Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Direktlänk till inlägg 16 augusti 2012

Från bara röd till blodröd

Av Ulrika Pernler - 16 augusti 2012 14:12

Hej! Idag fick även vi ridlärare komma igång med våra dressyrlektioner för Uffe. Oj, så kul det var, även om ansiktsfärgen på oss emellanåt skiftade från vanlig svettröd till djupt blodröd. Men rött är snyggt! 


Soligt ute var det också så det var ingen risk att vi skulle behöva frysa. Som tur var så var jag förutseende och tog av mig ett par lager tröjor innan vi började. Jag vet inte om det är sensommar eller tidig höst just nu. Men det var ett underbart väder i alla fall. 


Vi tränade mycket övergångar där energinivån skulle vara tillrätta och hästen jobba på rätt sätt genom hela övergångarna. Att bara fila en stund på en sådan liten sak är nyttigt, ger resultat och en positiv ridkänsla.


Vi fick en hel del skäll för att  vi gjorde si och så. Vred oss till höger, lade omkull handen, tittade åt fel håll, satt snett och så vidare. Tänk, så fort man ändrar de små detaljerna så blir det omedelbart resultat. Det handlar om oss ryttare i mycket större utsträckning än det handlar om våra hästar! 


Sammanfattningsvis så vill jag säga att  vi hade kul! Och då kommer jag äntligen in på ett av teoripassen som vi hade på sommarens dressyrkurs och som jag själv vill kalla för ”arbetsglädje”. Det handlade om vilka ingredienser som krävs i samspelet mellan häst och ryttare för en ”lycklig” utgång eller att det dagliga arbetet med hästen ska kännas kul för alla inblandade.


Jag hade bara skrivit upp några stolpar att prata utifrån eftersom det brukar kunna bli bra diskussioner när man har teori med vuxna elever. För eleverna har ju ofta också mycket erfarenhet i bakfickan.


Att rida med glädje är en av de viktigaste sakerna som jag vill lära ut till mina elever för om häst och ryttare inte tycker ett ridpass är roligt eller trevligt så kommer det aldrig att leda framåt. 


Det första som behövs är trygghet och förtroende. Det vill säga att hästen litar på sin ryttare och litar på att få den hjälp den behöver för att kunna utföra det vi ber om. Det betyder också att vi som ryttare måste vara lyhörda och inte utsätta hästen för sådant den inte är färdig för. Om hästen har förtroende vågar den också prova på nya saker och utvecklas.


Alla ryttare behöver insikt om hur svårt det egentligen är att rida. Det krävs kroppskontroll, balans, harmoni och kunskap om det man ska göra. Man blir aldrig fullärd och det kommer att gå upp och ner. Man måste också ha insikt om att olika hästar har olika förutsättningar och om att man alltid jobbar individuellt med varje häst och att målen för olika hästar skiljer sig avsevärt. -Ödmjukhet!


Att ta för vana att visa hästen sin uppskattning för det arbete den är villig att utföra och vara nöjd med sina ridpass är också viktigt. Ta dig tid att fundera ut vad som var bra! Det finns inget värre än att höra ryttare som klagar på sin häst vare sig det är efter ett ridpass eller till och med efter ett ridet program på tävling. 


En av ryttarens främsta egenskaper ska vara tålamod och lugn. Hästar är flyktdjur och de är oerhört uppmärksamma på sinnesstämningar. Hamnar hästen i ett trängt läge flyr den. Det är också vetenskapligt bevisat att man inte kan lära en häst i stress någonting. Den är blockerad för att ta emot signaler under stress och flyktbeteendet tar vid. En stressad, inkonsekvent eller frustrerad människa är heller inte mottaglig för instruktioner eller för att ta bra beslut. 


Omtanke är en annan ingrediens och jag kunde inte komma på något annat ord. Men vad jag menade var att det finns mycket runtomkring ridningen som kan skapa bra förutsättningar för att ridpasset ska bli trevligt och givande för både hästen och ryttaren. När vi borstar/ ryktar hästen frigör vi endorfiner som får hästen att slappna av och bli lugn. När vi tar hand om hästen inför ridpasset upptäcker vi också saker som skulle kunna sätta käppar i hjulet vid ridningen. En svullnad på manken, ett skavsår i mungipan eller ett litet sår på benet. Ingen av oss skulle väl njuta av att springa trekilometersspåret med en sten i skon? Lika viktigt är att se efter så hästens mundering är ren och väl avpassad. Inga veck på vojlocken och rätt spänd nosgrimma till exempel. Så att vara i tid till ridpasset och hinna med att ta hand om hästen är tvunget. Har man ont om tid får man rida en kortare stund istället för att slarva med förberedelserna. 


En genomförbar plan av inlärning och utbildning av hästen. Konsekvent ridning, tydlighet, kroppskontroll, koordination och arbetsvariation. Framförallt det sista, variation, är ett måste för att hästen ska känna motivation inför arbetet. Jobba med positiv förstärkning, det vill säga beröm i samband med en utförd övning. Beröm behöver inte alltid vara rösten eller klappen även om det är ett bra och enkelt sätt. Den lilla eftergiften som ska komma varje gång hästen gör rätt är det viktigaste berömmet och inte bara eftergiften vi gör med handen utan också skänkeln. Jobba för att bli medveten om vad händer och skänklar gör när du sitter till häst. Inverka bara när det behövs och ge efter direkt när hästen svarar. 

 

Det är så himla roligt att rida när man har hästen med sig! 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2016 19:17


     I morse bar det av till Lovisedal för att döma och för vilken gång i ordningen jag körde vägen dit har jag ingen aning om. Lovisedal och Rotbrunna är annars de två ledande destinationerna för min del när det gäller vilsekörningar.    Jag...

Av Ulrika Pernler - 9 januari 2016 17:25


Den här vintern är en kvarkavinter. Jag vet inte om vädret och fukten bidragit till att Kvarkan stortrivs eller om det bara är ett Kvarkaår. Hur som helst så poppar det upp rapporter om misstänkt och konstaterad Kvarka dagligen just nu och är det någ...

Av Ulrika Pernler - 11 november 2015 18:33


    Eller ja, en gång var träningen visserligen allt annat än en höjdpunkt för mig. Det kom en välrenommerad tränare till vår anläggning och jag hade klätt upp mig lite extra. Det kan ju vara svårt att tro att det går. Men jo då jag hade ekipera...

Av Ulrika Pernler - 7 oktober 2015 18:55


När jag var liten hästtjej så fanns det i stallarna där man vistades en och annan ”hästkarl” som jag var livrädd för eftersom minsta felsteg ledde till en omedelbar åthutning. Samtidigt ville jag gärna finnas i deras närhet eftersom jag t...

Av Ulrika Pernler - 30 augusti 2015 21:11


    Om man vill ha en egen häst så är det en bra idé att lägga undan pengar då och då när man har några över. Om man i slutänden har haft lite pengar över tillräckligt många gånger så kan det hända att drömmen slår in.   Jag var väldigt spar...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards