Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Direktlänk till inlägg 31 juli 2008

Mickhjälmar á la sjuttiotal

Av Ulrika Pernler - 31 juli 2008 17:09

Hej! I våras tog vi beslutet att inte låna ut ridhjälmar längre. Därför får var och en numera införskaffa sin egna ridhjälm. Fördelarna är många. Bland annat kände vi att vi inte kunde garantera vad våra lånehjälmar fått utstå i form av att bli tappade i golvet till exempel. Dessutom är det så vikigt att hjälmen passar användaren.

 

En ridhjälm måste sitta perfekt. Den få inte vara för stor eftersom den inte kommer att sitta stilla på huvudet vid ridningen eller ännu värre vid avfallning kanske ramlar av. Att ha en för liten hjälm är bland det mest obekväma som finns. Det vet alla som provat. Man får klaustrofobi, det gör ont och när andra försöker prata med en låter det som man satt instängd i en plåtburk

 

Några hjälmar kommer att finnas för nödbruk om man till exempel glömt sin hjälm hemma eller om man tappat skåpnyckeln. Bra ridhjälmar kan du hitta på Sporren www.sporren.nu och Granngården. Där kan man också få hjälp med utprovningen av kunnig personal. Både Rusta och ÖB säljer också godkända hjälmar till väldigt bra pris men då måste du prova ut den själv.

 

Det är inte så många decennier sedan man kom på att det är bra att vara rädd om huvudet i ridsporten. De häftigaste och snyggaste hjälmarna var för bara tjugo år sedan gjorda av någon slags hårdpressad papp. Hjälmen var väldigt tunn och lätt och hakbandet fäste man upp över skärmen eftersom det var så obekvämt att ha det där det skulle vara. Så red man in på banan och hoppade sitt varv eller gjorde sitt träningspass. Vad som hade hänt med huvudet om man ramlade av hade man inte en tanke på.

 

En sådan hjälm har jag tyvärr haft eftersom man inte visste bättre men eftersom jag var så rädd om den på grund av den tjusiga sammetsbeklädnaden så användes den enbart vid tävling. Vid vardagsridningen hade jag en klumpigare men betydligt säkrare hjälm som tur var.

 

Det har figurerat många olika typer av hjälmar under årens lopp. På sjuttiotalet gjorde Jofa en hjälm som var utformad som en ”mick”. Där var öronen helt täckta vilket gjorde att man slapp höra instruktörens tjat. Det var bara att titta rakt fram och rida som man ville.

 

Sedan kom Boeri med en efterföljare till mickhjälmen. Den var också utformad som en mick fast med små hålformiga uttag för öronen. Den gick också fram en bit över kinderna och klämde åt vilket gjorde att man såg ut som en hamster. Dessutom hörde man fortfarande ingenting.

 

Vid det här laget hade redan Jofa kommit med sin efterföljare. Den traditionella Jofahjälmen i svart plast blev en riktig långkörare och finns att köpa än idag. Det är den modellen som vi har haft på ridskolan eftersom den är både säker och relativt lätt att göra ren. Åtminstone på utsidan.

 

Snart kom även plasthjälmarna i utförande med sammet på ytan vilket förskönade dem utan att försämra nyttan. Säkerheten hade som tur var blivit en allt viktigare fråga även inom ridsporten som tur var. Idag finns det säkra och bekväma ridhjälmar i alla möjliga färger och utföranden. En godkänd ridhjälm kan kosta allt från några hundralappar till femtontusen kronor. Var och en kan välja något som både passar både huvud och plånbok bra, känns bekvämt och är snyggt.

 

Men kom ihåg att även om man har en godkänd och säker hjälm på huvudet så är man inte försäkrad från olyckor. Uttrycket "Att rida säkert"  innebär att man aldrig får överskatta sin förmåga, slarva eller chansa.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2016 19:17


     I morse bar det av till Lovisedal för att döma och för vilken gång i ordningen jag körde vägen dit har jag ingen aning om. Lovisedal och Rotbrunna är annars de två ledande destinationerna för min del när det gäller vilsekörningar.    Jag...

Av Ulrika Pernler - 9 januari 2016 17:25


Den här vintern är en kvarkavinter. Jag vet inte om vädret och fukten bidragit till att Kvarkan stortrivs eller om det bara är ett Kvarkaår. Hur som helst så poppar det upp rapporter om misstänkt och konstaterad Kvarka dagligen just nu och är det någ...

Av Ulrika Pernler - 11 november 2015 18:33


    Eller ja, en gång var träningen visserligen allt annat än en höjdpunkt för mig. Det kom en välrenommerad tränare till vår anläggning och jag hade klätt upp mig lite extra. Det kan ju vara svårt att tro att det går. Men jo då jag hade ekipera...

Av Ulrika Pernler - 7 oktober 2015 18:55


När jag var liten hästtjej så fanns det i stallarna där man vistades en och annan ”hästkarl” som jag var livrädd för eftersom minsta felsteg ledde till en omedelbar åthutning. Samtidigt ville jag gärna finnas i deras närhet eftersom jag t...

Av Ulrika Pernler - 30 augusti 2015 21:11


    Om man vill ha en egen häst så är det en bra idé att lägga undan pengar då och då när man har några över. Om man i slutänden har haft lite pengar över tillräckligt många gånger så kan det hända att drömmen slår in.   Jag var väldigt spar...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14 15
16
17 18 19 20
21 22 23 24
25
26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards