Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 18 september 2009

Av Ulrika Pernler - 18 september 2009 15:36

  

Ingemar Stenmark!

Mellan 1973 och 1989 tar han 86 världscupsegrar, 46 i storslalomoch 40 i slalom!


Själv har jag flest Stenmarksminnen från åren i mellanstadiet någon gång på tidigt 80-tal


För mig är Stenmark är näst intill magisk.

När jag försöker förklara för de som är yngre än jag själv så tittar de konstigt tillbaka.


Men de var inte där då!


I Sverige står arbetsplatserna stilla, i skolorna rullas tv-apparaterna in i klassrummet och ute på gatan samlas människorna hos närmaste tv-handlare.


Vi sitter framför TV:n med blicken fäst mot rutan. Ingemar står i startposition, längst upp. Framåtlutad över den lilla pinnen som skiljer honom från backen. Plötsligt tar han sats och kastar sig ut. Sekunderna börjar ticka.


Mitt favoritcitat av den store mästaren är följande:

"Jag vet ingenting om tur, bara att ju mer jag tränar desto mer tur har jag"


Idag är det 2009! Nästan tjugo år sedan vi satt i klassrummet.


Idag är han tillbaka!


I årets uppsättning av ”Superstars”.

För mig finns bara en ”Superstar”, Stenmark!

För honom själv finns det nog också bara en ”Superstar”, han själv!

Jag tror inte ens han skulle ha ställt upp om han inte känt sig säker på att ha en stor chans att vinna.


Han är 53 år och förstås i topptrim. Något annat finns inte för ”Stenis”. Han har precis tagit de andra deltagarna i tyngdlyft. Lätt som en plätt!


Så är det dags för skytte. Dagen innan har fyra andra skyttar satt ett eller möjligtvis två skott på trettio försök.

Den här kvällen börjar likadant. Den första skytten missar samtliga av sina fem försök. Likadant för den andra. Man sitter i soffan och tänker vilken värdelös och omöjlig gren.


Då kliver ”Stenis fram”

Han höjer pistolen, skjuter och missar.

Det bekräftar det omöjliga i att skjuta prick tänker jag först.

Så ser jag hur han blinkar till. Lägger ner pistolen och tar ett par steg tillbaka.

Så kliver han fram igen. Höjer pistolen och siktar.


Därefter sätter han fyra skott på raken.


Hur gjorde du? Frågar programvärden med hakan vid knäna.

”Jo, jag hade väl kanske lite tur…” svarar ”Stenis med ett litet, litet leende i mungipan.


Skulle inte tro det!

Vi har just fått se en av världen största mästare i fokus!

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18
19
20
21 22
23
24 25 26
27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards