Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 2 oktober 2010

Av Ulrika Pernler - 2 oktober 2010 14:15

  


Hej! Tjugo personer har meddelat mig att de läst klart boken Hästhållning i praktiken av Mats Mellberg . Tjugo stycken människor som förhoppningsvis har hittat en och annan ny kunskap via boken! Ni har hedrats med era initialer på utmaningssidan och jag är en liten bit närmare mina trikåer! http://www.uppsalaponnyklubb.se/utmaning.html 

Jag är så nöjd!

Bara åttio kvar då...


Förvirrning är början till visdom.

Jag glömmer aldrig när jag stod inne hos Picador och höll två av hans blodiga tänder i handen. Jag hade precis hittat dem i krubban, tagit upp dem och vridit och vänt dem en stund innan jag insåg vad det var jag höll i.


Jag lyfte på hans överläpp och tittade in i hans blodiga mun. Tandköttet såg trasigt och irriterat ut. Jag undrade om han kunde ha blivit sparkad i hagen tidigare  på dagen. Hur skulle en tvåårig häst klara sig resten av sitt liv utan framtänder?


Några minuter senare stod jag i dörröppningen till baracken som fanns på stallplanen. Klubben hade styrelsemöte och alla var samlade. Jag hade knackat på med hjärtat bultande i bröstet. Inte bra att störa, men det här kunde inte vänta.


Jag höll upp handen med tänderna och berättade vad som måste ha hänt. Jag såg Gertie dra på smilbanden innan hon förklarade läget för mig.

I samma sekund kunde jag pusta ut.  Det var första gången jag sett en häst fälla sina mjölktänder.


Det där var länge sen och jag har lärt mig en väldig massa om hästar sedan dess. Men jag har också hur mycket som helst kvar att lära!


Min utmaning med boken har slagit ut "sådär" än så länge. Jag hade nog hoppats att några fler skulle greppa boken för att förse sig med lite nyttigt vetande. Men än är det många veckor kvar.


Nu ska ni alla få ytterligare en chans att lära er ännu mer och jag hoppas verkligen att ni vill vara med!


Under hela hösten och vintern kommer vi att ha föreläsningar i ämnet häst på ridskolan. Vi kommer att ta upp en hel del olika ämnen som foder, veterinär, smittor, tänder, dressyr, banhoppning, hästkunskap, mental träning, kost och mycket annat. En Clinic på "vardagsnivå" kommer det också att bli.


Först ut är veterinär Louise Treiberg Berndtsson, biträdande statsveterinär och virolog på SVA, som i slutet på oktober kommer att föreläsa om hästsmittor och hur man förebygger och hanterar dem. Mer info om detta kommer på vår hemsida www.uppsalaponnyklubb.se i nästa vecka.


Föreläsningarna kommer till största del vara förlagda till vardagskvällar och datum och ämnen kommer läggas ut fortlöpande.


Vi håller föreläsningarna öppna för alla som håller på med hästar. Hästägare, ridskoleelever, medryttare med flera och man behöver inte vara medlem hos Uppsala Ponnyklubb.


Jag hoppas extra mycket på att alla våra ridskoleelever tar chansen till att få mer kunskap om hästen. Det främjar ridningen!


Håll ögonen öppna!

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6
7
8
9
10
11 12 13
14
15 16
17
18
19
20 21 22
23
24
25 26
27
28 29 30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards