Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Direktlänk till inlägg 25 maj 2015

Moralkakor tills öronen trillar av

Av Ulrika Pernler - 25 maj 2015 15:56


Den här årstiden känns det alltid som en befrielse att få vara ute med skolhästarna och slippa ha dem i ridhuset. Ibland funderar jag över hur många varv en ridskolehäst tålmodigt knallar runt spåret på en vinter. De är verkligen värda den variation som ridning utomhus ger. Stora banor, olika underlag och ridning i skogen. Eleverna är också värda att komma ur ridhuset och dessutom ingår det i läroplanen att lära sig rida både inne och ute. Till sist behöver vi ridlärare slippa stå och ropa mellan fyra väggar och få höra fåglar och se himmel för att må bra :)

 


Med uteridningen kommer en del ändrade rutiner för våra elever och det är som alltid viktigt att alla gör likadant för att hästarna ska känna igen sig och för att minimera risken för att det ska inträffa saker.

Så många gånger har jag fått höra att det är mycket regler kring hästarna och att att jag är tjatig. Men bakom  varje regel finns ett säkerhetstänk och en anledning.

Många regler finns det och ni skulle bara veta hur svårt det kan vara att få gehör och förståelse för att man alltid måste hålla avstånd mellan hästarna när man leder dem, att ställa upp med stora luckor när man sitter upp, att alla ska stå lika långt fram på linjen för att ingen ska ”komma bakom” och så vidare när eleverna så gott som aldrig får uppleva anledningarna till att man ska göra så.

Samtidigt är jag så oerhört glad över att tillbuden är så få. För elevernas skull men också för hästarnas. Skolhästarna är utvalda för att vara lugna och trygga att lära sig på. Men ibland kan jag tycka att skolhästarna väl tillåtande till att man gör fel”. Det blir svårt att tjata om något som nästan aldrig händer.


 

En av mina uppgifter som ridlärare är att lära eleverna att alltid, alltid göra rätt och förhoppningsvis när de köper sin egen häst, blir medryttare eller fodervärdar så tar de med sig det mesta av säkerhetstänket i hanteringen av sin häst. Det är iallafall vad jag önskar.

Det är så oerhört viktigt att aldrig göra avsteg från hanteringen. Jag har tyvärr under årens lopp sett ett par riktigt otrevliga hästhanteringsolyckor som skulle kunnat undvikas.


 


Så till anledningen till varför jag måste ösa ur mig det här precis idag är att jag vill uppmana er elever och såklart alla med egen häst också till att hålla uppmärksamheten på hästen. Så fort man går in till en häst i boxen och vidare framåt tills att man är klar och stänger boxdörren efter avslutat pass eller efter skötsel så ska uppmärksamheten vara på hästen.

Förra veckan så hände nästan exakt samma och helt onödiga tillbud två gånger på två olika dagar när jag hade lektion. Den här gången var det vid uppställning på stallplanen som uppmärksamheten brast i och med att man lät hästen ta ner huvudet och beta i väntan på uppsittning/efter avsittning. Vid det ena tillfället hade jag hade precis förklarat att hästarna kan trampa på tyglarna, bli rädda och kasta sig när det hände. Den andra gången var det efter avsittning som en häst fick tygeln under framhoven, trasslade in sig och kastade sig bakåt och drog omkull sin ryttare.

Såna saker kan absolut undvikas och är därför helt onödiga. Att två träns går sönder känns som en bisak. Det går att köpa nya. Men människor kan göra sig illa när det händer.

Hästarna kan också göra sig illa. Vid en ”trampa på tygelns incident” kan de skada slemhinnorna i munhålan, de kan få  frakturer på tänderna och på underkäken och de kan göra illa sig och andra när de kastar sig. Hästar ska aldrig behöva skada sig för att vi människor är oaktsamma. Saker kan hända ändå.

Så att stå bredvid din häst, ha koll på tyglarna, inte prata med varandra så man tappar fokus på hästen och inte låta hästarna beta gräs i väntan på att man får instruktion att sitta upp känns som något som borde vara självklart.

Och framförallt lyssna på din ridlärares tjat om säkerhet. Det finns en god anledning!

Jag kommer aldrig sluta tjata på er!


 



 
 
Ingen bild

Eva

25 maj 2015 20:21

Nu var det länge sedan jag slutade rida lektion på UPK. Men "moralkakorna" är jag tacksam för, dom finns liksom där varje dag. Slarvar man någon dag med säkerheten, så händer det något onödigt. Så sluta inte med att tjata om säkerheten.

 
Ingen bild

Kusin

25 maj 2015 22:32

Bra skrivet kusin! Jag håller helt med dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2016 19:17


     I morse bar det av till Lovisedal för att döma och för vilken gång i ordningen jag körde vägen dit har jag ingen aning om. Lovisedal och Rotbrunna är annars de två ledande destinationerna för min del när det gäller vilsekörningar.    Jag...

Av Ulrika Pernler - 9 januari 2016 17:25


Den här vintern är en kvarkavinter. Jag vet inte om vädret och fukten bidragit till att Kvarkan stortrivs eller om det bara är ett Kvarkaår. Hur som helst så poppar det upp rapporter om misstänkt och konstaterad Kvarka dagligen just nu och är det någ...

Av Ulrika Pernler - 11 november 2015 18:33


    Eller ja, en gång var träningen visserligen allt annat än en höjdpunkt för mig. Det kom en välrenommerad tränare till vår anläggning och jag hade klätt upp mig lite extra. Det kan ju vara svårt att tro att det går. Men jo då jag hade ekipera...

Av Ulrika Pernler - 7 oktober 2015 18:55


När jag var liten hästtjej så fanns det i stallarna där man vistades en och annan ”hästkarl” som jag var livrädd för eftersom minsta felsteg ledde till en omedelbar åthutning. Samtidigt ville jag gärna finnas i deras närhet eftersom jag t...

Av Ulrika Pernler - 30 augusti 2015 21:11


    Om man vill ha en egen häst så är det en bra idé att lägga undan pengar då och då när man har några över. Om man i slutänden har haft lite pengar över tillräckligt många gånger så kan det hända att drömmen slår in.   Jag var väldigt spar...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards