Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Direktlänk till inlägg 24 april 2012

TV inslagen om ridsport, fortsättningen

Av Ulrika Pernler - 24 april 2012 18:39

Hej! Nu är jag hemma från en jättekul och lärorik kurs på Strömsholms Ridskola. Mer om den imorgon :) För idag vill jag fortsätta lägga fokus på de senaste dagarnas TV inslag angående ridsporten och framför allt ridskolornas uppförsbacke. Jag hoppas ni har haft möjlighet att se på inslagen och för er som missat dem så lägger jag upp länkar och filmer i det här inlägget. Jag lägger också länkar till de artiklar som varit i UNT samt den som var i Ridsport som Lars Pernler var med i. 


Nu hoppas vi på "ringar på vattnet" för det här är inte något lokalt problem. Det har varit många artiklar från andra delar av landet i olika dagstidningar och medier. Nu senast inslagen i TV som jag hoppas blir en öppning för oss ridsportare! Men vi behöver hjälpas åt för att höras! 


Som ni kanske har förstått så är det många, många ridskolor i Sverige som har det svårt just nu. Det beror till viss del på att det varit mindre barnkullar de senaste åren men också mycket på att det är jättesvårt att få det ekonomiska att gå ihop för ridklubbarna.

Även för oss på UPK har det  varit mycket tuffare de senare åren även om vi klarat oss förhållandevis bra mot vad många andra gjort. Vi har velat undvika att höja timkostnaden för våra elever och istället jobbat mycket hårt på att skapa alternativa aktiviteter som ska täcka upp för det minus som lektionspriserna ger just nu. 


Att hålla hästar är dyrt och den kursavgift som våra elever betalar är för bland annat inköp och hållande av hästar till verksamheten, personalkostnader, foder och strö, hovslagare, veterinär, hästförsäkringar, utrustning till hästarna, elkostnader, vatten och avfallshantering, gödselhantering, reparationer och underhåll av anläggningen som, skötsel av banor och ridhus, byte av underlag på banor och i ridhus vilket måste göras regelbundet för att hålla hästarna friska och välmående. ...och mycket annat... 


Om vi kunde få stöd för själva anläggningskostnaderna skulle vi kanske till och med kunna sänka priserna något och då öppna upp för fler att ha möjlighet kunna rida


Den 23 april sändes ett inslag i SVT och så här sa Lars Pernler ordförande i UPK då: 


-Våra drift- och underhållskostnader gör att vi måste ta ut ungefär fyrtio kronor per elev och lektion. Jämför det med att till exempel ett hockeylag betalar ungefär fyrtio kronor per timme för hela laget, så innebär det ju att de betalar ungeför fyra kronor per timme om de är tio stycken, säger ordförande Lars Pernler på Uppsala Ponnyklubb.


ABC frågade Inger Söderberg, ordförande i idrottsnämnden: Är det orättvist i dag?

-Ja, det kan man nog tycka, för äger man till exempel sin hall själv, så kostar det nog.


Samtidigt har kommunen nyligen skrivit ett avtal med aktiebolaget "Studenternas IF" som bygger ny sporthall i Rosendahl. Kommunen satsar 40 miIjoner på basketverksamheten genom att köpa 100 timmar i veckan under en tioårsperiod. Den faktiska timkostnaden blir 875 kronor, men kommer med dagens system att subventioneras till närmare 95 procent.

Ponnyklubben har erbjudit kommunen att lösa problemet med orättvisa förutsättningar genom att göra samma avtal med ridklubben. Något som kommunens nu inte utesluter.


Här är inslagen från TV:


20/4 Bedrövligt och orättvist!

href="http://svt.se/2.33538/1.2780754/kommunerna_satsar_mest_pa_killsport">http://svt.se/2.33538/1.2780754/kommunerna_satsar_mest_pa_killsport 


23/4 UPK vill att kommunen ska hyra timmar i anläggningen

http://svt.se/2.126356/1.2782934/ponnyklubben_vi_vill_ha_samma_avtal_som_basketen


24/4 Tittarna vill att kommunerna skärper sig!

http://svt.se/2.33538/1.2783975/manga_reaktioner_efter_granskning_av_ungdomssport 


Ekonomiska problem för landets Ridskolor


Lars tidigare artiklar i pressen kan ni läsa här:


20110121 Ridsporten är missgynnad

http://www.unt.se/debattspecial/ridsporten-ar-missgynnad-1211743.aspx

20110321 Rättvisa åt ridande ungdomar

http://www.unt.se/debattspecial/rattvisa-at-ridande-ungdomar-1294213.aspx

20111108 Fortsatt orättvisa mot ridsporten

http://www.unt.se/debattspecial/fortsatt-orattvisa-mot-ridsporten-1524641.aspx

20120221 Ridsporten missgynnas

http://www.unt.se/debatt/ridsporten-missgynnas-1671523.aspx

20120224 Uppsala Kommun satsar på ridsport

http://www.unt.se/debattspecial/uppsala-kommun-satsar-pa-ridsport-1675732.aspx

20120301 Kommunen smiter undan

http://www.unt.se/debatt/kommunen-smiter-undan-1681323.aspx

20120309 Ridsport granskar Ridklubbarna vill ha lika villkor!

Artikel i Tidningen Ridsport

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2016 19:17


     I morse bar det av till Lovisedal för att döma och för vilken gång i ordningen jag körde vägen dit har jag ingen aning om. Lovisedal och Rotbrunna är annars de två ledande destinationerna för min del när det gäller vilsekörningar.    Jag...

Av Ulrika Pernler - 9 januari 2016 17:25


Den här vintern är en kvarkavinter. Jag vet inte om vädret och fukten bidragit till att Kvarkan stortrivs eller om det bara är ett Kvarkaår. Hur som helst så poppar det upp rapporter om misstänkt och konstaterad Kvarka dagligen just nu och är det någ...

Av Ulrika Pernler - 11 november 2015 18:33


    Eller ja, en gång var träningen visserligen allt annat än en höjdpunkt för mig. Det kom en välrenommerad tränare till vår anläggning och jag hade klätt upp mig lite extra. Det kan ju vara svårt att tro att det går. Men jo då jag hade ekipera...

Av Ulrika Pernler - 7 oktober 2015 18:55


När jag var liten hästtjej så fanns det i stallarna där man vistades en och annan ”hästkarl” som jag var livrädd för eftersom minsta felsteg ledde till en omedelbar åthutning. Samtidigt ville jag gärna finnas i deras närhet eftersom jag t...

Av Ulrika Pernler - 30 augusti 2015 21:11


    Om man vill ha en egen häst så är det en bra idé att lägga undan pengar då och då när man har några över. Om man i slutänden har haft lite pengar över tillräckligt många gånger så kan det hända att drömmen slår in.   Jag var väldigt spar...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20 21 22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards