Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 7 juni 2008

Av Ulrika Pernler - 7 juni 2008 19:41

Hej! Idag inleder jag bloggen med en bild på en mycket hårfager häst vid namn Aegir. Bilden har jag fått låna av hans omtänksamme matte Lisa Tysk som tog med den till stallet bara för att visa mig. Jag känner mig hedrad! Lisa rider på ridskolan, hon är skötare på Dutch och hon har också hästen Aegir. Snacka om hästtjej.

 

Aegir är naturligtvis en islandshäst. Hans namn betyder något viktigt men jag har glömt vad. Prinsen av Vattnajökul, Skymningarnas hårsvall eller kanske Töltaren från Blöndudalur. En sak vet jag i alla fall, ingen annan hästras kan uppnå samma hårsvall som en islandshäst. Fast Lisa påstår att det inte är speciellt mycket kvar av hennes häst nu när vinterpälsen fallit av. Vad vet jag. På bilden verkar det i alla fall inte vara någon hårbrist precis.

 

Hur det än var så visade Lisa mig denna bild på sin häst och jag formligen tappade hakan. Jag har aldrig tidigare sett en häst med så välväxt skägg. Beppe Wolgers, Leif Pagrotsky, Peps Persson och Albus Dumbledore, släng er i väggen för Aegirs skägg äger!

 

Är det någon som har en bild på en häst med mera skägg så skynda er att skicka den till mig. Jag utlyser härmed en hästskäggutmaning. Skäggiga bilder önskas. 018500749@telia.com

Trots att Lisa påstår att det mesta av skägget trillat av efter hårfällningen så är jag säker på att hon är tacksam för skonsamma hårborttagnings tips inför nästa vintersäsong.  

Islandshästen är ju en uråldrig isolerad hästras som utvecklats under många långa vinternätter i Islands karga land. Att hästar har funnit lika länge som människor går inte att ta miste på.

Tänk bara så många ord i vårt språk som syftar tillbaka på hästen. Ord som vi använder dagligen. Här kommer några exempel:

 

Pålle-allergi: Vilket är ett högst aktuellt ord. Alla pratar om sin pålle-allergi under våren. Jag tänkte inte på det förrän min elev Mia på fredagar berättade att hennes man var pålle-allergisk och vad det innebar.


Att ljuga som en häst travar: Måste ju anspela att en lögn ofta blir minst lika obekväm som en trav under nedsittning.


Snor-kusar: Mina barn pratar jämt om dem. Vem har inte haft en. Läste en liten historia om snorkusar i kvällstidningen. Här kommer den: Vad är det för skillnad på snor-kusar och broccoli? Svar: Barn äter inte broccoli!

   

Ja, ni har säkert liksom jag en uppsjö av hästord som ni använder dagligen utan att tänka på det. Skägg, skägg på er alllihopa och ha det bra i värmen!

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards