Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg under september 2009

Av Ulrika Pernler - 30 september 2009 16:21

  

Hej! Under de senaste veckorna har en elektriker jobbat i anläggningen för att se över vår el. Det har vi i och för sig gjort nyligen men nu var det en del småsaker som skulle fixas och några förbättringar som skulle göras.


Jag är imponerad av hur elektrikern kan ta ut en bunt med ledningar i olika färger och sedan välja rätt och dessutom få det att fungera.


Mitt eget intresse för elektricitet tog slut i och med att vi skulle tillverka varsin batteridriven motor på tekniklektionen i högstadiet.


Läraren talade högtidligt om små elektroner som åkte i trådarna och laddade upp sig på något vis. Jag förstod inte mycket.


Vi blev tilldelade varsin spole, vi fick en bottenplatta och lite stålmojänger för att fästa det hela. Så fick vi koppartråd.


Vi skulle snurra koppartråden 524 varv runt spolen eller något liknande. Varken mer eller mindre. Trådarna fick inte korsas och spolen skulle vara jämnt och fint lindad.


Meningen var sedan vi skulle koppla motorn till batteriet. Elektriciteten skulle åka från den ena batteripolen genom trådarna och få motorn att snurra. Men detta låg mycket långt fram i tiden… Först skulle trådar lindas!


Under de följande veckorna kunde man se oss gå omkring med våra spolar och varsin rulle koppartråd. Vi lindade och vi tappade räkningen och lindade upp…


Det tog tid…


Framåt jullovet var spolen äntligen färdiglindad, raka rader, perfekt symmetri! Under stor andakt mekade vi ihop våra motorer. Satte fast dem på plattan och så skulle batteriet kopplas till. Först anslöt vi den ena tråden och därefter den andra.


Så skulle motorn snurra…



… det gjorde den inte…


…allt var stilla…


Intresset dog, där och då! Jag har aldrig mer byggt någon motor och jag låter gladeligen en duktig elektriker förstå allt det elektriska. Elektrikern fixar elektriciteten och jag betalar.


Idag när vår elektriker satt i fikarummet så tog jag upp den här händelsen.

Gabbi tittade konstigt på mig.

-          Gjorde du din egen motor?

-          Ja, svarade jag, gjorde inte du det?

-          Nej, jag bytte med Fredrik i min klass. Han gjorde motorn och jag sydde åt honom på syslöjden istället. Min tekniklärare hade aldrig sett så fina lödningar gjorda av en tjej och Fredrik fick mycket beröm av syslöjdsfröken!


Att jag inte tänkte på det!

Av Ulrika Pernler - 29 september 2009 19:45

Hej! Ikväll har Rasmus och jag varit till "vet-ej-när-en" för att kattungarna skulle få sin vaccination. Det började lite trögt eftersom vi bara kunde hitta tre kattungar när vi skulle åka.


Vi sprang runt som tokar Rasmus och jag och letade i garderober, under sängar, i skåp, och under soffkuddarna. Ja alla ställen där det kan finnas en kattunge letade vi på!


Så till sist tog jag tag i en filt som jag redan hittat en kattunge i tidigare. Jag skakade filten försiktigt och plums trillade en nyvaken katt ut på golvet.


Sen var det bara att mata in hela högen i kattburen och bege sig till veterinären.


Den största oron när vi väl var på plats låg i att hålla isär vilken katt som fått sin spruta och vilken som inte hade fått.


Vi tog ut en unge i taget och när den var klar så släppte vi lös den på golvet. Till slut var det tomt på katter i buren och då ansåg vi att allt var klart.


Det är lättare att vaccinera hästarna i stallet eftersom det bara står en häst i varje box.


Här kommer kattfilmen "vecka åtta":


Av Ulrika Pernler - 28 september 2009 10:47

Hej! I söndags hade vi hemmatävlingar i dressyr. Då det var division I för häst så var det hög nivå på klasser och deltagare vilket vad jag tror gjorde det rätt så roligt att vara åskådare.


Att kunna vara med och rida var ju förstås ännu roligare. Trots att vi precis förlorat en av våra lagkamrater, Winston, så kunde vi få ihop ett lag och rida den andra omgången (!) om än med bara tre deltagare mot fyra i fullt lag.


Vi saknade Winston som ju hade viss rutin i dessa klasser. Lagets övriga tre hästar har precis tagit steget upp till denna nivå. Men med väl kämpande glada ryttare och välvilligt inställda hästar så kan man ändå ha roligt!


Laget slutade på åttonde plats idag.


Emilie och Lola gjorde sitt bästa. Lola är trots allt inte så stark i sina galoppombyten ännu och i Medelsvår B:4 kommer sex galoppombyten i snabb följd. Alla byten bedöms med koefficient 2 vilket betyder att poängen dubblas. Men travprogrammet satt fint och byten kommer med mer träning. Vi var väldigt glada att Ekipaget ville delta i laget! Nedan ett par bilder på vackra Lola:


   

Sara och Candy gjorde en fin insats i Lagklassen och red ihop över 60% vilket ju var målet från föregående omgång! Fint och prydligt trots att Sara tyckte Candy var lite ur slag för dagen.

   

Saras mamma såg nöjd ut!

  

Emme och Linnea såg också nöjda ut!

  

På bilden nedan övar Sara på slutorna som ingick i programmet.

  

Publiken levde sig in i ritterna. Koncentration!

  

I bakgrunden kunde man se tävlingsledaren E-B hålla ett vakande öga.

  

Våra alltid lika duktiga funktionärer jobbade hela dagen från 7-18! Tack så hemskt mycket för hjälpen!!!

  

Sist i laget red anette och Sun Maid. "Russin" hade först bestämt sig för att inte komma in från hagen men efter att ha tänkt efter så gick hon att fånga. Dessutom visade ekipaget upp ett jättefint program, 63% och över kvalgränsen för MsvA!

    

Vid sextiden på kvällen var tävlingen slut och vi också... Vi övar vidare inför den sista omgången som går i Enköping i november. Tyvärr blir det också då start med endast tre ryttare i laget om inte det poppar upp en medelsvårhäst i någon buske innan dess förstås... Hur det än är så  lovar att göra vårt bästa och även om det inte räcker hela vägen så ska vi ha roligt!


Själv red jag framridningsklassen med Ronaldhino som bara sköter sig bättre och bättre för varje start nu. Emilie tog lite bilder som jag ska få sedan. Rolle kändes jättefin i hela travprogrammet med en liten miss i en sluta. I galoppen blev det svårt med de förvända bågarna och enkla galoppombytena vilket gjorde att vi tappade viktiga poäng i koefficienterna.


Det var den andra starten vi gjorde på denna nivå och i dag i konkurrens mot hästar på medelsvår nivå. Hem och träna vidare och framför allt för Rolle att komma ut och tävla och få mer rutin. Han är ju fortfarande bara sju år.


Nästa år ska vi absolut vara klara för att vara med i laget!


Fler bilder från tävlingen har jag lagt i PIXBOX http://www.pixbox.se/usr_show_id44112_page0_order1.html albumet Träningar och tävlingar hösten 2009.


På hemsidan hoppas jag under dagen kunna lägga ut resultat från de övriga tävlingar som hölls i länet i helgen. Ännu har inte resultaten kommit men jag håller ögonen öppna! Gör det ni också på www.uppsalaponnyklubb.se !


Av Ulrika Pernler - 26 september 2009 17:13

Hej! Eftermiddagens ägnades åt att bada Ronaldhino. Så går det när man har en skimmel. Det blir många, långa stunder som får ägnas åt att göra hästen respektabel. Speciellt inför tävling.


Då jag var nästan klar så kom Goliath och Lola hem från dagens tävling i Säfva. Andra omgången av division III dressyr och laget kom på en tredjeplats! I dagens lag Red Linnea Widegren- Goliath, Elvira Dahlén Lola E, Tinette Forsström- Santiago och Louise Dratos- Maras Matjo.


De fullständiga resultatlistorna har förstås inte hunnit komma ut ännu. Så en närmare rapport får ni på måndag.

Ett Grattis får ni i alla fall så länge!


Fler UPK:are som fanns på plats under dagen var bland annat Sara Hägg och Kastanjette. Emilie Wass och "Ina" gjorde sin första dressyrstart och Ina skötte sig fint. Hon passade dessutom på att gnägga under hela ritten vilket gjorde att programmet blev delvis spänt men mellan gnäggen tjänade hon ihop 7:or så hennes ryttare var nöjd med debuten.

     Emilie och Ina


Ahmanda Kastenholm och Main Jack var också ute på sin allra första dressyrtävling tillsammans. Ahmanda var nöjd med starten på sin endast fyraåriga häst.


Här nedan finns några bilder på Ahmanda och Main Jack från årets kvalitétstävlan i Svärdsjö som gick den 12 september.

"-Det gick strålande och manne skötte sig utmärkt :)" meddelar Ahmanda.

        


Alla bilder finns också i PIXBOX http://www.pixbox.se/usr_show_id44112_page0_order1.html albumet "träningar och tävlingar hösten 2009.


I morgon är det bland annat hemmatävling i Dressyr för häst, hoppning för ponny på Brantshammar och dressyr för ponny i Bälinge som gäller. Håll tummarna!

Av Ulrika Pernler - 26 september 2009 17:13

Hej! Eftermiddagens ägnades åt att bada Ronaldhino. Så går det när man har en skimmel. Det blir många, långa stunder som får ägnas åt att göra hästen respektabel. Speciellt inför tävling.


Då jag var nästan klar så kom Goliath och Lola hem från dagens tävling i Säfva. Andra omgången av division III dressyr och laget kom på en tredjeplats! I dagens lag Red Linnea Widegren- Goliath, Elvira Dahlén Lola E, Tinette Forsström- Santiago och Louise Dratos- Maras Matjo.


De fullständiga resultatlistorna har förstås inte hunnit komma ut ännu. Så en närmare rapport får ni på måndag.

Ett Grattis får ni i alla fall så länge!


Fler UPK:are som fanns på plats under dagen var bland annat Sara Hägg och Kastanjette. Emilie Wass och "Ina" gjorde sin första dressyrstart och Ina skötte sig fint. Hon passade dessutom på att gnägga under hela ritten vilket gjorde att programmet blev delvis spänt men mellan gnäggen tjänade hon ihop 7:or så hennes ryttare var nöjd med debuten.


Ahmanda Kastenholm och Main Jack var också ute på sin allra första dressyrtävling tillsammans. Ahmanda var nöjd med starten på sin endast fyraåriga häst.


Här nedan finns några bilder på Ahmanda och Main Jack från årets kvalitétstävlan i Svärdsjö som gick den 12 september.

"-Det gick strålande och manne skötte sig utmärkt :)" meddelar Ahmanda.


Alla bilder finns också i PIXBOX http://www.pixbox.se/usr_show_id44112_page0_order1.html albumet "träningar och tävlingar hösten 2009.


I morgon är det bland annat hemmatävling i Dressyr för häst, hoppning för ponny på Brantshammar och dressyr för ponny i Bälinge som gäller. Håll tummarna!

Av Ulrika Pernler - 25 september 2009 20:53

Hej! Tänk ikväll hade jag lektion ute på stora hoppbanan och det var så varmt och skönt att knotten var som tokiga. De trodde nog att de skulle ha legat i vinterdvala vid det här laget men istället är de nästan som sommarkvällar och de surrar lyckligt omkring i luften.


Jag har den stora fördelen att smaka illa! Varken knott eller mygg gillar att suga blod från mig. Sara däremot hade lektion på dressyrbanan och kom ner därifrån illröd (det var du faktiskt Sara...) i pannan av mikroskopiska knottbett. Vi fick lov att sprittvätta henne för att undvika en stundande allergichock.


I helgen är det lagtävlingar i dressyr. I morgon rider division III laget på häst sin andra omgång. Säfva arrangerar. Laget vann den första omgången och har lovat att kämpa väl även denna gång.


På söndag är det dressyrtävlignar i Bälinge för ponny. Där skulle vårt division II lag ha startat. Tyvärr var det för få lag med i serien så själva lagtävlingen ställdes in. Nu får ryttarna rida en "vanlig" tävling istället.  Men det är ju också kul.


Dessutom har vi hemmatävling på söndagen. Division I häst rider den andra omgången. Klasserna är LA:5 och Medelsvår B:4. Båda dessa programmen är roliga att titta på då det ingår en hel del "svårigheter".


Ta gärna en utflykt till oss för att se på tävlingen. Jag har hört att det fina vädret ska bestå!


tips! Ta med myggsprej!

   Emilie och Lola E efter avslutad ritt i omgång 1

Av Ulrika Pernler - 24 september 2009 15:28

Hej! Med över fyrtio hästar i stallet så blir det lite smått och gott att sköta om. Förutom det vanliga att göra rent leriga kusar och se till så att alla har sina skor på plats så kan man hitta små skavanker av olika slag. Det är därför det är så viktigt att kolla igenom sin häst före och efter ridturen varje dag.


Hästar leker rätt så hårdhänt med varandra ute hagen vilket kan resultera i små hårlösa fläckar eller någon liten reva. Ju skojigare de har desto hårdare tar de i, på hästars vis! ;)


För oss som jobbar i stallet så gäller det att ha vana ögon som snabbt läser av varje häst när den tas in i stallet på eftermiddagen. Men ibland missar man ändå något litet. Då är det så bra med noggranna elever som kommer och frågar om de sett något avvikande. För det är som talesättet säger "Små sår och goda vänner ska man inte förakta".


 

Zohar till exempel har mugg på ett bakben. Detta måste tvättas och smörjas efter konstens alla regler. Mugg är som små sårskorpor. De sitter i det mjuka skinnet i karleden som sitter baktill på benet precis ovanför hoven. Zohar fick sin mugg efter att ha fått ett sår i slutet på sommaren. Nu håller vi skinnet mjukt mad salicylsyrevasillin och ett och annat spritbandage. Har man otur kan mugg bli till en infektion som till slut måste behandlas med penicillin och det vill man undvika så långt det går.

 

Whisper har trampat till på något och har varit lite halt på ett ben. Så han har haft ett par dagar vila och ska kollas igen idag. Små vrickningar och "blåmärken" brukar oftast ge med sig själva om hästen får ta det lugnt några dagar.

   

Ni har väl sett Nemos snygga blå täcke som hjälper honom mot sol och knott som han är känslig för. Nemo får klåda och kliar bort man och svans. Men med täcket på sig så har han klarat sig riktigt bra den här sommaren. Han får en speciell salva insmord mot klåda regelbundet. "Soleksem" är speciellt vanligt bland vissa hästraser som Islandshäst till exempel. Ljusa hästars skinn är också ofta känsligare för sol än mörka hästars skinn.

 

Moki har just nu ett hudproblem av annan art, vanligt förekommande bland Tinkerhästar och förmodligen på grund av att de har så tät päls och långt hovskägg. Så han har också klådbehandlats för tillfället med ett speciellt utskrivet medel. Moki har bott hos oss i fem år så vi har vant oss vid att han behöver lite specialbehandling då och då.


  

Så till sist är Akilles lite stel i ett bakben. Om han har trampat på en sten eller sträckt sig vet vi inte. Men han får också vila ett litet tag. Det är han ändå värd med sina tjugo år på nacken och mycket få sjukdagar. Eftersom han är så gammal så får han gå i hagen som vanligt under in minisemester och röra på benen för att inte stelna till.


Ta för vana att visitera din häst när du ändå borstar och sadlar inför lektion. En visitation betyder att man känner igenom hästen med sina händer. kollar efter sår och svullnader. Man tittar på hästens allmäntillstånd, ser den pigg ut? Att kolla i hästens krubba och se efter om den har ätit upp sin mat är också viktigt. Ligger maten kvar i krubban kan det tyda på att hästen mår dåligt.


Och kom ihåg: "Små sår och goda vänner ska man inte förakta".

Av Ulrika Pernler - 22 september 2009 16:14

Hej! Jag har en naturlig förmåga att improvisera och jag är också väldigt duktig på att hålla teorilektioner. Det har jag varit ända sedan jag höll min första teorikurs. Så här var det;


När jag var fjorton-femton någonting så gick jag ungdomsledarkurserna. Efter den första kursen fick vi i hemläxa att ha en studiecirkel. Jag bestämde mig för att ha en kurs i stallsäkerhet med en av ridskolans vuxengrupper.


I studiematerialet ingick ett protokoll som skulle gås igenom och fyllas i. Det handlade om säkra dörröppningar, trösklar, bredden på spiltor och sånt där.


Vi traskade runt i stallet och kollade in dörrhandtag och krokar. När vi kom till rutan för spiltor så upptäckte jag att jag inte hade något måttband. Jag frågade om någon av vuxeneleverna möjligtvis hade ett måttband i fickan. Men inte då.


Så fick jag en idé! Jag visste bestämt att jag var etthundrasjuttioen centimeter lång. Så det var helt enkelt bara att slänga sig ned på golvet. Med fötterna kant i kant med den ena spiltväggen så kunde jag sedan se hur mycket huvudet stack utanför den andra väggen. Pannan borde ju vara ungefär en decimeter hög med tanke på min höga IQ, tänkte jag.


Så jag la mig där på stengolvet. För säkerhetsskull utanför en spilta där det inte stod någon häst för tillfället. Något annat hade ju varit förskräckligt dumt! Vuxeneleverna tittade misstänksamt.


Precis som jag låg där i stallgången och mätte så kom ridskolans ägare in i stallet. Han stannade upp och tittade konstigt på mig,

-Vad gör du där? Frågade han.

Åh, jag mäter bara spiltan, svarade jag.

Han tittade på mig igen, skakade på huvudet och gick.


Därefter vred jag aningens på huvudet och såg att spiltväggen nådde mig till nästippen.

En och femtiofem, sade jag tvärsäkert och tittade upp på eleverna. Det passade ju utmärkt eftersom det stod en liten D-ponny i den spiltan.


Vi antecknade i protokollet och gick vidare för att kolla spången till dyngstacken.

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18
19
20
21 22
23
24 25 26
27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards