Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Direktlänk till inlägg 15 april 2009

-Drop the gunbelt boy!

Av Ulrika Pernler - 15 april 2009 15:13

Hej! För oss som arbetar på ridskola så är mycket av arbetstiden förlagd till kvällar eftersom det är då våra elever är lediga från skolan och arbetet och har tid att komma och rida. En del skulle kalla det för ”obekväm arbetstid” men jag tycker inte att det är så.


Genom att arbeta en del av mina timmar på kvällen så har jag kunnat hämta mina barn från skola och dagis tidigt på eftermiddagarna ända sedan de var små. De har aldrig behövt gå på fritids eller varit länge på dagis. Så för mig har visst kvällsarbete gett mig kvalitetstid med pigga barn vilket jag är mycket tacksam för.

 

Däremot så missar man ju en ”viktig” bit av det dagliga livet för många människor. Nämligen TV! Det går inte att bestämma sig för att följa någon TV-serie eller bestämma att man ska se något speciellt TV-program när man jobbar i stall. Antingen har man lektioner och skulle man mot förmodan vara ledig när det går något bra på TV så blir någon häst sjuk och man måste sitta vakt i stallet istället.

 

Ibland hamnar jag i något TV-programs-konversation och man pratar om ”Lost”, ”Desperate houswives” eller ”Van Veeteren” och jag står som ett fån och har ingen aning om vad det handlar om.

 

Jag ska däremot erkänna att jag brukar slötitta en stund på TV på kvällen när jag kommer hem från jobbet. Fast oftast är jag så trött att det inte spelar någon roll vilket program det är eftersom jag ändå inte hänger med i handlingen. En fördel dock har jag märkt och det är att jag nästan jämt somnar innan programmen är slut. En kvart innan eller så där. På så vis kan jag se alla program flera gånger och ändå inte veta hur de slutar.

 

Vad jag egentligen vill ha sagt med detta är att nuförtiden är jag inte så intresserad av TV. Annat var det förr, när jag var yngre och det fortfarande bara fanns ungefär två kanaler på TV.

Då kunde man sitta helt fanatiskt framför ”Dallas”, ”Lilla huset på prärien” eller Familjen Macahan.

 

Apropå familjen Macahan, igår hände en sak som skrämde mig rejält och som fick mig att omvärdera vad som egentligen döljer sig i en människas hjärna.

 

Jag låg om vanligt och halvsov i soffan när Björn zappade och hamnade på någon konstig kanal. Där visade man just ett avsnitt av familjen Macahan! Bilden var gul, raspigt och svajig.

 

-Wow! Hörde jag Björn utbrista.

Jag sneglade ditåt och undrade om jag hört rätt. På TV:n stod familjen Macahan uppställd på rad utanför sitt lilla trähus. Plötsligt hördes klappret av hästhovar och sheriffen kom ingalopperande på stallplanen.

 

-Drop the gunbelt boy! Rösten var hög och bestämd! Men den kom inte från TV:n…

Den kom från soffan…

Björn satt rak i ryggen med blicken på TV-rutan.

Sekunden efter drar sheriffen sin pistol och siktar på Luke Macahan.

Så säger han -Drop the gunbelt boy!

 

Tiden står stilla. Jag tittar på Björn utan att säga något.

Han rycker på axlarna och säger; -Jag bara visste…

 

Kanske skulle våra föräldrar varit mer restriktiva med vad vi fick se på TV… Vem vet vilka repliker som döljer sig i hjärnans vindlingar. Och VEM vet när de dyker upp och man råkar säga något knäppt nästa gång…

 

-Eat my shorts!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2016 19:17


     I morse bar det av till Lovisedal för att döma och för vilken gång i ordningen jag körde vägen dit har jag ingen aning om. Lovisedal och Rotbrunna är annars de två ledande destinationerna för min del när det gäller vilsekörningar.    Jag...

Av Ulrika Pernler - 9 januari 2016 17:25


Den här vintern är en kvarkavinter. Jag vet inte om vädret och fukten bidragit till att Kvarkan stortrivs eller om det bara är ett Kvarkaår. Hur som helst så poppar det upp rapporter om misstänkt och konstaterad Kvarka dagligen just nu och är det någ...

Av Ulrika Pernler - 11 november 2015 18:33


    Eller ja, en gång var träningen visserligen allt annat än en höjdpunkt för mig. Det kom en välrenommerad tränare till vår anläggning och jag hade klätt upp mig lite extra. Det kan ju vara svårt att tro att det går. Men jo då jag hade ekipera...

Av Ulrika Pernler - 7 oktober 2015 18:55


När jag var liten hästtjej så fanns det i stallarna där man vistades en och annan ”hästkarl” som jag var livrädd för eftersom minsta felsteg ledde till en omedelbar åthutning. Samtidigt ville jag gärna finnas i deras närhet eftersom jag t...

Av Ulrika Pernler - 30 augusti 2015 21:11


    Om man vill ha en egen häst så är det en bra idé att lägga undan pengar då och då när man har några över. Om man i slutänden har haft lite pengar över tillräckligt många gånger så kan det hända att drömmen slår in.   Jag var väldigt spar...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4
5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards