Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg under april 2012

Av Ulrika Pernler - 30 april 2012 11:04

Hej! I lördags reds första omgången av division I ponnydressyr och Uppsala Ponnyklubbs/Lurbo Ridklubbs allianslag kom tvåa efter en mycket spännande klass! Otroligt bra jobbat av ryttare och hästar. I laget red Filippa Norrman-Sleo LRK, Maria Vesterberg- O'boy UPK, Lussan Gligel- Molliere UPK och Tova Gustavsson- Duke of Earl UPK. Bakom sig hade de ett strot team av föräldrar och andra samt lagledaren Gabbi.  Grattis! Tävlingsrapporten kommer ut på hemsidan. 


 

Filippa, Mia, Lussan och Tova tog ett traditionsenligt segerskutt efter en rolig dag. 


Ja, vad det gäller tävlingar och priser förresten, vilket jag har diskuterat tidigare så tror jag minsann att vi tävlar i fel sport. 15 åriga sonen som kör racerbil släpar hem dessa gigantiska bucklor helg efter helg och vi börjar få ont om utrymme. Men oj, vad dom glänser och så stora dom är. 


Jag kan ju säga att övriga familjen inte ens så mycket som lyfter på ögonbrynen när jag kommer hem efter en lyckad helg och håller upp mina egna erövringar. Ni ser ju själva. Jag ställde en tändsticksask bredvid för det vet jag att man ska göra när det gäller storleksjämförelser. 


Det enda jag kan trösta mig med är att mina egna bucklor går att stoppa i fickan när man ska rida ärevarv.

Det är ju alltid nåt! Jag kan också trösta mig med att mina egna priser fortfarande efter många decennier av tävlande går att stuva in i något slags prisskåp medan sonen snart får flytta hemifrån för att få plats med sina. Heja Ridsporten!


 


Apropå prisutdelningar och tävlingar så arrrangerade Uppsala Ponnykubb hemmatävling igår. Ponny division III dressyr var det och två fulla klasser med tre kategorier i varje avreds under dagen som dessutom bjöd på fint väder. 

Alla våra ekipage kämpade och red så fint och lagen kom femma och tia i den andra omgången. Några individuella placeringar blev det också!  Mer om detta kommer också i tävlingsrapporten från helgen på vår hemsida www.uppsalaponnyklubb.se .


Vad jag ville komma till var att tacka alla våra funktionärer och framförallt Tävlingskommitten för allt slit och möda de lagt ner inför tävlingen och under tävlingsdagen. Det ligger mycket mer jobb än vad man kan tro inför en tävling och arbetet börjar långt innan själva tävlingsdagen. Att det dessutom var lagtävlan gör ju själva sekretariatsjobbet än mer pressat då det ska ut laglistor och annat. Så stort tack till alla som var med och hjälpte till. Ni gör ett fantastiskt jobb! 


Hoppas ni alla får en fin Valborg!

Av Ulrika Pernler - 27 april 2012 21:38

 


Hej! Det är tur att våren är så envis för den blir verkligen motarbetad i år. Men varken vårblommor eller  fjärilar verkar bry sig om att det växlar så pass. I kväll var det i alla fall uppehåll till en början och jag kunde låta mina grupper rida utomhus på vår stora hoppbana. Oj, vad hästarna tyckte det var härligt att få vara utomhus. Eleverna också tror jag för de såg så nöjda och glada ut trots att det utbröt en mindre orkan följd av en liten regnskur under en stund på min sista lektion.


I helgen är tävling och tävling. I morgon rids första omgången för våra division I ryttare ponnydressyr hos Segersta och det ska bli jättekul att se hur det går. I år har vi ett allianslag vilket betyder att Uppsala Ponnyklubb och Lurbo Ridklubb gått samman och tävlar ihop. Ni får hålla tummarna för ponnyer och ryttare i morn! 


På söndag blir det hemarrangemang med division III ponnydressyr. Vi har två lag med och detta är den andra omgången för våra lagryttare. Vi har haft träning i veckan och ekipagen såg redo ut så nu är det bara att tuta och köra! Kom gärna ut och heja på oss eller ännu hellre hoppa in i cafeterian eller sekretariatet och hjälp oss! 


Hemma på anläggningen så går grävarbetena snart mot sitt slut och man kan börja återställa marken. Allt har flutit på bra. Det har sprängts en del sten och kommer att sprängas lite till .Det har inte bekommit hästarna alls utan de går och betar lugnt i sina hagar. Däremot så är det fortfarande avspärrat upp mot skogen och man får inte rida ditåt på ännu någon eller några veckor. Håll koll så länge skyltarna och avspärrningarna sitter uppe. Snart är allt som vanligt igen. :)


Det är ridning som vanligt på ridskolan under hela helgen. Sista april är vissa lektioner flyttade till en tidigare tid. Dessa tider finns på hemsidan. *Tider för ridning på Valborg På första maj kör vi ordinarie tider. 


Ha en fin Valborg! 


           

Av Ulrika Pernler - 25 april 2012 13:08

Hej! Igår kväll kom som sagt Gabbi och jag hem från en tvådagars kurs på Strömsholms Ridskola. Den här gången hann vi med lite sightseeing dessutom. En ofrivillig och en frivillig. 


Först ska jag bara konstatera att det mesta i mitt förskrivna inlägg från i måndags stämde i det mesta. Jag satte mig först på platsen långt bak till vänster. Men så tänkte jag att det kanske var dags att röra om lite i grytan... Eftersom jag  var i god tid så var många platser lediga. Så jag flyttade helt enkelt fram två rader och satte mig där istället. På helspänn! Mycket riktigt ett par minuter senare kom de personerna som brukar sitta där. Jag såg dem haja till och så hörde jag en av dem säga; Jaha, då var min plats upptagen också! Vart ska jag sitta nu då? Detta löste sig efter lite tvekan för det är trots allt dubbelt så många platser som deltagare på kursen.


Både förmiddagen och eftermiddagen ägnades åt att hålla lektioner och skriva utvärderingar. Ämnet var naturligtvis skolor :) Till lunch den första dagen var  det fiskgratäng och den andra dagen lax med potatismos. Att jag dessutom somnade som en stock före tio på måndagskvällen kändes inte som någon överraskning. 


Men! Allt gick inte på räls denna gång... Gabbi och jag hade ett riktigt ”scary moment” på måndag morgonen... Vi hade nästan kommit fram till Strömsholm längs den gamla vägen som går förbi strömsholms slott eftersom den både känns kortare och är så fin. Så skulle vi svänga upp på den sista lilla snutten väg, förbi Thottska villan och mot röda ridhuset där vi skulle parkera. Just när Gabbi vred ratten åt vänster så lät det som vi tappade hela motorn och sedan som om vi släpade fyrtio konservburkar i snören som man gör när någon precis har gift sig. 


Hjälp! Bara att svänga in till kanten och krypa in under bilen. Jag måste också tillägga att väderleken inte direkt kunde beskrivas som torr denna dag... Där låg vi på rygg och kikade in under bilen, ståendes lite vid sidan av vägen. Men ingen av oss kunde se eller känna något som satt löst eller såg ut att sitta på något annat sätt än det borde. Vi beslutade oss för att rulla sakta mot parkeringen utanför den lilla ridsportbutiken och parkera där för närmare undersökning. 

Då tiden för dagens första teoripass nu var inne fick jag galoppera ensam längs vägen med mina papper i högsta hugg för att inställa mig och tala om att Gabbi var på väg. Gabbi i sin tur lämnade jag liggandes under bilen med oljiga fingrar. 


Jag kom trots allt i så god tid att jag kunde göra platsbytet som jag berättade om ovan. Lite experiment är alltid roligt. Gabbi droppade in en kvart senare med en stolt min och berättade för hela klassen att hon nog lagat sin bil. Det gick ett sus genom klassen och jag tror till och med ridlärarna tyckte att Gabbi hade goda förutsättningar att satsa på en karriär inom bilmeckaryrket. 


Efter förmiddagens pass i ridhuset så skyndade vi oss att äta något annat än dagens lunch och sedan var det då dags för vår första sightseeing, sittandes i bilen för att rulla runt området och lyssna efter konstiga ljud i motorn. Jag fick veva ner rutan på min sida och sitta med huvudet utanför för att höra bättre. Om jag får öroninflammation så är det Gabbis fel! 

 

Bilen lät helt frisk och vi kunde pusta ut litegrand, även om vi inte slappnade av helt. Eftermiddagen var det fortsatt praktik i att hålla lektioner och skriva utvärderingar av varandras lektioner. 


På kvällen checkade vi in på vårt hotellrum som denna gång  var behagligt vinrött istället för mintgrönt. Just då hade jag den där känslan som man ofta har efter en kursdag. Jag var liksom helst slut men full av energi på en gång. Vi som jobbar i  stall är ju  vana vid att rida, lyfta tungt och rent allmänt springa fram och tillbaka hela dagarna. Att sedan sitta i ridhus och titta när andra har lektion eller sitta i en teorisal och inte gå mer än mellan fika och lunch gör att man blir riktigt urblåst och trött i huvudet men kroppen har rört sig för lite. 

Så Gabbi och jag bestämde oss för att ta en promenad innan middagen. För att bräcka Gabbi ytterligare så bestämde jag mig för att köra ett pass mage på rummet. Fast det var lite väl trångt så jag bestämde mig för att göra lite benlyft och situps i sängen och så plankan så klart för den gör jag VARJE dag! 

Sen gick vi på promenad och jag tänkte inte mer på magen förrän nästa dag- då KÄNDE jag den istället...

 


Dag 2, tisdagen startades med en oförberedd skrivning i ridlära och problemlösning. Tänk att man alltid ska bli så nervös när man får en bunt papper i handen. Men både Gabbi och jag kände oss färdiga efter tjugo minuter och passade på att göra en frivillig sightseeing runt stallar och ridhus eftersom det var så länge sedan vi gjorde det sist. Mycket har förändrats på Ridskolan Strömsholm som rustats och idag är i riktigt gott skick. 


Först besökte vi ”Spottlådan” eftersom jag brukar berätta för mina elever om det lilla ridhuset på stallplanen. Mest för att de ska få en uppfattning om hur tiderna har förändrats. 

 

Namnet ”Spottlådan” kommer av att ridhuset är så litet, inte större än en spottlåda, man sades kunna spotta från den ena väggen till den andra!Där ”Spottlådan” står idag stod från början ”lifstallet” uppfört 1650 och spottlådan är byggd av timret som blev över då man rev stallet. Halva ”Spottlådan” är ridhus och andra halvan förrådsutrymme. Det finns fotografier redan från 1881 som visar blder från ridhusets insida. Där reds bland annat skol- och balansridning. Idag används ridhuset dock mest till longering och tömkörning.

 

Gabbi stegade lite snabbt och kom fram till att måtten inomhus var fjorton gånger tjugofyra meter si så där. 


 

Sedan promenerade vi genom stallen som också byggts om och fortsatte ner mot lerladugårdarna för vi tänkte att vi måste ha en bild på dem också. När vi var där så tittade vi på klockan och insåg att det verkligen var dags att gå mot eftermiddagens pass i ridhuset. Det blev till att klättra lite genom barrskogen och vi fick en liten dos av barndomens camping i tallskog. 

 

Resten av dag två var ämnet just problemlösning och vi tittade på ekipage som gjorde skolor enkla byten, galoppombyten och programridning. Vi fick ockås hoppa in och testa våra egna idéer på ekipagen och se om det blev någon förändring. 


Så var det dags att åka mot Uppsala. Vi satt den första biten av  vägen med öronen på helspänn. Men jag slapp åtminstone hänga ut genom fönstret. Allt lät bra och snart kunde vi slappna av och resan hem gick utan vidare missöden. 


I oktober blir det tränarexamen för Gabbi och mig. Vi skriver ett prov, har lektioner och gör nulägesanalyser. Bara att hålla tummarna för att vi tar oss i mål!

Av Ulrika Pernler - 24 april 2012 18:39

Hej! Nu är jag hemma från en jättekul och lärorik kurs på Strömsholms Ridskola. Mer om den imorgon :) För idag vill jag fortsätta lägga fokus på de senaste dagarnas TV inslag angående ridsporten och framför allt ridskolornas uppförsbacke. Jag hoppas ni har haft möjlighet att se på inslagen och för er som missat dem så lägger jag upp länkar och filmer i det här inlägget. Jag lägger också länkar till de artiklar som varit i UNT samt den som var i Ridsport som Lars Pernler var med i. 


Nu hoppas vi på "ringar på vattnet" för det här är inte något lokalt problem. Det har varit många artiklar från andra delar av landet i olika dagstidningar och medier. Nu senast inslagen i TV som jag hoppas blir en öppning för oss ridsportare! Men vi behöver hjälpas åt för att höras! 


Som ni kanske har förstått så är det många, många ridskolor i Sverige som har det svårt just nu. Det beror till viss del på att det varit mindre barnkullar de senaste åren men också mycket på att det är jättesvårt att få det ekonomiska att gå ihop för ridklubbarna.

Även för oss på UPK har det  varit mycket tuffare de senare åren även om vi klarat oss förhållandevis bra mot vad många andra gjort. Vi har velat undvika att höja timkostnaden för våra elever och istället jobbat mycket hårt på att skapa alternativa aktiviteter som ska täcka upp för det minus som lektionspriserna ger just nu. 


Att hålla hästar är dyrt och den kursavgift som våra elever betalar är för bland annat inköp och hållande av hästar till verksamheten, personalkostnader, foder och strö, hovslagare, veterinär, hästförsäkringar, utrustning till hästarna, elkostnader, vatten och avfallshantering, gödselhantering, reparationer och underhåll av anläggningen som, skötsel av banor och ridhus, byte av underlag på banor och i ridhus vilket måste göras regelbundet för att hålla hästarna friska och välmående. ...och mycket annat... 


Om vi kunde få stöd för själva anläggningskostnaderna skulle vi kanske till och med kunna sänka priserna något och då öppna upp för fler att ha möjlighet kunna rida


Den 23 april sändes ett inslag i SVT och så här sa Lars Pernler ordförande i UPK då: 


-Våra drift- och underhållskostnader gör att vi måste ta ut ungefär fyrtio kronor per elev och lektion. Jämför det med att till exempel ett hockeylag betalar ungefär fyrtio kronor per timme för hela laget, så innebär det ju att de betalar ungeför fyra kronor per timme om de är tio stycken, säger ordförande Lars Pernler på Uppsala Ponnyklubb.


ABC frågade Inger Söderberg, ordförande i idrottsnämnden: Är det orättvist i dag?

-Ja, det kan man nog tycka, för äger man till exempel sin hall själv, så kostar det nog.


Samtidigt har kommunen nyligen skrivit ett avtal med aktiebolaget "Studenternas IF" som bygger ny sporthall i Rosendahl. Kommunen satsar 40 miIjoner på basketverksamheten genom att köpa 100 timmar i veckan under en tioårsperiod. Den faktiska timkostnaden blir 875 kronor, men kommer med dagens system att subventioneras till närmare 95 procent.

Ponnyklubben har erbjudit kommunen att lösa problemet med orättvisa förutsättningar genom att göra samma avtal med ridklubben. Något som kommunens nu inte utesluter.


Här är inslagen från TV:


20/4 Bedrövligt och orättvist!

href="http://svt.se/2.33538/1.2780754/kommunerna_satsar_mest_pa_killsport">http://svt.se/2.33538/1.2780754/kommunerna_satsar_mest_pa_killsport 


23/4 UPK vill att kommunen ska hyra timmar i anläggningen

http://svt.se/2.126356/1.2782934/ponnyklubben_vi_vill_ha_samma_avtal_som_basketen


24/4 Tittarna vill att kommunerna skärper sig!

http://svt.se/2.33538/1.2783975/manga_reaktioner_efter_granskning_av_ungdomssport 


Ekonomiska problem för landets Ridskolor


Lars tidigare artiklar i pressen kan ni läsa här:


20110121 Ridsporten är missgynnad

http://www.unt.se/debattspecial/ridsporten-ar-missgynnad-1211743.aspx

20110321 Rättvisa åt ridande ungdomar

http://www.unt.se/debattspecial/rattvisa-at-ridande-ungdomar-1294213.aspx

20111108 Fortsatt orättvisa mot ridsporten

http://www.unt.se/debattspecial/fortsatt-orattvisa-mot-ridsporten-1524641.aspx

20120221 Ridsporten missgynnas

http://www.unt.se/debatt/ridsporten-missgynnas-1671523.aspx

20120224 Uppsala Kommun satsar på ridsport

http://www.unt.se/debattspecial/uppsala-kommun-satsar-pa-ridsport-1675732.aspx

20120301 Kommunen smiter undan

http://www.unt.se/debatt/kommunen-smiter-undan-1681323.aspx

20120309 Ridsport granskar Ridklubbarna vill ha lika villkor!

Artikel i Tidningen Ridsport

Av Ulrika Pernler - 23 april 2012 12:00

Hej! Måndag på Strömsholms Ridskola. Gabbi och jag är tillbaka för att avlägga den sista delkursen i dressyrtränarutbildningen. Sex dubbeldagar har vi avverkat sedan i augusti. Det har varit intensiva långa och späckade dagar men väldigt roligt. Vi har också gjort våra tjugoåtta bisittar timmar tillsammans med A- och B-tränare och därigenom fått träffa flera väldigt trevliga och kunniga personer som gärna delat med sig av det dom kan. 


Summan får väl vara att jag inte ångrar att jag hoppade på den här kursen trots att jag kände att jag hade många andra järn i elden. Att den har varit väldigt lärorik och att jag fått stifta många nya bekantskaper. 


Nu återstår alltså bara denna sista kurs som jag strax ska berätta om. Sedan ska vi få sitta ned med våra mentorer och få veta om vi är kvalificerade att avlägga examen. Examen kommer att vara i september så vitt jag förstått för att vi ska kunna befästa våra kunskaper ordentligt och läsa på i vår kursliteratur. Det blir nämligen både skriftliga prov och praktiska på examen som ligger över två dagar. 


Men idag är vi som sagt på delkurs 6 och det här inlägget är som vanligt skrivet i förtid och jag skriver på magkänsla! Vid det här laget har vi hunnit med morgonens samling och första teoripass. Gabbi och jag sitter längst bak till vänster i klassrummet för där finns det extra med plats att sträcka på benen och så kan man lägga alla filtar och extra kläder på bordet bakom. För självklart är det iskallt att sitta heldagar i ett ridhus, oavsett årstid. 


Återigen har jag funderat på om det inte skulle vara en affärsidé att köpa på sig en massa billiga fleecefiltar som jag sedan kunde sälja dyrt till alla som inte tänkte på hur kallt det skulle bli. Någon gång gör jag kanske slag i saken. Jag känner till exempel en som köpte på sig en stor mängd regncapes inför en festival och "se där" regnet öste ner och killen blev rik! 


När ni läser detta har vi också hunnit med ett förmiddagspass i ridhuset där vi undervisat elever inför varandra och våra lärare. Jag tror att jag kommer att få undervisa i skänkelvikningar eller sluta och Gabbi får öppna för att det är det hon helst vill slippa. Så är det bara.


Vid den här tiden när inlägget kommer upp i bloggen (12.00) vet vi redan vilken mat som bjuds. Fisk tror jag och jag har fortfarande inte haft mage att ljuga och säga att jag är allergisk mot fisk. Så Gabbi och jag sitter förmodligen på "Glada hästen" och äter dagens som är köttbullar med brunsås och lingonsylt. 


Varenda gång vi är på Strömsholm tänker vi att  vi ska gå runt lite och till exempel kika in i stallarna och se om det är sig likt sedan man gick sina många olika utbildingarna här. Men schemat är så späckat så vi hinner aldrig med det. 


Förra svängen vi var här hann vi i alla fall se lerladugårdarna där Gabbi blev insnöad och UPK tjejerna en gång i tiden lade brödsmulor i Räkans säng och även bäddade säck åt henne. Det var glada dagar det! 


I sandgropen där knytpunkten ligger idag fanns en gång i tiden en ridbana. Där red jag fram Picador till kvalitétstävlan som fyraåring. Det var kokhett och när vi väl kom upp ur gropen var Picador trött och varm och jag svettig. Idag ligger ett stort hus i groppen och i höstas satt vi på baksidan och solade i gruset som en gång var ridbanan.


Idag på eftermiddagen ska vi ha problemlösningar så jag hoppas vi får se riktigt olydiga ekipage då. Fast chansen är väl liten då det är dressyrkandidaterna som rider. Kan bli intressant ändå att disskutera våra olika lösningar på saker och ting. Som ni vet "alla vägar bär till Rom"! 


Efter dagen så checkar Gabbi och jag in på hotellet och blir det ett roligt rum så lovar jag att ta lite bilder! Sen är det bara att somna sött. Förmodligen redan innan nio... då man blir helt slut av kursandet! Dessutom är det bra att lägga sig tidigt så man orkar upp till frukostbuffén! 


Sköt er därhemma så ses vi snart!


 

Av Ulrika Pernler - 22 april 2012 19:30

Hej! Idag har ett gäng jätteduktiga ridskoleryttare och ridskolehästar varit iväg på Distriktsmästerskapen i Dressyr för Ridskoleekipage. Denna tävling reds i vanlig ording hos Bälinge Ryttarförening som har stått som arrangörer för Dressyr-DM i en hel massa år nu. 


Inte kunde regn,lera och tunga moln sänka humöret hos UPK ryttarna eller deras medföjande team heller. De red som om det var sol och visade inget missmod trots att trailerna fastnade djupt i leran och föräldrar och hejaklack stod i sina regnställ och myste. 


Jag har ännu inte några exakta resultatlistor från dagen men jag lovar att skriva en utförligare redogörelse i veckans tävlingsrapport på hemsidan. Jag vet i alla fall att samtliga UPK ekipagegjorde mycket fina ritter och ska vara nöjda med sig själva. 


Följande ekipage var på plats: Elinor Eriksson-Moki, Tova Stenvi-Doughmoore Grey, Linda Bergman- Queens Clou, Vanja Qvarfordt- Waldemar, Alva Chambert- Rowan, Torun Moberg- O'boy, Frida Hägman- Goliath, Matilda Schenning- Wilson BoGiBo. Vi var således representerade i kategori D och kategori häst i år. 


Morgonen startades upp med framridningsklass i LC:1. Linda Bergman och Queens Clou är ett sammansvetsat par och det visade de genom att ta seger i klassen och blå gul rosett. Vanja Qvarfordt har tidigare  bara tävlat i hoppning med Waldemar men nu visade de att de även är att räkna med i dreessyrsammanhang. En tredjeplacering och gul rosett blev det för Vanja och Walle. Övriga ryttare red ihop fina poäng med sina hästar mer om detta kommer alltså om ett par dagar så det blir rätt siffror. 


I DM klassen en LB:1 visade kategori än en gång framfötterna. Linda och Clou knep sin andra seger för dagen med över 200 poäng. Därmed fick de också guld i kategori D 2012! Men det var inte nog med det då Torun Moberg och O'boy tog andraplatsen i samma kategori och ett silver 2012! Vanja och Waldemar var i hasorna på övriga och fick en fjärdepris rosett i klassen.


Men UPK:arna kände sig inte helt klara ännu. Frida Högman och Goliath passade nämligen på att rida hem guldet i kategori Häst Juniorryttare! 


Efter en lång rolig dag vardet dags att lasta hästarna och åka hemåt. Jag kan tänka mig att alla medlajer klingade skönt när bilar och släp kämpade för att ta sig loss ur leran! Bra jobbat alla ryttare (och föräldrar) som åkte iväg. Jag vet att ni alla har jobbat och slitit hårt för att bli så duktiga! 


 

Matilda och Wilson BoGiBo var på plats och gjorde två jättefina ritter!

 

Elinor och finaste Moki som måste ha varit dagens sötaste ponny! Ni vet väl att Moki betyder kärlek på indianspråk?

 

LC:1 från vänster: Tredjeplats Vanja Qvarfordt-Waldemar, Förstaplats (längst t h) Linda Bergman- Queens Clou.



 

DM kategori D: fr v Torun Moberg- O'boy-Silver, Vanja Qvarfordt- Waldemar- fjärdeplats,

Linda Bergman- Queens Clou- Guld.


 

Clou och hennes rosetter och en liten, liten glädjetår ser jag...  (foto Linda)


 

Frida och Goliath- Guld Junior Häst


 

Frida och Goliath (foto Emma)

Av Ulrika Pernler - 21 april 2012 09:29


Det blir fler inslag på TV de närmsta dagarna bland annat i rapport på måndag 19 30, ev söndag 19 30, samt i Sportnytt på måndag 22 00!


Alla ni som tycker lika passa på att göra era röster hörda nu när vi äntligen får lite uppmärksamhet.

Genom att visa att problemet är detsamma i hela landet så kan vi få politikerna att lyssna!


Uppsala Ponnyklubbs ordförande Lars Pernler kan du nå på mailadressen 

lars-olof.pernler@telia.com 

Av Ulrika Pernler - 20 april 2012 21:29

 


Hej! Så kom det en liten sväng med snö igen då. Jag som hade lovat mina fredagselever att det skulle vara sol idag... Det blev jag minsann påmind om. Men vi skapade lite solsken inne istället genom att rida Working Equitation. 


Vi får väl hoppas att det skiner upp på riktigt till på söndag då våra ridskoleekipage ska iväg på Distriktsmästerskapen i Dressyr. Det är ju trots allt lättare att hålla fokus och humör på topp om det inte är snöstorm.


Själv har jag förberett mig lite inför några tävlingar som jag ska döma genom att läsa igenom gamla protokoll. Det är både lärorikt och kul att se vad andra domare har skrivit, hur de har uttryckt sig och vilken poäng de satt till vilken kommentar. 


Jag gick faktiskt så långt in i min garderob att jag kunde fiska fram mina gamla protokoll från ponnytiden. Och där fastnade jag... Det var helt enkelt hur kul som helst att se vad som stod där. Från de tidigaste protokollen till de sista innan jag gick över till att rida häst. 


Dels  var det så intressant att se hur programmen har ändrats. I LC:1 från 1984 till exempel så ingick tiometersvolter i trav och ryggning på medellinjen och i LB:1 var det framdelsvändningar, ryggning och tiometersvolter i galopp. I LA:3 var det såklart skänkelvikningar, och bakdelsvändningar men också åttametersvolter i trav och 5 serpentinbågar med bibehållen galopp. 


Det förekom också att man hoppade ett hinder utanför banan för att  visa att hästen hade bra bjudning. 


Dagens dressyrprogram har lättats upp något och fokuserar mer på ridningen av vägar och tempo i balans än på rörelser och det tycker jag är bra i utbildingssyfte. Krumelurer hinner man göra ändå tids nog. 


En riktigt rolig sak som jag berättade för Gabbi var att jag hade hittat mina allra första dressyrprotokoll och att poängen inte ens  var i närheten av att vara bra eller ens ganska bra. Fast jag vill minnas att jag var jättenöjd över mina ritter och att jag tyckte det var hur kul som helst ändå .


På min första LC till exempel står det bland annat; mycket slarviga hörn, händerna för långt fram, fel fattning och fel galopp hela vägen samt en felridning. Resulatet; 44 % och vad jag minns en mycket nöjd ryttare med mersmak för dressyr. 


Det fortsattte med en 4:a för långsamt tempo, 3:a för en krokig ryggning, 3:a för en sned halt, 4:a för äggformade volter och 1:a för en fel fattning men jag kämpade på och ville åka på flera dressyrtävlingar. Vad var det som sporrade? Förmodligen att jag var så envis och aldrig gav mig vad det än gällde. 


Så där fortsatte det förstås ett antal gånger och så plötsligt på en tävling i Hamre, 61%, mycket bra vägar i kommentaren och en placering. Efter det ville jag bara tävla ännu mer. 


Efter att ha begravt mig i hundratals protokoll vart jag rentav tävlingssugen. Fast jag väntar nog på lite bättre väder trots allt...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20 21 22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards