Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 1 oktober 2010

Av Ulrika Pernler - 1 oktober 2010 14:18

Hej! I helgen är det ponnyhoppningar i Gimo och några av de ekipage som startar med ridskolehäst från UPK ska göra sin första "bortatävling". Det kommer såklart att gå bra! En sak som dock brukar bekymra litegrand är transporten av hästen. Speciellt om det  är en "ponnymamma" som ska köra. Dessa är mest ängsliga inför om de kommer att vara tvugna att backa med släp eller inte. Jag brukar lugnande säga att det alltid finns någon "ponnypappa" på plats som gärna hjälper till och stolt visar upp sina färdigheter.


Hur ska hästarna åka då? Ja, det kan ju se lite olika ut. Men först och främst så måste man ju följa bestämmelser om vikter och hastigheter och sedan måste ju hästen stå bekvämt också.


Något som inte är att rekommendera även om hästen nedan ser ut att må gott, är att lasta hästen direkt i bilen. Det kan ju verka praktiskt vid första anblicken men nja, jag tror inte på det i längden. Var ska man få plats med utrustningen till exempel.


Det verkar ju finnas de som tycker att "lyx" spelar in också...  

  


Ett genomskinligt vrålåk stötte jag på. Men jag undrar om det inte kan vara lite stressande för hästen trots allt...?

   


Sen finns det alltid de som matchar släp, häst och bil. Vilket kan vara snyggt men inte är nödvändigt.

  


Några föredrar att ställa sin häst på lastbil. Speciellt om man ska göra en längre resa. Men ska man ta lastbil så är det inte direkt detta jag menar:

  


Utan snarare någonting sådant här:

  

...Undrar om dom har bubbelpool och restaurang i den där...?


För oss "vanliga" hästresenärer så duger det ändå gott med en bra och robust transport med gott om plats för vår häst. En bra chaufför och en omtänksam hästskötare behövs också.

Visst kan man "piffa" till det lite... Jag känner en häst som uppträder lite kungligt och därför har fått en egenhändigt lackad vagn att glida runt i. Titta bara:

  

Ni kanske känner igen honom? ...och bilden, den har jag snott av hästägaren! 


Nu har de flesta växterna accepterat att det är höst. Bladen har fått ny färg eller helt enkelt börjat ramla av. Några nätter har det varit frost och jag skulle tro att våra hästar strax får gå över i sina vinterhagar.

Vädret är dock så där hästperfekt. Banorna är mjuka med bra stuns och alla insekter har gått och gömt sig. Fortsätt njuta av att vara ute!

          

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6
7
8
9
10
11 12 13
14
15 16
17
18
19
20 21 22
23
24
25 26
27
28 29 30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards