Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Direktlänk till inlägg 24 mars 2012

Tillbaka i WE-världen

Av Ulrika Pernler - 24 mars 2012 21:02



Hej! Första domardagen av två avklarad denna min andra WE-domarutbildningutbildning. Antuna Gård, Upplands Väsby är helgens destination och jag är rädd att jag har gjort av med fler hjärnceller idag än jag någonsin kommer kunna återskapa. Å andra sidan borde det ha lämnat lite ny plats i min överfulla hjärna. 


Vi får återigen lära oss av den fantastiska Portugisiska domaren Claudia Elsner Matos som är en väldigt bra talare och inte minst har utarbetat ett enastående utbildningmaterial. Jag tror Claudia var lite imponerad av att Charlotta hade satt upp ett schema för dagarna. Hon tittade med stora ögon på tiderna som stod nedskrivna förde olika aktiviteterna. Jag tor inte man lever så mycket efter klockan i Portugal. Man vaknar när man är pigg, man äter när man är hungrig och man lägger sig när man är trött. Undrar om jag inte ska flytta dit... 


Så körde vi igång med ett matigt teoripass direkt på morgonen. Allt på engelska förstås! Under en del av förmiddagen satt vi i ridhuset för att bedöma "levande" ekipage vilket är väldigt nyttigt. Likadant på eftermiddagen så bedömde vi teknikbanan och såg på speedmomentet. 


Men mest givande för mig var nog alla timmarna när vi satt i lektionssalen och fick jämföra ekipage på storbild. Claudia har filmat och satt ihop utbildningmaterial där man får se flera ekipage rida varje enskilt moment i dressyren. Jättenyttigt att få se till exempel fem olika ekipage göra galoppsluta från en viss punkt och sedan kunna jämföra och diskutera vilka poäng vi ville ge dem. Varje moment i dressyrprogrammen var noggrant filmade och upplagda på detta vis och vi kunde spola fram och tillbaka och titta flera gånger och få till bra diskussioner. Vad som var bra och vad som var sämre och varför. När man bedömmer ekipage på en tävling så måste man ju försöka hålla hela startfältet i huvudet så gott det går för att kunnatänka tillbaka jämföra de olika ekipagens uppvisningar. 


Kul också att få titta närmare på och bedöma galoppombyten, galoppslutor och galoppiruetter efttersom vi bara bedömmer ekipage till Medelsvår C nivå på Dressyrdomarutbildningen som jag går jämsides. Bra kunskaper för framtiden även om utförandet mellan de två disciplinerna skiljer sig litegrand. 


Efter att vi tittat på alla de olika momenten så fick vi se Claudias "Best of" vilket var ett hopklipp på hur man vill att de olika momenten ska se ut när de är riktigt bra. Det var som sagt riktigt bra! 


Vi tittade på filmer av teknikbanan och speedbanan och avslutningsvis också delmomentet "kofösning" som inte finns i Sverige tack vare djurskyddslagarna här. Vips så hade klockan blivit halvsju och eftersom vi varit på plats sedan nio på morgonen så kände nog alla att det var dags för avbrott för dagen. 


I morgon ska vi dels titta på filmer av de ekipage som red idag och gå igenom våra bedömningar. Sedan blir det en hel del matning av regler och annat också skulle jag tro. Jag får försöka göra rent något hörn av min hjärna för att få in lite till. Vidare rapport kommer! 


"A Bela Adormecida dormia por cem anos, cem anos, cem anos"

 
 
Ingen bild

Helen

26 mars 2012 11:13

Portugal är ett härligt land.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2016 19:17


     I morse bar det av till Lovisedal för att döma och för vilken gång i ordningen jag körde vägen dit har jag ingen aning om. Lovisedal och Rotbrunna är annars de två ledande destinationerna för min del när det gäller vilsekörningar.    Jag...

Av Ulrika Pernler - 9 januari 2016 17:25


Den här vintern är en kvarkavinter. Jag vet inte om vädret och fukten bidragit till att Kvarkan stortrivs eller om det bara är ett Kvarkaår. Hur som helst så poppar det upp rapporter om misstänkt och konstaterad Kvarka dagligen just nu och är det någ...

Av Ulrika Pernler - 11 november 2015 18:33


    Eller ja, en gång var träningen visserligen allt annat än en höjdpunkt för mig. Det kom en välrenommerad tränare till vår anläggning och jag hade klätt upp mig lite extra. Det kan ju vara svårt att tro att det går. Men jo då jag hade ekipera...

Av Ulrika Pernler - 7 oktober 2015 18:55


När jag var liten hästtjej så fanns det i stallarna där man vistades en och annan ”hästkarl” som jag var livrädd för eftersom minsta felsteg ledde till en omedelbar åthutning. Samtidigt ville jag gärna finnas i deras närhet eftersom jag t...

Av Ulrika Pernler - 30 augusti 2015 21:11


    Om man vill ha en egen häst så är det en bra idé att lägga undan pengar då och då när man har några över. Om man i slutänden har haft lite pengar över tillräckligt många gånger så kan det hända att drömmen slår in.   Jag var väldigt spar...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards