Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 28 mars 2012

Av Ulrika Pernler - 28 mars 2012 18:29

Hej! Ibland är det inte helt lätt att hitta den rätta hästen. Om ni minns så tog vi i vintras hem en jättesöt liten fuxvalack som hette Kaiser. Det visade sig att han var en riktig pärla ridmässigt men han trivdes inte alls i vårt stora femtiohästars stall. Därför fick han så klart åka tillbaka till Jan för att hitta ett hem som passade honom bättre. 


Så har vi väntat på att Jan skulle hitta en ersättningshäst åt oss. Det har inte varit någon större brådska då vi inte alls har någon kris i antalet hästar utan detta är mer för framtiden. För tre veckor sedan hörde han av sig och talade om att nu så fanns det en häst som vi nog skulle gilla. 


Så imorgon får vi hem Frits som är en barockpinto, en korsad häst med framförallt frisiska blodslinjer och Gelderländerhästar som avlats fram i Holland sedan slutet på -60talet och som nu är på stort intåg i Sverige. Vi välkomnar Frits och håller förstås tummarna att det klaffar den här gången. 


     

Av Ulrika Pernler - 28 mars 2012 15:27

Hej! Nu kanske ni tror att det är min ålder som är dagens överskrift. Men det är det inte även om jag tackar för komplimangerna. 


För ett tag sedan så köpte jag en liten sladd med olika urtag i ändarna. Jag hade tänkt på en sådan ett tag men inte gjort slag i saken. Så när jag gick in på en sådan där elektronikprylbutik så låg den i en låda precis vid disken och ropade ”köp mig”!


Jag gick ut ur butiken med min nya sladd i påsen och tänkte att nu blir det roligt framöver! 


Vad var det för sladd då? Jo, en från VHS-till-Dator-sladd. Den ska hjälpa mig att föra över alla gamla VHS filmer som jag har sparade till DVD filer som jag kan använda i datorn eller på TV:n. Då är det inte snövit och de sju dvärgarna jag tänker på utan alla dessa filmer från hästtävlingar i både när och fjärran. 


Hemma blev förstås sladden liggande ett tag. Så blir det jämt eftersom man tänker att man ska ta tag i det när man får lite tid över... Ja, ni vet. 


Så idag hade jag ingen tid över men jag bestämde mig ändå för att installera det medföljande programmet i datorn och så lyfte jag fram kartongerna med VHX filmerna från garderoben. Jag kunde inte låta bli att lyfta på locket och kika vad som fanns där i. Det var lite som julafton när man var liten. 


Den första filmen jag fick upp var från invigningen av klubbens ridanläggning 1987. Tänk att det är tjugofem år sedan och att vår anläggning forrtfarande är så pass funktionell för verksamheten! 


Nästa film jag fick upp var från en dressyrtävling i Bollnäs på D-ponnyn Victor. Jag kommer ihåg att det var den sista omgången i elitallsvenskan det året och att det var snö ute fortfarande. Vi stallade upp våra ponnnyer på Bollnästravet och kvällen innan tävlingen tog vi ett varv på travbanan. Fast uppifrån hästryggen och inte i någon sulky förstås. 


Den tredje filmen jag fiskade upp var från en tävling i Lurbo Ridklubbs gamla anläggning. De hade ett grönt plåtridhus som var tjugo gånger fyrtio meter och varje vinter hyrde klubben in sig för att hålla hopptävling där eftersom vårt ridhus var mycket mindre. :) Där red vi vanliga hoppklasser men också barbackahoppning och andra påhitt. 


Långt ned i lådan låg en film från en klubbhoppning på Ekes utebana. Jag red på min sköthäst Sirro och vägrade ut mig på tredje hindret. Hoppsan tänkte jag. Men så tittade jag vidare på filmen och fick se Gabbi komma in på banan på C-ponnyn Jasmine. Starten gick och Gabbi satte fart mot hinder nummer ett som gick galant. Så red hon vidare mot tvåan och så plötsligt såg jag henne trilla över halsen på Jasmine och så var den ritten slut. Då kändes mina tre språng genast lite bättre! 


Jag lade på locket på lådan igen och gick över till att försöka koppla ihop datorn med VHS:en. Men där gick jag allt bet... Så just nu sitter jag och funderar vilken väg sladdarna ska ta egentligen. Jag  skulle tro att jag kommer på det snart och att ni framöver kan vänta er ett och annat filmklipp från fjärran tider. 


 

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards