Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 2 juni 2012

Av Ulrika Pernler - 2 juni 2012 16:58

 


Hej! 5 grader i juni... Ja, jag antar att det är fler än jag som gått och smågruffat över vädret idag. Släppa ut hästarna med täcke i juni är inte riktigt kul. 


Men! 


En sån här dag är det faktisk perfekt att ta tag i lite ”att göra” grejor i stallet. Efter stalltjänsten i dag så tog jag mig an Gabbis och Mina skåp i lådrummet för att sortera täcken. Det var inte jättelänge sedan vi gjorde det så mycket av sådant som inte ska sparas har vi redan rensat ut. Jag tog i vilket fall ut alla täcken ur skåpen och vek ihop dem och stoppade dem i förvaringspåsar. Nu hoppas jag att vädret vänder så att alla täcken kan ligga kvar i sina påsar flera månader framöver! 


Sen fick jag en ingivelse att gå vidare med att putsa träns. Jag hade en hög med halvdana grejor i svart läder som jag plockade isär helt och hållet. Så putsade jag dem och oljade in alla delar. Istället för att sätta ihop dem som de var så plockade jag ihop de finaste och bästa delarna till ett riktigt snyggt Kandar. Jag tog ett fint pannband med pärlor på och ett fodrat nackstycke där nosgrimmans rem löper utanpå stoppningen. En rätt så bred och fodrad nosgrimma och så nackstycket från ett kandar. Så valde jag ut de två bekvämaste tyglarna och satte på betten. Riktigt bra blev det. 


Övriga delar räckte till två kompletta svarta träns med aachennosgrimmor och tyglar.  Nyputsade är de men jag vet inte vad jag ska ha dem till så antagligen säljer jag dem billigt. 


Så gav jag mig på de bruna tränsen. Kandaret är rätt så nytt och jättefint som det är så det fick bara lite puts. Två bruna träns fick byta tyglar med varandra och så fick de också sin puts. 


Jag brukar använda den gamla klassikern Ekols skinn och lädertvål till att tvätta  av lädret. Det är billigt och bra. Det finns massor av olika medel att putsa läder med. Men jag är intee så kinkig utan tar  det som jag "alltid" haft. Men ibland när jag fått tag på något riktigt skitig så går jag först på det med Grönsåpa. Grönsåpa är bra till allt! Förmodligen är det någon läderexpert som drar efter andan och tycker att jag misshandlar lädret men jag håller fast vid att lite såpa löser det mesta. Jag har till och med använt Ajax på stövlarna ett par gånger och det är toppen! 


Efter intvålning och avtorkning är det EKOL olja som gäller. I den mängd som lädret kräver. När vi var små brukade vi lägga nytt läder i en hink med EKOL olja över natten för att det skulle få dra åt sig. Sedan brukade grejorna vara riktigt mjuka och fina. Det är förmodligen också ”lädermord” men så gjorde vi och det funkade utmärkt. 


Efter tränsen var det tid att lunchfodra så mer än så blev det inte idag. Men mina händer blev väldigt mjuka och fina av all olja. 


Sadlarna får jag ge mig på en annan regnig dag. En gång om året ungefär brukar min Jaguar få en dos med parafinolja. Det är sadeldoktorn som lärt mig knepet att först blöta upp lädret med lite ljummet vatten och sedan olja in sadeln. Så får det stå och dra över natten och så torkar man av överskottet med en ren trasa dagen därpå. Det ni!


Jag har en svart dreyssyrsadel över. En KenTaur Medea som  är 16,5 tum i sätet. Dessvärre är inte min rumpa 16,5 tum nu för tiden... Så den sadeln ska få leta upp en ny ägare som matchar sätet bättre. 


När det gäller puts av ridstövlar så är jag en riktig fuskis. Stövlarna skulle verkligen må bra av att bli ordentligt omskötta. Men jag tycker det är så tråkigt att putsa stövlar och dessutom blir det aldrig riktigt bra. Jag får ingen glans i stövlarna även om jag gnor och gnor med den där nylonstrumpan och den där svindyra putsen som står på hyllan. Så allt som oftast brukar jag använda en sån där snabbputssvamp med lite silikon i. Blir riktigt fint men alla skomakare sliter sitt hår. 


Gabbi sliter nog också sitt hår för hon är en elitstövelputsare. Hon kan få ett par stövlar att skina och hon tycker inte att man får fuska. Så jag brukar fuska i smyg. Men säg inget till henne. 


Nu är det eftermiddag och jag ska tillbaka till stallet för att fodra och fixa några smågrejor. Kanske blir det lite puts till... Jag har ett showträns och ett brunt träns med jaktstång kvar att putsa. 


Vi kanske ses vid putshörnan!

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards