Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 18 januari 2013

Av Ulrika Pernler - 18 januari 2013 14:36

 


Hej! Idag tror jag inte riktigt att jag förstod hur kallt det verkligen var. Jag red tidigt i morse iklädd endast tröja i ridhuset. Jag frös varken om händer eller fötter och Lusen jobbade på som ett ånglok. Jag tänkte tanken att det kanske inte blir någon höjning på havrefronten den närmsta tiden i vilket fall. 


Efter ridpasset stod jag i stallet och funderade om det verkligen behövdes både fleecetäcke och yttertäcke. Jag brukar bara ha yttertäcke när det är runt nollan för att stackars Lusen inte ska smälta bort därunder. Men så tänkte jag att det nog var lite kyla i luften så jag tog båda täckena och släppte ut honom. Tänkte inte på att det var något speciellt kallt. 


Halvnio kom Peter för att göra en check på de två hästar som är under igångsättning. Det första han sa var; Hua, det var tjugoen grader hemma hos mig när jag åkte. Men här  var det varmare, bara sexton! 


Då började jag frysa. Önskar att jag inte blivit informerad om gradantalet för då hade kanske min icke-frysdag fortsatt ända tills ikväll. Men nu är jag medveten så inför kvällens lektioner så blir det lager på lager på lager!


Så var det med det. 


Nåväl, först ut i ridhuset var Kalle som vrickade ena framkotan för någon månad sedan. Självklart händer det då och då att  hästar vrickar något av sina fyra ben. Kalle har fått sedvanlig fotvrickningsbehandling med vila och hjälp på traven med behandling i sin led och antiinfalmmatoriskt. Kalle talade tydligt om att nu får det vara nog med vila. Han galopperade snyggt på linan och gjorde ett och annat glädjesprång. Han har aldrig tidigare gjort sig illa utan varit frisk hela vägen under sitt så här långt fjortonåriga liv. Så att vila har väl inte varit det roligaste tyckte han. Men han har varit en duktig patient och varit försiktig med sin fot. 


Peter  var positiv till vad han såg och vi kan fortsätta att sätta igång honom och inom en ganska snar framtid är han igång i lektionsverksamheten igen. 


Så var det Zohars tur. Han har vilat lite längre. Men det är också för att han fick en liten senskada och sådant tar alltid lång tid att läka även om prognosen hela tiden har varit bra. Zohar har de senaste veckorna fått vara ute i flocken på dagarna och haft möjlighet att leka och busa med kompisarna. Idag gjordes en check för att se att igångsättningen kan fortskrida och det blev tummen upp! 


Så en väldigt positiv morgon förutom "fryseriet" då. Hästbesättningen om drygt fyrtio hästar är friska och krya och vi rider vidare mot våren. 


Det blev en fantstiskt vacker dag när solen tittade fram och våra två hästflockar har haft racertävling i hagen under dagen. Speciellt ponnyflocken med Saffran i ledningen. Där har det galopperats i långa rader och dundrat i marken. Det är en mäktig syn när tjugo tjocka ponnyer kommer galopperande genom snön och solen skiner. Rena balsamet för själen!


Ni som ska rida ikväll- klä på er- så ses vi!

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards