Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Direktlänk till inlägg 24 juli 2011

Tillräckligt mycket för att det ska vara trevligare utomhus

Av Ulrika Pernler - 24 juli 2011 21:58

Hej! Alldeles snart ska vi få en bevattningsanläggning i vårt ridhus!
Eller få och få, vi har naturligtvis beställt den och betalar för den. För
några månader sedan fick jag fotografera varenda vinkel och vrå i ridhustaket
för att firman som tillverkar bevattningssystemet skulle kunna göra ett som passar
till just vårt ridhus. Det kan inte vara det lättaste.


Det var inte det lättaste att fotografera heller. Jag hängde
ut över staketet på läktaren i de mest konstiga vinklar. Men jag överlevde!


Jag vet inte om ni har brytt er om att snegla upp i taket
när ni suttit på hästryggen även om ni borde ha gjort det. För man ska ju inte
titta ner när man rider! Däruppe är i alla fall ett virrvarr av lysarmaturer,
takstolar och stålvajrar. Mitt i allt detta ska bevattningsanläggningen passa
in och någon klipsk person har suttit och filat på en lösning som ska fungera.


Den första veckan på terminen sätter firman upp alltihop och
sedan kan vi förhoppningsvis njuta av att trycka på någon slags brytare och så
blir det regn i ridhuset. Precis så mycket som vi vill.


Ibland kan det få regna litegrand och ibland lite mer. Och när
mina ”tanter” inte vill rida utomhus så kan det hända att det blir regn i
ridhuset under lektionstid. Jag säger bara ”ett ögonblick”, smiter in bakom
dörren och slår på ett milt regn, fast tillräckligt mycket för att det ska vara
trevligare att rida utomhus.


Men att blöta ner elever är förstås inte det viktigaste.
Vattningen ska vi sköta på morgonen precis som vi alltid har gjort. Skillnaden
nu blir bara att vi slipper släpa runt på en vattenslang i över en timme för
att blöta upp underlaget. Vi kan slå på knappen, låta det strila och gå och äta
frukost.


Underbart!


Tidigt i morgon bitti åker Viking, Kalle och Goliath till
Hudiksvall för att gå på Instruktörsutbildning. Med sig har de Ingrid och
Rebecca eftersom det är de som ska gå kursen. Jag hoppas att kursen blir jobbig
och svettig för tjejerna, att de får lära sig mycket och samtidigt ha riktigt
roligt.


Lycka till!

 
 
Ingen bild

Anders R

24 juli 2011 22:16

Får bli till att ta med sig regnstället när man ska rida nu då ;) Men det ska vara uteridning till oktober i alla fall.
Häst och ridabstinens till tusen.

Ulrika Pernler

26 juli 2011 15:05

dt kan ju hända att det blir regn i ridhuset även i oktober om vädret och underlaget ute är okej vill säga!

 
Ingen bild

Sam

26 juli 2011 16:39

Mer spännande om alla får lära sig att rida med paraply! Då kan nog hästarna få anställning hos polisen sedan!

Ulrika Pernler

26 juli 2011 22:04

:D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2016 19:17


     I morse bar det av till Lovisedal för att döma och för vilken gång i ordningen jag körde vägen dit har jag ingen aning om. Lovisedal och Rotbrunna är annars de två ledande destinationerna för min del när det gäller vilsekörningar.    Jag...

Av Ulrika Pernler - 9 januari 2016 17:25


Den här vintern är en kvarkavinter. Jag vet inte om vädret och fukten bidragit till att Kvarkan stortrivs eller om det bara är ett Kvarkaår. Hur som helst så poppar det upp rapporter om misstänkt och konstaterad Kvarka dagligen just nu och är det någ...

Av Ulrika Pernler - 11 november 2015 18:33


    Eller ja, en gång var träningen visserligen allt annat än en höjdpunkt för mig. Det kom en välrenommerad tränare till vår anläggning och jag hade klätt upp mig lite extra. Det kan ju vara svårt att tro att det går. Men jo då jag hade ekipera...

Av Ulrika Pernler - 7 oktober 2015 18:55


När jag var liten hästtjej så fanns det i stallarna där man vistades en och annan ”hästkarl” som jag var livrädd för eftersom minsta felsteg ledde till en omedelbar åthutning. Samtidigt ville jag gärna finnas i deras närhet eftersom jag t...

Av Ulrika Pernler - 30 augusti 2015 21:11


    Om man vill ha en egen häst så är det en bra idé att lägga undan pengar då och då när man har några över. Om man i slutänden har haft lite pengar över tillräckligt många gånger så kan det hända att drömmen slår in.   Jag var väldigt spar...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards