Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Direktlänk till inlägg 26 maj 2011

När termometern visar på runt sextio grader vet jag att det är riktigt varmt ute

Av Ulrika Pernler - 26 maj 2011 16:19

 


Idag red vi i grupper om två och två på Uffeträningen. Egentligen tycker jag det är bra när vi är tre eller till och med fyra för Uffe är väldigt skarpsynt och missar inte mycket. Är man flera på banan samtidigt så kan det ändå hända att man kommer undan något enstaka missöde. Men dessa gånger är lätträknade…


Idag var vi som sagt två i min grupp. Jag och Gabbi. Gabbi startade naturligtvis lektionen med att säga att hon kanske skulle rida lite kortare pass på grund av sitt nyopererade knä.


-Nu rider du hela timmen! Sa jag strängt. För man lämnar inte sin syster i sticket!


Uffe tog fram sitt högtalarsystem, Det innebär att vi får varsin hörsnäcka som är kopplad till ett headset som han har och pratar i under lektionen.


Med hörsnäckan så hjälper det inte att ridhuset är sjuttio meter långt. Även om man försöker rida allra längst bort för att komma undan och vila några sekunder så hör man Uffes röst mala på rakt in i örat.


Oturligt nog så ska man ha hörsnäckan på vänsterörat och det är det öra jag hör ganska bra på. Om det ändå hade varit högerörat som är lite si och så…


Så började vi rida. Jag hade naturligtvis på mig en jättetjock tröja eftersom jag totalt hade missbedömt vädret. Det var nämligen så att jag innan jag avlade kläder kollade på den termometer som jag har i mitt kök hemma. Fönstret vetter mot solen så när termometern visar på runt sextio grader vet jag att det är riktigt varmt ute. När den visar på trettio grader är det lagom. Idag stod den på femton grader och jag trodde såklart att det var frostkyla utomhus.


Jag red och jag svettades i floder!


Uffe han pratade och pratade och pratade. Till slut fick jag en känsla av att rösten i örat var från någon kanal på radion. Inte RIX fm då utan mer P1 vill jag tillägga. Eller ännu värre… hade jag fått såna där röster i huvudet?


Så fort jag missade något litet moment så var rösten där. Eller egentligen innan. För Uffe ser ju när det är på väg att barka åt fel håll.


Rätt vad det var så började det skvala något förskräckligt i vänsterörat. Hjälp, min första tanke var; Han har väl ändå inte rest sig och gått på toa med headsetet på? Jag slängde en snabb blick mot läktaren och såg Uffe hälla upp kaffe ur sin termos. Puh!


Ronaldhino skötte sig i alla fall jättefint och vi tränade en del rörelser inför helgens tävling. Avslutningsvis red jag en hel del ökad trav och galopp och sedan var både jag och min häst genomblöta av svett och det var inte bara tröjans fel.


Det kändes skönt att få lämna över hörsnäckan till nästa ryttare för jag visste att rösten där i skulle fortsätta mala en bra stund till.


Jag måste avsluta med bara att det är fantastiskt så mycket engagemang våra ridtränare lägger ner på oss ekipage och det är otroligt roligt att träna trots att det är en nära döden upplevelse varje gång. Dessutom är jag bra sugen på att skaffa ett sån där högtalarsystem för att kunna grilla mina ekipage i ungefär samma utsträckning…

 
 
Ingen bild

Anders

27 maj 2011 00:17

Oj. Kommer se ut som secret service är ute och rider när du skaffat sånt där system. För att sedan höras en viskning i örat.... "jag ser dig nog"..

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2016 19:17


     I morse bar det av till Lovisedal för att döma och för vilken gång i ordningen jag körde vägen dit har jag ingen aning om. Lovisedal och Rotbrunna är annars de två ledande destinationerna för min del när det gäller vilsekörningar.    Jag...

Av Ulrika Pernler - 9 januari 2016 17:25


Den här vintern är en kvarkavinter. Jag vet inte om vädret och fukten bidragit till att Kvarkan stortrivs eller om det bara är ett Kvarkaår. Hur som helst så poppar det upp rapporter om misstänkt och konstaterad Kvarka dagligen just nu och är det någ...

Av Ulrika Pernler - 11 november 2015 18:33


    Eller ja, en gång var träningen visserligen allt annat än en höjdpunkt för mig. Det kom en välrenommerad tränare till vår anläggning och jag hade klätt upp mig lite extra. Det kan ju vara svårt att tro att det går. Men jo då jag hade ekipera...

Av Ulrika Pernler - 7 oktober 2015 18:55


När jag var liten hästtjej så fanns det i stallarna där man vistades en och annan ”hästkarl” som jag var livrädd för eftersom minsta felsteg ledde till en omedelbar åthutning. Samtidigt ville jag gärna finnas i deras närhet eftersom jag t...

Av Ulrika Pernler - 30 augusti 2015 21:11


    Om man vill ha en egen häst så är det en bra idé att lägga undan pengar då och då när man har några över. Om man i slutänden har haft lite pengar över tillräckligt många gånger så kan det hända att drömmen slår in.   Jag var väldigt spar...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20 21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards