Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Direktlänk till inlägg 31 mars 2013

Tidlösa påskkärringar och insprirerande WE-ekipage

Av Ulrika Pernler - 31 mars 2013 10:11

 


Hej! Det har varit en härlig påskhelg så här långt. I torsdags så möttes jag upp av ett fantastiskt snyggt utspökat gäng träningselever till min halvsexlektion. Den gruppen vet verkligen hur man livar upp stämningen. Nu är ju påskkärringar rätt så tidlösa. Men om ni tittar riktigt noga så ser ni att en av dem nog är lite äldre än de andra... Ni får gissa själva vilken det är. Även i vuxengruppen efter så fanns fjädrar, förkläden och röda kinder med som ett viktigt inslag av dagens lektion. 


Inte  var mina fredagselever sämre. Uppklädda över tänderna och då ska tilläggas att vi pratar om ett spann mellan tonår och dryga 60 år i jämnt spridd ålder. De hade även med sig en pimpad kvast som jag fick hålla i hela lektionen.  I stallet försvinner åldrarna och det är en av de saker jag gillar så mycket med  stallmiljön! 


Tack alla för att ni tar med er så mycket glädje när vi ses. Jag försöker betala tillbaka med roliga och givande lektioner! 


Hästarna då? Nej, de gör ingen skillnad på om man har målade fräknar, fjädrar eller huckle på hjälmen. De vet att människor är ett konstigt slag och att det är bäst att låta dem hållas. Så de traskade runt med alla sina påskkärringar som om det vore vilken dag som helst.


Tidigare på fredagen, närmare bestämt vid sjutiden på morgonen gjorde jag entré i stallet för att förbereda inför dagens Pay and Ride i Working Equitation. En slags träningstävling i teknikmomentet. Nära trettio anmälda ekipage var det denna gång. Riktigt roligt! De flesta kom utifrån med egen häst. Men ett gäng ridskole-elever var också med. Hoppas fler vågar prova framöver. 


Eftersom det var så många anmälda så frågade jag Lotta Ingvarsdotter om hon kunde hjälpa till med att döma. Jag ska gå den tredje delkursen i min domarutbildnning till WE-domare i augusti så då tyckte jag detta  blev ett utmärkt tillfälle att få gå bredvid och få bra input, tips och råd av en så erfaren domare. Lotta ställde gärna upp. stort tack till henne!


Först skulle banan plockas fram. Jag fick hjälp av några morgonpigga tjejer. Vi pyntade hindren med lite fjädrar och påskägg också förstås och så bjöd vi ekipagen på påskmust och hästarna på morötter. 


Vid nio var ridhuset fullt av nervösa och förväntansfulla ryttare. Lusen och jag red först banan ett varv så alla skulle få se hur den sträckte sig. Sedan gick vi banan hinder för hinder med genomgång av hur de skulle ridas. Därefter fick alla gå banan själv ett par varv och memorera.


Det  hade samlats ekipage på alla nivåer. Från dem som kom med unghäst och skulle göra sin allra första start till några riktigt rutinerade ekipage som redan tävlar på högsta nivån. 


En av de mer rutinerade  var Paulo Bastos  som kommer från Portugal men bor i Sverige. Vad jag kunde höra var publiken på läktaren  imponerade av att få se honom rida sin fina Lusitanohingst Zulu. Vilken förmån att ekipagen hade möjlighet att se några ryttare på så hög nivå för att hitta egen inspiration och få se hur långt man kan skola sin häst med WE. Här finns en filmsnutt på Zulu och Paulo när han rider hemma hos sig. Utan hjälm, så därför lägger jag bara länken här. 

Ni vet ju alla att man ska rida med hjälm, men ännu är det upp till var och en när man rider sin egen häst. I framtiden bllir det nog ändring på det. 


Vid vår tävling den 2 juni återkommer flera duktiga ekipage då vi arrangerar klasser på både Medelsvår och svår nivå. Så då har ni ytterligare en chans att komma och titta. Samt att jag hoppas att många av er som varit med och tränat med era häsar vågar göra en start i någon av de lätta klasserna! :) 


Det finns en hel del filmsnuttar om WE att se på Youtube för den som vill drömma sig bort en stund i väntan på våren. 


Idag blev det en lugnare dag för mig. skönt! Ridskolan rullar på som vanligt idag också. I morgon är stallet stängt. Vi ska ha en mitterminsträff med alla ridlärarna. Rida lektionshästarna och prata och prova olika övningar. Det känns oerhört viktigt att vi som har för vana att stå i mitten av ridbanan också provar att utföra de övningar som vi använder vid lektionsundervisning så vi vet hur de känns och fungerar. 


På tisdag börjar hästfritids, dagridläger och kurser. På söndag den 7:e har vi en Pay and Jump i hoppnig. Dit kan man fortfarande anmäla sig om man kommer med egen häst. maila ridskolan. All info finns på www.uppsalaponnyklubb.se 


Full fart kan man säga.

Ha en fin Påsk!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2016 19:17


     I morse bar det av till Lovisedal för att döma och för vilken gång i ordningen jag körde vägen dit har jag ingen aning om. Lovisedal och Rotbrunna är annars de två ledande destinationerna för min del när det gäller vilsekörningar.    Jag...

Av Ulrika Pernler - 9 januari 2016 17:25


Den här vintern är en kvarkavinter. Jag vet inte om vädret och fukten bidragit till att Kvarkan stortrivs eller om det bara är ett Kvarkaår. Hur som helst så poppar det upp rapporter om misstänkt och konstaterad Kvarka dagligen just nu och är det någ...

Av Ulrika Pernler - 11 november 2015 18:33


    Eller ja, en gång var träningen visserligen allt annat än en höjdpunkt för mig. Det kom en välrenommerad tränare till vår anläggning och jag hade klätt upp mig lite extra. Det kan ju vara svårt att tro att det går. Men jo då jag hade ekipera...

Av Ulrika Pernler - 7 oktober 2015 18:55


När jag var liten hästtjej så fanns det i stallarna där man vistades en och annan ”hästkarl” som jag var livrädd för eftersom minsta felsteg ledde till en omedelbar åthutning. Samtidigt ville jag gärna finnas i deras närhet eftersom jag t...

Av Ulrika Pernler - 30 augusti 2015 21:11


    Om man vill ha en egen häst så är det en bra idé att lägga undan pengar då och då när man har några över. Om man i slutänden har haft lite pengar över tillräckligt många gånger så kan det hända att drömmen slår in.   Jag var väldigt spar...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards