Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 19 mars 2012

Av Ulrika Pernler - 19 mars 2012 16:47

Hej! Igår var det Distriktsmästerskap i hoppning för ridskoleekipage. Uppsala Ponnyklubb anordnade tävlingen vilket man får säga är en årlig tradition. I Uppsala finns det ungefär femton anslutna ridskolor och sju av dem var representerade vid gårdagens tävling.

Jag ska skriva en utförlig raport från tävlingen under morgondagen. Hoppas också på att kunna fiska fram några bilder på pristagarna. Hela sjutton rosetter blev det till UPK:s ekipage och en hel massa fina ritter. Alla kämpade så väl och visade fin UPK-anda! För Tova Stenvi och Doughmoore Grey (Daffe) blev det Guld i DM klassen och för Julia Hänström och Tiffy ett Brons i DM klassen. Rebecka Angeldahl och Zohar tog Silver i seniorklassen. Så tre DM medaljer kammades också hem. 


Resultaten hittar ni här!

   

 


Till helgen är det dags för mig att åka på domarkurs i WE igen. Det ska bli så roligt. På kursen som jag gick i början av förra hösten hamnade jag på en Cowboy Ranch någonstans i en skog i Sverige. Det var väldigt annorlunda och spännande. Den här gången ska vi till Upplands Väsby och det blir säkert spännande det också även om jag inte tror att de har några koskallar, lasson eller gungstolar i matsalen.


Claudia Matos en av världens mest meriterade WE domare reser hit från Portugal ännu en gång för att lära oss hur vi ska bedöma de olika momenten. Mycket av kursen sker på engelska men jag kanske borde lära mig några portugisiska fraser ändå för att imponera på Claudia. Fast hur mycket kan man egentligen lita på Google translate... Jag kan ju inte ett ord portugisiska på riktigt. 


Vad tror ni om följande fraser: 


-Desculpe-me, mas vai ser peixe para o jantar?

-Quantos cavalos marrons existem em Portugal?

-Você sempre meias listradas em?

-Eu também tenho cascos de cavalos portugueses no final de suas pernas?


Den där sista känns lite lång att lära sig utantill. Men jag kan ju alltid skriva den på skjortmanshetten. 

Sedan kan jag ju slänga ur mig en fras i förbifarten. De andra på kursen lär bli impade!


Översättningen? Ja ungefär så här (i alla fall enligt Google translate...): 


-Ursäkta mig men blir det fisk till middag?

-Hur många bruna hästar finns det i Portugal?

-Har du någonsin randiga strumpor på dig?

-Har även Portugisiska hästar hovar längst ut på benen?


När jag kommer hem på söndag kväll så är jag nog både uppdaterad och inspirerad och ett steg närmare att anordna någon slags klubbtävling/ Pay and Ride i Working Equitation. 


Jag längtar så tills vi kan vara på utebanan igen och använda bron och grindarna. 

Veckans mantra får vara: Må solens strålar värma marken!

 

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards