Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 3 juli 2010

Av Ulrika Pernler - 3 juli 2010 21:43

Hej! Hästarna går ute på betet hela helgen. De äter gräs och viftar flugor. Det är väl i stort sett hela rapporteringen.


De enda ridskolehästarna som är inne på natten är Bingo, som är  i startgroparna nu att få gå med de andra efter sparkskadan som han fick tidigt i våras.

Calippo sover inne pga sin fångkänning men blir bättre för varje dag. Felix har också haft en kortare vila pga en vrickning men ska få beta nästa vecka igen.


Med andra ord så ekar stallet med sina femtio platser tomt. Vilket är bra då det underlättar när vi ska skura boxar, väggar, golv och fönster.


Det är varmt, väldigt varmt, precis som det ska vara på sommaren! Man får se till så både människor och djur får i sig ordentligt med vätska.


Detta har varit ett problem på hemmafronten då gamla kaninen Stampe har varit lite krasslig i magen ett par dagar. Eller inte så lite heller... Det kan dessvärre ha  börjat efter att han knaprade i sig några blad från en blomma som jag ställt på golvet då jag vädrade.


Dagen efter var han precis så där som killar med ont i magen brukar vara. Han bara låg raklång på mage med huvudet nedborrat i spånet och ville vara i fred. Då detta har inträffat förut och han har överlevt så tog vi inte ut någon sorg i förväg utan tänkte att vi kunde avvakta någon dag.


Imorse drack han lite vatten och tyggade i sig lite morot. På bättringsvägen alltså. Till saken hör att han alltid brukar vilja vara med familjen vid TV:n, i hallen, i köket och inte minst vid kylskåpet.


Detta bringade honom stor ansträngning i dag. När han märkte att barnen kom upp och satte på TV:n så tog han några raska skutt till sin lilla blå matta och slängde sig raklång med öronen rätt ut åt sidorna för att markera sin svaghet.

  

När barnen sprang ut i trädgården för att bada hängde han med ut i hallen men tyckte att vägen fram till dörrmattan var en lagom utflykt. Så slängde han sig omkull igen mitt i dörröppningen och bredde ut öronen.  

En liten stund senare tog jag ut honom i köket och gav honom vatten. Det är inte bra med för mycket sol när man är lite svag speciellt inte för kaniner som lätt får värmeslag. Han la sig raklång i spånet och blundade.


Själv ville jag ha lite mer sol och satte mig på altanen för att läsa en bok.  Efter en stund kände jag mig iaktagen och vred huvudet åt vänster. Inklämd bakom ytterdörren och en gammal låda låg Stampe i hemlighet och mös i skuggan.


På eftermiddagen blev han mycket piggare och käkade lite mer morötter och jagade ut katten ur köket i vanlig ordning. Det kanske är som min mamma alltid har sagt. "Lite friskluft är aldrig fel!"

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14 15
16
17 18
19 20 21
22
23 24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards