Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 13 januari 2012

Av Ulrika Pernler - 13 januari 2012 14:51








Hej! Jag ska erkänna att jag missade hästarnas ankomst imorse. Revbensfrakturerna dag 15 gör att jag rör mig mycket långsamt för att inte säga nära stillastående. Speciellt på morgonen... Så jag var klok nog (efter en del övertalning) att titta till de nya hästarna vid niotiden istället. Då hade jag fått hjälp ur sängen och liksom knatat igång genom att röra mig mellan hallen och köket under några timmar. (Detta berättar jag bara för att få medlidande)


Hästarna hade anlänt tidigt på morgonen och fick då gå direkt in i ridhuset för att röra på sig några timmar efter sin långa resa. Hö och vatten var serverat och alla tre roades stort av att välta omkull vattenhinkarna och titta på när personalen sprang för att hämta nytt vatten. Irländsk humor? 


Jag var sedan iväg på ett ärende under förmiddagen och när jag kom tillbaka hade hästarna fått gå in i sitt stall och stod där nöjda och tuggade på ännu mera hö.Jag tog ett par mycket dåliga mobilbilder eftersom jag har en mobil av pensionärsmodell med stora knappar och mycket dålig kamerafunktion. Dessutom blev det ingen bild på den tredje hästen som hade ställt sig längst in i boxen och vägrade titta ut eftersom maten var mycket viktigare. Men man får väl vara glad att de är pigga och hungriga.


Här kommer nu den hästpresentation som jag lovade igår.


Munsboro Clover, en åttaårig fuxfärgad D-ponny med fin stor bläs. Han har tävlat en del hunterklasser och terräng. Hans pappa heter Moores Clover och mamman Conni-Marie. Mest spännande är hans morfar som heter Clover Hill och är ett känt namn när det gäller Irländska hästar. Clover Hill var pappa till vår gamla Connemara Clover "Conny" som ni säkert minns. Den svarta och mycket snälla hästen som fanns på ridskolan. Munsboro Clover är en vädligt söt liten häst med mycket uttryck. (Detta var då den hästen som inte kom med på bild...)


Munsboro Joe Joe, en brun rätt så stor D-ponny som precis fyllt fem år. Han är av okänd stam men ser ut att ha en hel del connemara i sig. Joe Joe har såklart inte hunnit göra så mycket eftersom han är så ung. Men vi har sett honom hoppa en bana i en stor arena med mycket liv och rörelse runt omkring. Han verkar väldigt vaken och positiv. Joe Joe är således den bruna hästen på bilden nedan.


Munsboro Rochfield, en mörkt grå skimmel på runt 160 cm i mankhöjd. Han är sex år gammal och också han av okänd härstamning. Detta är rätt så vanligt bland Irländska importer tyvärr. Det verkar som att man inte är så intresserad av stamtavlor på det som man kallar Irländsk Sporthäst. Renrasiga hästar däremot brukar ha med sig stamtavla precis som i Sverige. I vilket fall så kommer Rochfield bli en riktigt snygg häst när han musklat sig och vuxit färdigt. Han är mycket mer av halvblodstyp än vad vi trodde utifrån de filmer vi sett på honom. Rochfield är den grå hästen på bilden längst ner. 


Det blir mycket spännande att få jobba med dessa hästar nu framöver och se dem växa in i verksamheten. Vi behöver  fylla på med lite "yngre blod" i stallet för framtiden. Hästarna kommer att bo i isoleringsstallet en tid framöver och ni kan se dem gå i hagen nere vid vägbommen om dagarna. Kom ihåg att det går fint att titta på dem men inte klappa och röra dem då de måste isoleras under en tid så vi ser att de inte plockat med sig några resebaciller.


 




   

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6
7 8
9 10
11
12 13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards