Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 1 april 2012

Av Ulrika Pernler - 1 april 2012 10:06

Hej! Idag är det omgång ett för ponnyallsvenskan dressyr division III och UPK har två lag till start. Gabbi har tagit förmiddagspasset med framridningsklassen och laguttagningen och så byter jag av henne och tar lagklassen. Det är ett bra upplägg eftersom dagens dressyrtävling kommer att pågå mellan 08.00 och cirka 18.30 För ryttarna och ponnyerna är det förstås en riktig prövning med en sådan mastodontdag och de är så duktiga som orkar hålla fokus så många timmar. Min uppgift är att hjälpa dem med känslan inför programmet, att hålla allas humör på topp och stötta. När de väl gjort entre på banan kan jag bara hålla tummarna.


Det är så roligt att vi har så många ryttare som vill åka ut och rida dressyr på ponny! Jag kommer själv ihåg att det var hoppningen som drog mest när man var i den åldern. Hoppning ger på något sätt en snabbare kick. Men vi måste också ha lyckats göra dressyren rolig och viktig eftersom vi står här med två lag idag.


Jag tycker Jens sa det så klokt när jag var på Strömsholm i vintras. Ska man rida en felfri LB hoppning måste också hästen kunna gå en felfri LB dressyr. Kanske är det precis vad våra ryttare har förstått!


Själv vägde jag som ni vet över mot dressyren ganska tidigt. Det var på grund av en engagerad fröken och att de hästar jag red var tacksamma att rida i dressyren och gjorde det så roligt. Men hoppningen var länge det jag såg mest fram emot när det var dags för ridlektion. Spänningen och känslan gav liksom direkt utbetalning.


Även sedan jag börjat tävla mer och mer i dressyr så red jag hoppklasser parallellt, både på ponny och häst. Men ju längre upp i klasserna jag kom i dressyren, desto mindre hoppning fanns det plats för och i slutet på 80-talet bestämde jag mig för att satsa helt på dresyren och bara hoppa på nivån "för skojs skull". Hoppning är en färskvara och vill man vara riktigt bra i hoppning så måste man hoppa mycket!


För några dagar sedan så berättade jag om den fantastiska lilla sladd som jag hittade i en elektronikaffär och var tvungen att köpa. Så numera kan jag spela över alla mina gamla VHS filmer till datorn och på DVD skivor. Jag drog fram en dammig gammal låda ur en gömma igårkväll och spelade in en första snutt.


Filmen är från UVFK:s gamla grusbana uppe vid S1där det arrangerades många tävlingar. Jag har på mig min JOFA hjälm i plast och inte min kask för pappa tyckte det var viktigt med en säker hjälm! Ponnyn på filmen hette Victor och var en New Forest ponny född 1970. Han var en fantastisk läromästare och gentleman och jag saknar honom!


Filmen ser ni under bilden nedan:


Hopplektion med Delilah i gamla ridhuset på EKE gård, 80-tal.

 



 

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20 21 22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards