Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Direktlänk till inlägg 25 september 2014

Sex sanningar tagna från min teori att man spar pengar på att ha häst

Av Ulrika Pernler - 25 september 2014 16:44

Tänk så ofta man får höra hur dyrt det är att ha häst. Ja, det kan man tycka. Men vad man då inte har tänkt på är hur mycket pengar man faktiskt sparar på saker som man avstår ifrån. Enligt min teori så spar man faktiskt mer pengar på att ha häst än vad man hade gjort utan. Häng med! (och jag erkänner, detta är lite sett ur ett tjejperspektiv)



Man behöver aldrig lägga pengar på manikyr, nagellack eller behöver man ens ha naglar? 

Om naglarna någon enstaka gång växer en enda millimeter över fingerkanten så kantas de genast av en svart sorgrand som inte under några omständigheter går att skrubba bort. Om naglarna trots allt skulle krypa över fingerkanten utan att brytas av så kan det i och för sig vara en anledning att ha nagellack, Fast i så fall är det nog endast svart som täcker hästskiten. 


Man behöver inte spendera dyra pengar på utlandsresor eftersom det ändå inte finns någon som kan ta hand om ens dyrbara hästar så länge och om någon skulle erbjuda sig så skulle den säkert ändå inte göra det närmelsevis så bra som du själv. Så det vore dumt att chansa. De pengar man spar på en utlandssemester räcker lätt till en sprillans ny dressyrsadel! 


Man köper inte en massa inredningsprylar till hemmet eftersom man ändå aldrig är hemma. Avsaknaden av prydnader gör också att man spar tid på att damma och flytta runt såna grejor vilket kan vara väldigt tidskrävande. Dessutom spar man pengar på dyra städprylar som dammvippor och olika sprayer. Det är bara att köra dammsugaren rakt över hela huset, väggar, golv och tak. 


Man lägger inte massa pengar på radvis av dyra skor med klack eftersom man blivit trampad på tårna så många gånger av diverse hästar att den där knölen bakom stortån blivit så stor att det bara är Graningekängor som gäller. Sommar som vinter. Bara det gör att man spar ännu mer pengar eftersom man använder samma dojor året runt. 


Man lägger inte massa tid och pengar på att styla sin trädgård. Gräsmatta duger bra. Gärna ängsstil med högt gräs och diverse självspridande ogräs. Blir gräset någon gång så högt att man har svårt att ta sig fram till dörren så rider man över med hästen och låter den beta utanför huset ett par timmar. Har man tur så lämnar den en del gratis gödsel efter sig. Alla som varit på trädgårdshandeln vet hur mycket det kostar att köpa en säck konstgödsel. Dessutom känns det bra att bidra till ekosystemet med naturvänliga alternativ. 


Om man av nån outgrundlig anledning skulle vilja gifta sig så blir det en väldigt billig bröllopsfest eftersom det inte kommer att komma en enda gäst. De vänner som man hade innan man blev hästägare är sedan länge borta och de  vänner man har genom stallet kan inte komma för de ska på tävling eller så får deras häst kolik. Det är en välsignelse för människor som bjuder hundratals gäster på festen får betala av sitt bröllop resten av livet. Stackarna!



Jag vet inte hur många gånger jag sett uträkningar på vad det kostar att ha häst. Men nu är jag intresserad av att se en uträkning på vad man sparar istället. 


Den skulle förmodligen visa att vi hästmänniskor är rika. 

Kanske inte på pengar men på välmående.


 

 
 
Ingen bild

Tumlebos

26 september 2014 11:27

Du glömde det dyra gymkortet. Man har inte tid och man får alla övningar gratis: Mockning, tunga fodersäckar, höbalar som ska hämtas flyttas, vattenhinkar som ska bäras, stolpar som ska slås ner osv.

Ulrika Pernler

26 september 2014 13:40

Det är mycket sant!

 
Ingen bild

jennyblomberg@gmail.com

26 september 2014 12:35

Haha, roligaste på länge!!

Ulrika Pernler

26 september 2014 13:40

;)

 
Östersund

Östersund

26 september 2014 13:02

Bara för att man har en häst så behöver inte det betyda att inget annat så som utseende och ett fint hem inte betyder något väldigt konstig inlägg

http://Facebook

Ulrika Pernler

26 september 2014 13:39

:) Haha, ja det är inte så att jag inte har gardiner och inredning. Det var skrivet med en stor dos sarkasm. Men kul att det rör upp lite olika känslor!

 
Ingen bild

Kristin

26 september 2014 13:13

Som talat ur mitt hjärta!

Ulrika Pernler

26 september 2014 13:39

Tror många känner igen sig :)

 
Ingen bild

Solveig

26 september 2014 13:16

Så sant - och så kul skrivet......

Ulrika Pernler

26 september 2014 13:38

Tack Solveig :)

 
Frk. Bogorm

Frk. Bogorm

26 september 2014 14:01

Ha ha :-) det er ganske sandt! Tak for en dejlig underholdende artikel :-) De samme ting gælder vist i Danmark, hvor jeg har en hest, sorte negle og gummustøvler...

http://frkbogorm.blogspot.dk

Ulrika Pernler

26 september 2014 14:02

Det kan vara världsomspännande förmodligen :)

 
Malin Johansson

Malin Johansson

26 september 2014 14:18

Så härligt skrivet håller med du!
JO jag sprider denna vidare på min blogg
tack för detta fina :-)

http://havrefallen.blogspot.se

Ulrika Pernler

26 september 2014 14:22

Gör det Malin :)

 
sussi

sussi

26 september 2014 14:25

skrattar så ja gråter,
men de ligger mkt sanning i de =)

http://siouxzie.vimeddjur.se

 
Solveig Axelsson

Solveig Axelsson

26 september 2014 15:10

Ja, för min del stämmer det ganska bra. Mitt hem saknar både gardiner och mattor, och jag kör med dammsugaren rakt över allt, golv, väggar och tak. Det är ju så tråkigt att städa inne - tacka vet jag att stå ett par timmar och mocka i stallet! Jag använder häst istället för bil på korta distanser, spar massor med bensin. Har förresten bestämt mig för att om jag måste dra ner drastiskt på ytterligare kostnader så säljer jag bilen, den är dyrast!

http://https://www.facebook.com/solveig.axelsson

 
Ingen bild

evaa

26 september 2014 15:22

För att inte tala om psykologer som du aldrig behöver besöka eftersom hästen är världens bästa lyssnare och en galopp rensar hjärnan från alla spöken :)

 
Ingen bild

Elin

26 september 2014 15:24

Klockrent! Och världsomspännande kan jag garantera! Likadant har jag det nere i Australien, med extra sparande på att köra samma kläder året runt med ^^

 
Ingen bild

Siri Seger

26 september 2014 15:47

Verkligen hur roligt skrivet som helst och väldigt väldigt sant!:)

 
MOLLY BERGSTRÖM

MOLLY BERGSTRÖM

26 september 2014 16:05

Så himla bra skrivet, och så sant!!

http://https://www.youtube.com/user/MOOOLLYSB

 
Ingen bild

Iris Johansson

26 september 2014 16:14

När jag har häst har jag aldrig tid att shoppa blir mycket billigare
Gillar ditt synsätt håller med på det mesta

 
Ingen bild

Veronica

26 september 2014 16:28

Härligt att få skratta en stund :-) roligt skrivet :-)

 
Ingen bild

Mia

26 september 2014 16:46

Och jag som sitter och funderar på hur jag ska ha råd med häst, klockrent ju det är ju billigt med tanke på vad allt annat kostar. Fast jag har världens största hundras och det är lite samma dilemma så en häst i familjen kostar inte så mycket extra ;-)

 
Ingen bild

maria

26 september 2014 18:21

Håller med! Nån gång då och då får jag för mig att göra något "civiliserat" som jag kallar det och åka in till stan och shoppa. Skittråkigt! :D åker sen hem till hästarna och pysslar och trivs i stallet i flera veckor, påminnd om att jag har något mycket bättre!

 
Ingen bild

Ph

26 september 2014 18:30

Det här är nog det bästa jag läst på länge! får nästan lust att skriva ut och visa för vänner och bekanta ( som inte har häst)

Må gott! :)

 
Ingen bild

Per

26 september 2014 18:55

Ha, ha... När våra bästa vänner gifte sig så kunde vi inte komma för en av våra pållar hade kolik. Så det var att leda runt i paddocken och vänta på distriktaren!

 
Juli

Juli

26 september 2014 19:32

Haha! Roligt en fredagskväll!

http://beaochjag.blogg.se

 
Ingen bild

Maritha

26 september 2014 23:10

jätterolig läsning och helt sant.(i många fall)

 
Ingen bild

Peo

27 september 2014 08:15

Vi har 5 hästar, så snart är vi millionärer;)

 
Kris

Kris

27 september 2014 09:12

Härligt att läsa! Städningen hemma ja ;) det skall ju gå fort och damsuger faktiskt det mesta. Du glömde tvättmaskinen. Själv tvättar jag allt i den, för enkelhetens skull. Om tex skor går sönder i tvätten så ok, de var inte tillräckligt hållbara! Negativt med att tvätta allt i tvättmaskin kan väl orsaka kostnader, då man tvättat tillräckligt många hästtäcken, som man just och just får in i tvättmaskinen, pajar den... För mig är nog den psykologiska inverkan med att ha hästar den största. Psykologer är ju dyra i drift :)

http://hildaochnordhaug.blogspot.fi

 
Ingen bild

eva

27 september 2014 09:18

Och mat hinner man inte laga. Pasta varje dag :)

 
Ingen bild

Robert

27 september 2014 10:50

Du kan använda hästskiten till att värma upp växthuset.

 
Ingen bild

Lisa

27 september 2014 14:03

Underbart!
Alla pubkvällar man missar då man antingen har kvällsfordringen eller morgonfordringen dagen efter ;)

 
Ingen bild

Emelie

27 september 2014 15:04

Det ska jag visa för mamma!

 
Ingen bild

Borit Karlsson

28 september 2014 08:16

Toppen, mitt i prick! :-D Och härligt att vända på perspektivet ;-)

 
Ingen bild

Ewe

29 september 2014 12:28

Väldigt bra! Jag ska visa den för min pretonårsdotter som inbillar sig att hon behöver sminka sig för att åka till stallet.

 
Ingen bild

Martin

8 oktober 2014 21:26

Häst ? Det är sjukt dyrt även fast man snor hästen så kostar det 3500 för stallplatts hästen lever minst 20 år så 840000 minimum köp nått vettigare istället pojkar och flickor. Tänk er en hund till exempel den städar efter dig vaktar ditt hem och hämtar saker åt dig <3

 
Ingen bild

Kika

1 oktober 2015 07:42

En sak som uppskattas är att gubben får massa egentid som han kan åka på gocart eller spela datorspel, titta på tråkig film på. Dessutom får han motion när han måste hjälpa till att rida hästarna och jag får hjälp för att han får rida hästarna. Ett alltigenom win-win-situation. :-)

 
Supernova

Supernova

1 oktober 2015 12:42

Jag tror att man sparar mycket på att man inte kan gå ut på krogen så ofta eftersom man kommer från stallet så sent och ska upp till fodring, träning eller tävling nästa morgon ;-) Dessutom kan det nog spara en del pengar när det gäller psykisk hälsa, man behöver kanske inte en terapeut eftersom antingen hästen eller stallkompisarna ställer upp och lyssnar :D

http://supanova-nova.blogspot.com

 
Ingen bild

Helle på Bubbigård

1 oktober 2015 20:49

Underbart, men glömt inte sparade pengar på eventuell psykolog :-p

 
Ingen bild

Gunvor Vennberg

2 oktober 2015 06:47

Bäst ekonomi är det ju om man kan använda hästen i sin vardag. Rida istället för att ta bilen till olika ställen, köra vagn med den o frakta grejer, klippa gräsmattor åt kommunen, dra fram virke ur skogen, slå hö etc Då är de riktigt lönsamma.

 
Ingen bild

Mia

2 oktober 2015 07:26

HAHA jätteroligt skrivet, ligger mkt i det faktiskt :)

 
Ingen bild

Vanlig tjej

16 november 2015 22:46

Fast alla tjejer har inte klackskor Eller spenderar flera hundra på manikyr å liknande mina naglar är långa å starka naturligt. Och vet man hur man sparar så är det väldigt få (iaf ingen jag känner) som behöver betala av hela livet för ett bröllop.. Så bara för att du hade varit en superslösare utan häst så kan du inte säga att vi som inte har häst är de :) Finns smarta människor ;)

Ulrika Pernler

24 november 2015 16:29

Nej du, jag drar alla över en kam ;)

 
Anna

Anna

28 september 2017 07:02

Mest komiskt är nästan de som inte fattar ironin...:-))) Jag inser nu att mitt bästa spartips detta år var investeringen av unghästen..:-))

http://hedwig02.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2016 19:17


     I morse bar det av till Lovisedal för att döma och för vilken gång i ordningen jag körde vägen dit har jag ingen aning om. Lovisedal och Rotbrunna är annars de två ledande destinationerna för min del när det gäller vilsekörningar.    Jag...

Av Ulrika Pernler - 9 januari 2016 17:25


Den här vintern är en kvarkavinter. Jag vet inte om vädret och fukten bidragit till att Kvarkan stortrivs eller om det bara är ett Kvarkaår. Hur som helst så poppar det upp rapporter om misstänkt och konstaterad Kvarka dagligen just nu och är det någ...

Av Ulrika Pernler - 11 november 2015 18:33


    Eller ja, en gång var träningen visserligen allt annat än en höjdpunkt för mig. Det kom en välrenommerad tränare till vår anläggning och jag hade klätt upp mig lite extra. Det kan ju vara svårt att tro att det går. Men jo då jag hade ekipera...

Av Ulrika Pernler - 7 oktober 2015 18:55


När jag var liten hästtjej så fanns det i stallarna där man vistades en och annan ”hästkarl” som jag var livrädd för eftersom minsta felsteg ledde till en omedelbar åthutning. Samtidigt ville jag gärna finnas i deras närhet eftersom jag t...

Av Ulrika Pernler - 30 augusti 2015 21:11


    Om man vill ha en egen häst så är det en bra idé att lägga undan pengar då och då när man har några över. Om man i slutänden har haft lite pengar över tillräckligt många gånger så kan det hända att drömmen slår in.   Jag var väldigt spar...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards