Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Direktlänk till inlägg 27 maj 2008

Det här är helt normalt!

Av Ulrika Pernler - 27 maj 2008 14:20

Hej! Idag tänkte jag presentera en lista över saker som är högst normala för en unghäst att göra. Jag känner att listan kan bli användbar för var och en den dagen man står inför en unghäst som vänder ut och in på sig för att livet är så skoj.  Istället för att tänka ”oj, vilken konstig häst”, så kan man ta upp listan som man naturligtvis alltid bär med sig i fickan. Så läser man under punkt fyra och tittar sedan på hästen igen och tänker ”Jaha ja, precis som under punkt nummer fyra”. Så viker man ihop lappen och stoppar ner den i fickan tills nästa gång man ser en häst som man anser beter sig underligt.

 

Här kommer listan i ämnet Unghästens ibland mycket underliga men högst normala beteende:

 

Punkt nr 1     Du har haft unghästen i din ägo i blott en vecka när du inser att du inte längre har kvar några ficklock, knytsnoddar eller knappar på någon av dina stalljackor. Hästen har även tuggat i sig två par tyglar, ett grimskaft och dragit loss röret till vattenkoppen och därmed fått sig en dusch i kallvatten.

På din högra arm finns färska märken av två tandrader samt några mer bleknade eftersom unghästen måste prova minst en gång varje dag om det är okej att bitas…

Var bara lugn! Det är helt normalt för en unghäst. Efter att ha avverkat ytterligare tre stalljackor och fyra par tyglar så kommer hästen att börja tugga på något annat och mer spännande i stallinredningen.

 

Punkt nummer 2    Unghästen delar hage med flera andra hästar och roar sig med att tugga i sig hästtäcken. Sitt eget täcke låter han bli men han ägnar omsorgsfullt arbete åt att skapa luftkonditionering i de andras täcken. När du betalar 1600 kronor för tredje gången på tre veckor för att täcka utgifterna för ett nytt täcke åt en av hagkompisarna börjar ditt leende stelna en aning. Lugn detta är ett helt normalt beteende för en unghäst och du kan kallt räkna med att få punga ut med pengar till många täcken framöver.

 

Punkt nummer 3    Den ystra unghästen far runt som en skottspole på ridbanan. Han far regelbundet högt upp i luften och snurrar ett halvt varv. Han avslutar det hela med en käck bakutspark och blir rädd så för sig själv när gruset far iväg och rasslar till att han måste dra en repa med mycket gymnastiska bocksprång. Lugn detta är högst normalt för den unga hästen och ingår i konceptet unghäst.  Du tycker det är lite gulligt också såvida det är din kompis häst som beter sig och du själv sitter vid sidan av banan och dricker en kall Cola.

 

Punkt nummer 4   En dag står du på stallplanen med din häst bredvid dig.  Din jacka är lappad med färgglada stuvbitar. Den saknar ficklock och dragskor. Flärpen på ditt spö har någon för länge sedan tuggat i sig. Du har precis ridit ett pass på utebanan och är överlycklig för att du lyckats hålla dig kvar i fyrtiofem minuter. Du har dock en lättare stukning i själen sedan ett tidigare pass i veckan då det inte gick lika bra…

På grund av inköp av ett stort antal vintertäcken åt dina hagkompisar kommer sommarens planerade semesterresa att ställas in men det gör ingenting. Du får ju tillbringa resten av sommaren med din underbara kompis som faktiskt inte har bitit dig på en hel vecka nu!

Du tar upp en knölig och sliten lapp ur fickan och läser den för hundrade gången. När du lägger ned den igen så känner du dig lugn. Det här är helt normalt!

 
 
sanna

sanna

27 maj 2008 14:22

Nu är det snart slut på min tävling om diesel byxorna

vill du vara med så passa på nu :)

ha en bra dag

http://sannassanna.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2016 19:17


     I morse bar det av till Lovisedal för att döma och för vilken gång i ordningen jag körde vägen dit har jag ingen aning om. Lovisedal och Rotbrunna är annars de två ledande destinationerna för min del när det gäller vilsekörningar.    Jag...

Av Ulrika Pernler - 9 januari 2016 17:25


Den här vintern är en kvarkavinter. Jag vet inte om vädret och fukten bidragit till att Kvarkan stortrivs eller om det bara är ett Kvarkaår. Hur som helst så poppar det upp rapporter om misstänkt och konstaterad Kvarka dagligen just nu och är det någ...

Av Ulrika Pernler - 11 november 2015 18:33


    Eller ja, en gång var träningen visserligen allt annat än en höjdpunkt för mig. Det kom en välrenommerad tränare till vår anläggning och jag hade klätt upp mig lite extra. Det kan ju vara svårt att tro att det går. Men jo då jag hade ekipera...

Av Ulrika Pernler - 7 oktober 2015 18:55


När jag var liten hästtjej så fanns det i stallarna där man vistades en och annan ”hästkarl” som jag var livrädd för eftersom minsta felsteg ledde till en omedelbar åthutning. Samtidigt ville jag gärna finnas i deras närhet eftersom jag t...

Av Ulrika Pernler - 30 augusti 2015 21:11


    Om man vill ha en egen häst så är det en bra idé att lägga undan pengar då och då när man har några över. Om man i slutänden har haft lite pengar över tillräckligt många gånger så kan det hända att drömmen slår in.   Jag var väldigt spar...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards