Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Direktlänk till inlägg 30 mars 2011

Nu blir det Powerpoint

Av Ulrika Pernler - 30 mars 2011 15:05

 

Hej! Idag har jag börjat att lägga upp en del av alla de teorimaterial som jag har tillverkat under åren i Powerpoint presentationer.  Anledningen är att ridskolan tack vare de föreläsningar som vi hållit under vinterhalvåret kunnat köpa en projektor. Därmed kan den gamla overheadapparaten med den spruckna glasskivan få flytta ännu längre in i sitt hörn. Men den blir förmodligen kvar för det är aldrig fel med en pålitlig backup.


Nu ska det bli ännu skojigare att lära sig mer om hästar! Allra först lägger jag över materialet från de olika märkesteorihäftena. Det vill säga "Vitahästen" till "Guldhästen" och så ryttarmärke ett till tre.


Detta teorimaterial ligger alltid ute under länken som heter just "teorimaterial" på hemsidan. Där kan du alltid gå in och läsa på lite när du har lust.


När jag är klar med ovanstående ska jag ta tag i lite andra ämnen tänkte jag. Något material till påskkurserna bland annat. Jag tänkte mig sits, rörelser, hinder, tävling, sjukdomar och så vidare.


Finns det fler idéer om vad ni vill lära er i ämnet häst och alltomkring?  Eller bra idéer på ämnen till mina fina Powerpointpresentationer?

Lämna gärna en liten kommentar i såfall. :)


Idag har jag varit och köpt ett rutigt, grönt och fint vårtäcke till Rolle-Rally. Nu börjar det bli härligt varmt på dagarna och hästarna har varit utan täcke en hel del för att få sol i kroppen. Men som vi alla vet så kommer ett par veckor med lera och då är det bra att ha ett tunt men skyddande täcke för att inte alldeles jobba ihjäl sig för att få hästen tillräckligt ren för en ridtur.

Å andra sidan går det nog fort med snösmältningen i år. Dels har vi haft tur med mycket sol och sedan är det inte heller någon tjäle vilket gör att vattnet tar sig snabbt ned i marken.


Nu är det vår!

 
 
Ingen bild

Idalieeh

30 mars 2011 17:38

Det vore trevligt om man fick lära sig lite om Foder - Olika sorters foder, Hur man sätter ihop en foderstat, lite om vitaminer och när man bör lägga till dem, osv. Om det inte redan finns så kanske det skulle vara nåt?
Det är ju väldigt användbart om man någon gång i framtiden ska ta hand om en häst helt själv t.ex

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2016 19:17


     I morse bar det av till Lovisedal för att döma och för vilken gång i ordningen jag körde vägen dit har jag ingen aning om. Lovisedal och Rotbrunna är annars de två ledande destinationerna för min del när det gäller vilsekörningar.    Jag...

Av Ulrika Pernler - 9 januari 2016 17:25


Den här vintern är en kvarkavinter. Jag vet inte om vädret och fukten bidragit till att Kvarkan stortrivs eller om det bara är ett Kvarkaår. Hur som helst så poppar det upp rapporter om misstänkt och konstaterad Kvarka dagligen just nu och är det någ...

Av Ulrika Pernler - 11 november 2015 18:33


    Eller ja, en gång var träningen visserligen allt annat än en höjdpunkt för mig. Det kom en välrenommerad tränare till vår anläggning och jag hade klätt upp mig lite extra. Det kan ju vara svårt att tro att det går. Men jo då jag hade ekipera...

Av Ulrika Pernler - 7 oktober 2015 18:55


När jag var liten hästtjej så fanns det i stallarna där man vistades en och annan ”hästkarl” som jag var livrädd för eftersom minsta felsteg ledde till en omedelbar åthutning. Samtidigt ville jag gärna finnas i deras närhet eftersom jag t...

Av Ulrika Pernler - 30 augusti 2015 21:11


    Om man vill ha en egen häst så är det en bra idé att lägga undan pengar då och då när man har några över. Om man i slutänden har haft lite pengar över tillräckligt många gånger så kan det hända att drömmen slår in.   Jag var väldigt spar...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards