Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 21 september 2009

Av Ulrika Pernler - 21 september 2009 15:50

Hej! Idag får ni ta del av Saras tävlingsdag. Varning!!! Kan vara läskig läsning för morgontrötta!


Myggornas högborg – Österfärnebo 19/9

 

Fredag 18/9

16.00 – Tävlingsförberedelserna inleds. Här skall mockas, putsas, badas, trimmas man, knoppas, packa foder, packa utrustning m.m …


19.47 – Sara Hägg och jag sitter i sadelkammaren och putsar utrustningen inför kommande tävlingshelg. Jag ställer frågan ”vad är det nu igen med den här sporten som är så himla kul?” till Sara och får bara en blick till svar…


Lördag 19/9

04.15 – väckarklockan ringer ilsket och jag ställer samma fråga igen till mig själv denna gång ”vad är det nu igen som är så himla kul med den här sporten?” Får bara en blick tillbaka av spegelbilden..


06.00 – anländer till UPK. Agneta ansluter som hästskötare och jag tycker mig höra henne mumla något om ”vad är det med den här sporten egentligen som gör att man är här frivilligt?”…


07.00 – Candy traskar snällt in i trailer (!) och man kan nästan se henne undra ”varför gör vi det här?” Resan mot Österfärndebo och myggornas högborg tar sin början. Här skall ridas regional dressyr. Efter många överläggningar med mig själv har jag beslutat att idag inte starta MSV utan det blir ”bara” LA:4 och LA:6.


08.21 – anländer till Österfärnebo och vi hinner knappt kliva ur bilen innan myggorna anfaller! ”Varför gör vi detta?” tänker jag återigen.


9.52 – Agneta hjälper till med de sista förberedelserna innan start. Nytt för den här helgen är (förutom putstrasa och snabbskokräm till stövlarna, vattenflaska, benskydd som skall av och allt annat konstigt vi dressyrnördar gör innan start) är en putsvante jag inhandlat till Candy. Agneta tittar mycket skeptiskt på den men härdar ut.


09.56 – starttid första klassen LA:4. Underlaget är lite stumt på banan och jag mes rider i ökningarna. Satsar lite för mycket i bakdelsvändningarna (vill så gärna visa att vi har tränat och nu kan centrera dem riktigt fint) vilket får till följd att Candy missförstår och korsar bakbenen. Allt annat känns toppen och känslan av hur kul det är att tävla infinner sig!


10.02 – prisutdelning. Segern försvann i min översatsning på bakdelsvändningarna och vi slutar på 64% och en hedrande andra plats. Stolt och nöjd missar jag att hälsa på publiken efter prisutdelningen – lite pinsamt!


10.24 – Agneta och jag sätter oss på läktaren och äter lunch. Omedelbart blir jag anfallen av en ”AIK-are” och springer mot bilen för att söka skydd.


11.46 – rider runt banan och väntar oroligt på startsignal. Har jag missat den? Var inte det är en liten vissling? Tar mod till mig och frågar Anette och nej hon väntar in rätt tid. Puh!


11.48 – startsignalen ljuder för LA:6 och Candy spetsar öronen. Jag biter ihop och kopplar på leendet. Här skall inte mesridas något mer! Moment efter moment utförs utan missar och en härlig känsla sprider sig i kroppen. Agneta rider med för fullt på läktarplats.


12.11 – resultatet av min ritt kommer ÄNTLIGEN! Ett litet glädjeskutt och tjut kostar jag på mig. Målet var 60% och resultatet blev 64.88%


12.30 – prisutdelning. En delad tredjeplats och ytterligare ett ärovarv. Kommer ihåg att hälsa på publiken och Candy bockar bara LITE under ärovarvet den här gången!


20.00 – släcker lampan och tänker på hur underbart kul det är med hästar och tävling. Särskilt när allt slit på träningarna ger reslutat på tävlingar också.


Söndag 20/9

05.00 – väckarklockan ringer. Dags för stalltjänst. Tur att det snart är måndag så man får gå till jobbet och ta lite sovmorgon innan!

/Sara

    

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18
19
20
21 22
23
24 25 26
27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards