Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Direktlänk till inlägg 10 januari 2014

Fryslortar

Av Ulrika Pernler - 10 januari 2014 16:55

På listan över saker jag gillar står ”stallets tvättmaskin”.  Vad hade man gjort utan en riktigt rymlig grovtvättmaskin den här vintern? Men femtiofyra hästar som gillar att ligga på rygg i lera så snurrar och går den en hel del. Enkelt sagt stallets tvättmaskin jobbar hårt och klagar nästan aldrig. Två stora vintertäcken går in utan problem, eller tio vojlockar eller fyra uppsättningar benskydd och ett gäng grimmor. 


Egentligen är jag inte jättemycket för att täcka hästar. Hästar fryser inte på samma sätt som vi. På en föreläsning med Margareta Rundgren för några år sedan fick vi lära oss att om en människa klär av sig helt naken och sitter still så kommer människan till slut att börja frysa om temperaturen går nedanför 28 plusgrader! En häst som står still kommer att börja frysa först vid 15 minusgrader och detta oavsett om den är klippt eller inte. 


Täcken i ett stall med så många hästar som vi har är mer ett nödvändigt ont för att vi ska hinna och kunna hålla dem rena. Fyrtio av hästarna ska gå lektion på kvällen. Att bada en häst tar allra minst tio minuter om allt går som på räls. Det skulle bli sex hästar i timmen och drygt fem timmar senare är alla rena och ska ”bara” torka. Att borsta fyrtio helt leriga hästar är uteslutet. Så täcken får det bli under lerperioderna. Då återstår bara bad av tvåhundra hästben. 


Förr om åren när Gabbi och jag hade våra hästar i ett mindre stall utan varmvatten eller spolspilta så brukade vi bära våra smutsiga täcken den kilometerlånga vägen hem till oss och tvätta dem i vår tvättstuga i villan. Sänder  härmed en tanke till vår stackars lilla tvättmaskin! Fast å andra sidan så hade vi knappt täcken på hästarna då. ”Forntidens” täcken var inte speciellt praktiska. Antingen var de gjorda av säckväv och stoppade inte mot något väder eller så var det gjorda av oljat tyg som vägde bly. Man fick så gott som hyra in en lyftkran för att hissa upp det på hästen. Blev dessa täcken skitiga så fanns det inte en enda tvättmaskin i världen som kunde rymma dem utan att börja brinna. Så borsta sin häst var det enklaste alternativet! 


Jag har också hört talas om hästfolk i hyreshus som smyger ner med hästtäcket i husets tvättstuga när det blivit mörkt och alla hyresgästerna förhoppningsvis sover. Spännande!


Det har varit extremt varmt den här vintern så något vintertäcke har jag inte ens tagit fram. Hösttäcket räcker gott som extra hud för lerrullning. 


I varje hästhage finns alltid en ”hästtäckesmarodör”. En häst som förstör andra hästars täcken eller sitt eget för den delen. Min gamla Picador var en sån som satte stor ära i att ha sönder andra hästars täcken.Det konstiga med de här hästtäckesmarodörerna är att det alltid är hästägaren som får de onda blickarna eller skäll för att ens häst har satt i sig fyra täcken på en och samma dag. Men det är väl ändå inte hästägaren som käkar täcken? Eller?


Sen finns det hästar som har sönder sina egna täcken. Gabbis Pasolini brukade kunna ta av sig täcket utan att ett enda spänne gick upp. Han bara ålades sig ur det på något vis. Sedan ställde han sig på täcket och drog mattrasor av det med tänderna. Man kan fortfarande hitta små strimmor täckestyg i hagarna trots att han varit borta i mer än tjugo år. 



Pust! Idag har det kommmit lite, lite snö och kanske fryser det på så vi får några dagars ledigt från att spola hästben och tvätta hästtäcken. Hoppas!

 

 

 
 
Ingen bild

r

10 januari 2014 22:17

Att vi börjar frysa under 28 stämmer nog men människan har också en anpassning. Om vi har 16 grader i rummet en längre tid så ökar vår energi omsättning med 30%. Den är avstängd vid 20 grader. Så det kan vara ett alternativ till 5_2 metoden. Om det är 30 grader ute så minskar vår energi förbrukning med 30 %. Därför känner man sig inte hungrig. Tack vår svettning så kan vi till skillnad från andra djur hålla samma temperatur mellan 20 till 55 grader. Vid den högre temperaturen går det åt mer att dricka. Det här var människan sätt att klara sig vid högre temperatur. Därför kan människan fortsätta att springa medan andra djur blir överhettade. Det är en myt att människan inte kan springa långt. Vi är gjorda för att springa upp till 15 mil! Det var vår sätt att jaga, vi sprang efter bytet tills det blev överhettat. Siffrorna är hämtade från en fysiologi kurs på karolinska.

Ulrika Pernler

11 januari 2014 10:18

Wow!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2016 19:17


     I morse bar det av till Lovisedal för att döma och för vilken gång i ordningen jag körde vägen dit har jag ingen aning om. Lovisedal och Rotbrunna är annars de två ledande destinationerna för min del när det gäller vilsekörningar.    Jag...

Av Ulrika Pernler - 9 januari 2016 17:25


Den här vintern är en kvarkavinter. Jag vet inte om vädret och fukten bidragit till att Kvarkan stortrivs eller om det bara är ett Kvarkaår. Hur som helst så poppar det upp rapporter om misstänkt och konstaterad Kvarka dagligen just nu och är det någ...

Av Ulrika Pernler - 11 november 2015 18:33


    Eller ja, en gång var träningen visserligen allt annat än en höjdpunkt för mig. Det kom en välrenommerad tränare till vår anläggning och jag hade klätt upp mig lite extra. Det kan ju vara svårt att tro att det går. Men jo då jag hade ekipera...

Av Ulrika Pernler - 7 oktober 2015 18:55


När jag var liten hästtjej så fanns det i stallarna där man vistades en och annan ”hästkarl” som jag var livrädd för eftersom minsta felsteg ledde till en omedelbar åthutning. Samtidigt ville jag gärna finnas i deras närhet eftersom jag t...

Av Ulrika Pernler - 30 augusti 2015 21:11


    Om man vill ha en egen häst så är det en bra idé att lägga undan pengar då och då när man har några över. Om man i slutänden har haft lite pengar över tillräckligt många gånger så kan det hända att drömmen slår in.   Jag var väldigt spar...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards