Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Direktlänk till inlägg 19 februari 2010

Galna golfare

Av Ulrika Pernler - 19 februari 2010 15:51

Hej! Dagens första lektion höll jag klockan 07.00 Tänk så morgontidiga vi ryttare är. Man ska kanske inte klaga på dem som spelar golf...


När man åker på tävlingar på den tiden av året som golfbanorna håller öppet så vet jag inte hur många gånger vi suttit i bilen och skrattat åt de där tokiga golfarna som står på sin green och puttar.


Att vi själva var i stallet och började packa grejorna redan klockan 05.30 har vi redan glömt.


Efter lektionen så fick Ronaldhino dagens motion. Han är fortfarande extremt misstänksam mot att gå förbi dörren vid domartornet eftersom han under veckan hört misstänkta små ljud därifrån. Så man får hålla i sig lite extra där. Det är Kenneth som har byggt om i vårt isoleringsstall som ligger innanför hiinderboden. Nu är bygget i det närmaste klart och det blev så fint därinne att man skulle vilja bo där själv!


En kort nedsittning i köket så var klockan plötslig tio och Peter (veterinären) kom för att raspa lite hästtänder.


Idag var det Lemans tur. Han sliter sina tänder lite snett och behöver hjälp med något som kallas hakar. (En krok på tanden som kan bli vass.) Vid dagens koll såg hans tänder rätt så fina ut och det blev bara en lätt raspning. Däremot har han ett litet sår i munne och kommer därför att få gå med hackamore en vecka.


Ross tänder kollades också eftersom han är så pass ny för oss. Hans mun såg fin ut och vi antecknade i vår tandjournal. I den står alla hästars munnar med och där står också om det är något speciellt att tänka på med tänderna och ungefär hur ofta det ska kollas.


Ronaldhino fick sin årliga tandkoll därefter. Först en liten spruta med lugnande medel för att han skulle slappna av. Det gjorde han med besked...

Jag fick själv sticka in armen och känna på hans tänder. Trots att han hade munstegen som gör att munnen inte kan slås igen så känns det lite kymigt att sticka in halva armen i hästgapet.

Där fanns i alla fall ett par små åsar som behövde raspas. Efter det lämnade vi Rolle att sova en stund i fred.


Rafael fick en spruta mot stelkramp som han behövde få påfyllt och Whisper fick sin andra behandling enligt planen. Sedan var vi klara för denna gång.


Mycket snö har det fallit idag så kör försiktigt om ni ska till stallet ikväll!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2016 19:17


     I morse bar det av till Lovisedal för att döma och för vilken gång i ordningen jag körde vägen dit har jag ingen aning om. Lovisedal och Rotbrunna är annars de två ledande destinationerna för min del när det gäller vilsekörningar.    Jag...

Av Ulrika Pernler - 9 januari 2016 17:25


Den här vintern är en kvarkavinter. Jag vet inte om vädret och fukten bidragit till att Kvarkan stortrivs eller om det bara är ett Kvarkaår. Hur som helst så poppar det upp rapporter om misstänkt och konstaterad Kvarka dagligen just nu och är det någ...

Av Ulrika Pernler - 11 november 2015 18:33


    Eller ja, en gång var träningen visserligen allt annat än en höjdpunkt för mig. Det kom en välrenommerad tränare till vår anläggning och jag hade klätt upp mig lite extra. Det kan ju vara svårt att tro att det går. Men jo då jag hade ekipera...

Av Ulrika Pernler - 7 oktober 2015 18:55


När jag var liten hästtjej så fanns det i stallarna där man vistades en och annan ”hästkarl” som jag var livrädd för eftersom minsta felsteg ledde till en omedelbar åthutning. Samtidigt ville jag gärna finnas i deras närhet eftersom jag t...

Av Ulrika Pernler - 30 augusti 2015 21:11


    Om man vill ha en egen häst så är det en bra idé att lägga undan pengar då och då när man har några över. Om man i slutänden har haft lite pengar över tillräckligt många gånger så kan det hända att drömmen slår in.   Jag var väldigt spar...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9
10
11 12 13
14
15 16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards