut inför stämman. Det gjordes en del anföranden och yrkanden och annat prat i talarstolen. Vår eget distrikt var flitiga besökare där. Så det var inget sovande på den vänstra nedre mitten bänkraden i aulan! 


Så blev det lunch. Vi fick gå ungefär hundra meter i den underbara solen till lunchen och hundra meter tillbaka igen. Det var lördagens utomhusvistelse... Lyckligtvis bjöds det på ris och kycklinggryta och det fanns mer choklad att köpa dessutom. 


Eftermiddagen fortsatte med motioner. Det är skrivelser som distrikt och föreningar gjort till SvRF med  önskan om förändringar och förbättringar och liknande. Så röstade det. I vissa fall räckte det med att stämman ropade JA! Ibland fick vi hålla upp våra röstlappar och rätt så ofta fick  vi använda röstdosan. Eller rättare sagt så fick Gabbi använda den. Det var liksom inte läge att fråga om det inte var min tur att trycka på knappen. Jag såg ju hur roligt hon tyckte det var. 


Men så plötsligt hände det! Jag fick trycka en gång på knappen och rösta för UPK! Bara en gång. Men ändå. Det var så roligt! 


I slutet av dagen skulle det väljas in personer i styrelse och sektioner. Valberedningen hade nominerat och sedan fick föreningarna själva nominera och till slut röstade vi. 


Gabbi var nominerad och blev invald i sektionen för Ridskolor och anläggningar. Det blir ett spännande och roligt arbete för henne då hon är både insatt och har ett stort intresse för detta. Fyra år framåt ska hon sitta i den sektionen till att börja med. 


Vid kvart över sju så avtackade man de avgående styrelse och sektionsmedlemmarna. Sedan var det dags att åka hem. 


Roligt och intressant som sagt. Hade kanske önskat att se fler ansikten från Uppland nu när vi hade chansen att gå på stämma i hemstaden. Men kanske sparade de sina röster till  ”mellon” på kvällen :)

 

Idag har det varit hopptävllingar på hemmaplan. Vårt division III lag för häst som vann första omgången, var ett av två lag till omhoppning idag. Laget slutade på en andraplats efter omhoppningen och ligger på delad första plats nu om jag räknat rätt. Många fina rundor och massor av rosetter blev det. Jag skriver mer om detta i tävlingsrapporten i början av veckan! Ville bara säga Bra jobbat! 

Av Ulrika Pernler - 17 maj 2013 09:37

Hej! Igår anlände en ny häst till stallet. Han heter Wincent E, är runt 165 cm i manken och är född 2006. Namnet till trots så är han inte släkt med våra övriga ”E” hästar. Wincent får bo i vårt isoleringsstall tillsammans med Clover under ett tag framöver. Efter långa resor tillsammans med andra hästar finns det alltid en liten risk för att hästen fångar upp en förkylning eller annat virus. Jag lyckades trots allt knäppa en dålig mobilbild lite snett nerifrån så att ni skulle få se honom. Jag lovar att han inte har ett två meter långt huvud och en gigantisk näsa. Det ser bara ut så. Det får bli nya bilder från hagen någon dag framöver istället. 

   

 

Clover har fått flytta tillbaka till isoleringsstallet för att hålla Wincent sällskap. Men också för att vi beslutat oss för att sälja honom. Han har själv bett om det genom att visa oss att han inte är nöjd i en miljö med mycket människor, liv och rörelse. Då blir han orolig och osäker. Ute i isoleringstallet där det är lugn och ro så blir han en helt annan häst. Vi hoppas hitta någon som vill ha en fin ponny att tävla på. Clover älskar ju att hoppa och vill säkert komma ut på lite tävlingar tillsammans med sin alldeles egna ryttare. 

   

 

Det blir några förändringar i stallet framöver. Det passar bra att göra dessa inför sommaren. Både att sälja hästar när lektionsverksamheten tar sommaruppehåll och att få in nya hästar då vi har gott om tid att utbilda och skola in dem inför hösten. 


En pensionär får vi också till sommaren. Vår fina C-ponny Monarch som i år har gjort sitt sextonde år som ridskolehäst ska få gå i pension. Monarch har haft en lång och fantastisk karriär hos oss. Han kom som femåring och idag är han tjugoett år. Fortfarande kärnfrisk och glad. Jag tror inte det går att räkna alla dem som fått starta sin ”tävlingskarriär” på hans trygga rygg. Han har tävlat LA i både hoppning och dressyr och ingått i otaliga laguppställningar upp till division ett. När en häst har jobbat så länge på ridskolan så är naturligtvis rutinerna djupt rotade i kroppen och ibland kan det vara svårt för en häst att ställa om sig till ett nytt liv. Men vi är säkra på att Monarch är en bra kandidat för pension. 

   


Zohar står tyvärr skadad igen. Efter höstens och vinterns långa konvalecens på grund av en senskada så kom han igång och började jobba i verksamheten igen. Superkul tyckte båda han och vi. Så en morgon stod han med svullet ben igen och det visade sig att han förmodligen fått en spark eller slagit i på något annat sätt och fått en ny senskada samt ett överben. Så nu blir det tyvärr vila igen för honom. Förhoppningsvis kan han i alla fall gå med de andra hästarna ute på bete så blir det inte så trist att vara ifrån jobbet. 


Ja, lite mer om hästarna kan ni läsa på hemsidan. Några nya ponnyer på ingång och så vidare. Annons på Monarch och Clover finns på vår hemsida www.uppsalaponnyklubb.se

Av Ulrika Pernler - 14 maj 2013 20:33

Hej! I söndags var det äntligen dags för oss (mig och Lusen) att göra vår efterlängtade start i Working Equitation. Vi har tränat en hel del. Men vi har inte haft möjlighet att starta då det inte funnits några tävlingar i denna delen av vårt avlånga land. Nedåt i Sverige har det arrangerats en del tävlingar men här uppe har det varit tunt. 


Men så var det dags. Jag (Ulrika) och Unico alias ”Lusen” var anmälda till den medelsvåra klassen och kul nog så fick vi sällskap av klubbkompisen Tova Gustavsson och hennes ponny Duke of Earl alias ”Nisse” som startade i LB.  Nisse och Lusen, det låter något det. 


På morgonen red vi dressyrprogrammen Tova gick upp i ledning i sin klass LB med hela 79% och jag och lusen lade oss på tredje plats i vår klass med 68% i Msv.  Tova fick med sig tio poäng i sin klass vidare i tävlingen och jag sju i min klass. 


Sedan var det bangång och lunch. Vi traskade runt på banan och gjorde upp planer om vägar, svängar och taktik i stort och smått. 


Gabbi och Niklas var med mig som groom och coach och mamma och pappa var med som publikstöd. Vi hade med oss campingbord och stolar så det blev nästan lite semesterkänsla under lunchen. Lusen stod i trailern och klämde i sig kilo efter kilo med hö. Han kör taktiken ”Bäst att äta så länge det finns. Man vet aldrig när det tar slut! ”


Efter lunchpausen reds teknikmomentet. En bana med WE hinder som bro, lans, grind, bommar, hinder, parallellslalom, fålla och mer därtill. I tekniken gäller det att rida snyggt och genomföra hindren på rätt sätt. Hästen ska vara i balans, i eftergift och vara lydig. Banan ska ridas i angivna gångarter och med övergångar på rätt platser och väl utförda. 


Tova lyckades fint och red ihop 70% i tekniken vilket gav henne ytterligare 8 poäng. Jag red ihop 71% i min klass vilket gav mig tio poäng. Så Tova gick upp i ledning i sin klass och jag gick upp i ledning i min klass. 


Så var det speeden kvar. Banan skulle ridas igen och denna gång på tid. Men det är inte bara att brassa på för om man inte utför hindren korrekt så blir det dyra tidspåslag. Så snabbt men rätt var det som gällde. Tova och Nisse satte fart. Nisse är lite tittig vid muggen och kannan men Tova löste detta fint och de kom i mål på tiden 2,27.66 och detta gav dem tredje bästa tiden i sin klass och en total andraplats i LB! 


Så var det min tur. Lusen kändes laddad och så gick startsignalen. Vi tog bron i galopp, slalom, tunnor, bommar, tunnor och så parallellslalom. Allt flöt på. Så hoppade vi fint över hindret och sedan var det dags för nästa hinder. Det var då... I bara farten så råkade jag ta fållan som låg till höger om lansen som egentligen var det hinder jag skulle till. Så ljöd signalen om fel väg och jag var utesluten... Snopet och lite surt. 


Men vi kommer igen nästa gång på hemmaplan den 2 juni när vi arrangerar WE från lätt klass till svår klass med kvalklasser till riksmästerskapen. Kom ihåg att ni gärna får komma och hjälpa till då :) Bara att höra av sig till ridskolan på upk@telia.com. All hjälp är välkommen som vanligt. 


Här nedanför kan ni se Tovas ritt i teknik och speed samt under det min ritt i dressyr, teknik och speed. Vill ni gå direkt på tekniken så är den ca sju minuter in i filmen :) 


Under filmerna kan ni se resultatlistan för LB och Medelsvår.





lusen


   

Av Ulrika Pernler - 11 maj 2013 18:56

Hej! I morse hade jag programridning för ett tiotal ryttare. Det var lite kyligt på dressyrbanans kortsida så där på  morgonen men blev snabbt varmare. Ryttarna red igenom de dressyrprogram som rids vid Working Equitation. De programmens svårigheter följer de traditionella dressyrprogrammen och idag reds Lätt B, Lätt A och Medelsvår.


Det är rätt så skojiga program med lite annorlunda vägar mot de "vanliga" programmen som vi är vana vid. Tovas häst Nisse såg lite konfunderad ut när ökningarna låg på mittvolt istället för den traditionella långsidan eller diagonalen.


Jag tycker alla ryttarna var duktiga som kom ihåg programmen och jag tycker absolut att jag själv var duktig som hängde med och både hann se ekipagen rida linjer och rörelser och samtidigt skriva protokollen själv. Tur man har två ögon och snabba fingrar. 


Förutom hur programmen skulle ridas så har det diskuterats flitigt om vilken utstyrsel ryttare och hästar ska bära vid tävlingen. Det är lite friare klädsel i WE och man får byta ut kavajen mot en klubbjacka eller väst. Det kan ju vara behagligt när man rider teknikdelen eftersom man behöver vara rörlig för att sträcka sig och nå i de olika hindren. 


Så ska det naturligtvis matchas och piffas och passa ihop uppifrån och ner. 


Den 2 juni ska de flesta av de ryttarna som red programmen idag vara med på vår WE tävling och jag tror det kan kännas lugnande att ha fått rida programmet och känt efter hur det fungerade. 


Imorgon blir det att åka på tävling för mig och Lusen. Då är det nämligen WE tävling i Rimbo. En tävling som jag har sett fram emot länge och Lusen också tror jag. Han gillar att åka på äventyr! Det blir en lång dag eftersom man rider tre olika moment. På morgonen startar vi upp med att rida dressyrrpogrammet. Vi startar i den Medelsvåra klassen och har fått startnummer ett där... Inte mitt favoritnummer. Typiskt nog har jag startat etta och tvåa de tre senaste tävlingarna. Men snart blir det väl någon annans tur att lottas på den platsen :) 


När alla i min klass ridit så blir det paus och bangenomgång av teknikbanan. Det är ungefär sexton hinder som ska ridas och framförallt kommas ihåg ordningen på. Det gäller att plugga in hinder, vägarna mellan hinder och var övergångarna ska göras. Man kan säga att det är ett dressyrprogram med hinder på vägen. Fast roliga sådana. 


När teknikbanan har ridits så startas speedklassen. Där rider vi ungefär samma bana en gång till men då gäller det att göra det snabbt och felfritt. 


Jag har inga förväntningar på hur det ska gå utan tycker bara att det ska bli så roligt att starta. Går det dessutom bra så blir jag glad. Men nöjd kommer jag att vara hur som helst! I min klass deltar flera ekipage som har stor vana av att tävla internationellt och bland annat har ridit för Sverige i de stora mästerskapen. Det ska bli så roligt att se hur de lägger upp sin ridning både på uppvärmningen och på banan. Jag hoppas jag hinner se och lära lite av dem! 


Ponnylagen i dressyr sticker åt annat håll. De ska till Börje Sprtklubb och rida sin andra omgång i division III dressyr. Det är ett stort gäng ryttare och hästar vi har där och det kommer att bli en lång och skulle jag gissa,rolig dag. En andraplats från omgång ett har det ena laget i bakfickan. Allt kan hända! Jag önskar er lycka till! 


  


 

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards