Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Direktlänk till inlägg 6 april 2014

Skolhästen-vår lärare

Av Ulrika Pernler - 6 april 2014 18:50

Vi väljer våra skolhästar med omsorg.

Massor av omsorg. 

Det är långt mycket svårare att hitta en bra skolhäst

än att köpa en häst åt sig själv


Skolhästen måste vara så mångsidig

Stark, balanserad, lättlärd och klok


Vi vårdar våra skolhästar med hjärtat.

För de gör ett storartat arbete på ridskolan- varje dag. 

Låter sig tålmodigt borstas, tränsas och sadlas 

av händer som alla gör på lite olika sätt


De bär försiktigt den ryttaren som ännu inte riktigt kan.

Gissar vad hjälperna som ännu inte är på plats eller i tid egentligen vill säga.

Arbetar träget för ryttaren som är på väg att lära sig.

Hjälper till så att språnget på hindret kommer rätt och ryttaren hänger med.

Saktar av när någon hamnat snett och väntar med att gå tills hon är på plats. 


Jag ser det varje dag.

Det är hästarna som är lärarna!

Skolhästar hjälper, listar ut och har tålamod med oss människor och blivande ryttare.


Runt fyrtio fina skolhästar står i vårt stall. 

Ena dagen bär de på någon som sitter i sadeln för första gången.

Nästa dag kliver de glatt på transporten och åker på tävling, 

ett roligt äventyr och avbrott från vardagen.


Ödmjukhet är vad jag känner inför ridskolehästen 

Massor av ödmjukhet.

Jag hoppas du känner likadant 

och att du tar dig tid för den där extra stunden i boxen efter ridpasset 

och att du skänker den där extra klappen på en mjuk hästhals som tack för att du fått chans att lära.





Nedan bilder på några av våra fina hästar från tävlingsbanan. 

Så vackra de är med lite extra puts och flätade manar.

 

O'boy

   

Dougmoore Grey

 

Nemo

 

Waldemar

   


Barichello

 

Moki

 


Queens Clou    

Rowan

 


 

Kalle E

   

Poppe E

 

Wilson BoGiBo

 

Munsboro JoeJoe

 


Putte

 

 

Saffran

 

 

Waldemar och Munsboro O'Malley

 

Goliath

 

Aigle W

 

Lola E

 

Kejser Nero

 

 
 
Ingen bild

Yrsa

6 april 2014 21:16

Och jag som elev tackar och bockar för alla fantastiska hästar(och så klart instruktörer) gör!:)
Ridskolehästar förtjänar världens bästa omvårdnad!
De förtjänar en ryttare som kommer i god tid innan och hinner borsta och sadla utan stress, en ryttare som tar sig tid att pyssla om hästen efteråt.
Jag blir så ledsen varje gång jag kommer till lektionen och t.ex känner mig tvungen att skrubba rent betten innan jag tränsar hästen.
Vi borde värdera hästarna tillräckligt högt för att visa dem lite respekt!
Hästen ger dig 45 minuter för att göra sitt bästa för din skull.
Då borde du också kunna ge hästen 15 minuter efter lektionen för att ta hand om den ordentligt, borsta lite extra och framför allt använda diskborsten för att ta bort matrester från bettet!!
Ta bort stenar ur hovarna!
Inte stressa "för att hinna hem och ta helg"!

Hästen har jobbat för dig, du bör kunna betala den i form av tid och omvårdnad efter lektionen, och framför allt i form att ett ordentligt rengjort bett!
Det borde inte vara för mycket begärt.

Tack för mig!

Ulrika Pernler

7 april 2014 12:47

Du är ett föredöme Yrsa :)

 
Ingen bild

Ingrid O

7 april 2014 08:35

Upk har så otroligt fina ponnyer och stora hästar! Snälla och trygga samtidigt som de är pigga och välutbildade!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2016 19:17


     I morse bar det av till Lovisedal för att döma och för vilken gång i ordningen jag körde vägen dit har jag ingen aning om. Lovisedal och Rotbrunna är annars de två ledande destinationerna för min del när det gäller vilsekörningar.    Jag...

Av Ulrika Pernler - 9 januari 2016 17:25


Den här vintern är en kvarkavinter. Jag vet inte om vädret och fukten bidragit till att Kvarkan stortrivs eller om det bara är ett Kvarkaår. Hur som helst så poppar det upp rapporter om misstänkt och konstaterad Kvarka dagligen just nu och är det någ...

Av Ulrika Pernler - 11 november 2015 18:33


    Eller ja, en gång var träningen visserligen allt annat än en höjdpunkt för mig. Det kom en välrenommerad tränare till vår anläggning och jag hade klätt upp mig lite extra. Det kan ju vara svårt att tro att det går. Men jo då jag hade ekipera...

Av Ulrika Pernler - 7 oktober 2015 18:55


När jag var liten hästtjej så fanns det i stallarna där man vistades en och annan ”hästkarl” som jag var livrädd för eftersom minsta felsteg ledde till en omedelbar åthutning. Samtidigt ville jag gärna finnas i deras närhet eftersom jag t...

Av Ulrika Pernler - 30 augusti 2015 21:11


    Om man vill ha en egen häst så är det en bra idé att lägga undan pengar då och då när man har några över. Om man i slutänden har haft lite pengar över tillräckligt många gånger så kan det hända att drömmen slår in.   Jag var väldigt spar...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards