Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Direktlänk till inlägg 28 mars 2012

Frits en barockpinto

Av Ulrika Pernler - 28 mars 2012 18:29

Hej! Ibland är det inte helt lätt att hitta den rätta hästen. Om ni minns så tog vi i vintras hem en jättesöt liten fuxvalack som hette Kaiser. Det visade sig att han var en riktig pärla ridmässigt men han trivdes inte alls i vårt stora femtiohästars stall. Därför fick han så klart åka tillbaka till Jan för att hitta ett hem som passade honom bättre. 


Så har vi väntat på att Jan skulle hitta en ersättningshäst åt oss. Det har inte varit någon större brådska då vi inte alls har någon kris i antalet hästar utan detta är mer för framtiden. För tre veckor sedan hörde han av sig och talade om att nu så fanns det en häst som vi nog skulle gilla. 


Så imorgon får vi hem Frits som är en barockpinto, en korsad häst med framförallt frisiska blodslinjer och Gelderländerhästar som avlats fram i Holland sedan slutet på -60talet och som nu är på stort intåg i Sverige. Vi välkomnar Frits och håller förstås tummarna att det klaffar den här gången. 


     

 
 
Ingen bild

Rebecca

28 mars 2012 20:23

Hur gammal är denna Frits?:)

/Rebecca

Ulrika Pernler

29 mars 2012 12:19

Fem år men cool om jag inte minns fel.

 
Ingen bild

Lovisa

22 april 2012 13:52

Hur hög är han? :)

Ulrika Pernler

22 april 2012 16:04

Kanske 166 men hans hals är väldigt högrest så han ser verkligen stor ut!

 
Ingen bild

Nettan

24 april 2012 12:06

Jätte fin... Var kommer han ifrån? Är ute efter en barockpinto men har ej hittat någon. Vem är denne Jan? Har han flera skäckade snyggingar? Frits får gärna flytta hem till mig ;)

Ulrika Pernler

24 april 2012 18:36

Han är underbar. Snäll och fin att hantera och rida trots sin storlek också! Tror inte att Jan har flera på lager just nu men vet att rasen är på intågande i Sverige. Ut och "googla" så hittar du kanske rasföreningar där du kan fråga var man får tag på en alldeles egen :) Lycka till! Ulrika

 
Ingen bild

Kicki

2 juni 2012 12:04

Å vad roligt att höra att det finns fler barock pinot i Sverge. Vad har han för stam? Han ser super fin ut! Jag har en tre månaders barock pinto hingst hemma. Det finns ingen rasförening här i Sverige men både i Norge och Danmark har och självklart Holland http://www.barockpintostudbook.com/ Stort lycka till med din vackra häst!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2016 19:17


     I morse bar det av till Lovisedal för att döma och för vilken gång i ordningen jag körde vägen dit har jag ingen aning om. Lovisedal och Rotbrunna är annars de två ledande destinationerna för min del när det gäller vilsekörningar.    Jag...

Av Ulrika Pernler - 9 januari 2016 17:25


Den här vintern är en kvarkavinter. Jag vet inte om vädret och fukten bidragit till att Kvarkan stortrivs eller om det bara är ett Kvarkaår. Hur som helst så poppar det upp rapporter om misstänkt och konstaterad Kvarka dagligen just nu och är det någ...

Av Ulrika Pernler - 11 november 2015 18:33


    Eller ja, en gång var träningen visserligen allt annat än en höjdpunkt för mig. Det kom en välrenommerad tränare till vår anläggning och jag hade klätt upp mig lite extra. Det kan ju vara svårt att tro att det går. Men jo då jag hade ekipera...

Av Ulrika Pernler - 7 oktober 2015 18:55


När jag var liten hästtjej så fanns det i stallarna där man vistades en och annan ”hästkarl” som jag var livrädd för eftersom minsta felsteg ledde till en omedelbar åthutning. Samtidigt ville jag gärna finnas i deras närhet eftersom jag t...

Av Ulrika Pernler - 30 augusti 2015 21:11


    Om man vill ha en egen häst så är det en bra idé att lägga undan pengar då och då när man har några över. Om man i slutänden har haft lite pengar över tillräckligt många gånger så kan det hända att drömmen slår in.   Jag var väldigt spar...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards