Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 2 oktober 2012

Av Ulrika Pernler - 2 oktober 2012 16:10

Hej! I söndags drog tanter och ungdomar iväg för att rida lagtävling i division III dressyr igen. Det vimlade av oss UPK:are på tävlingsplatsen. Tror jag räknade till inte mindre än elva startande ekipage varav åtta i lag och de andra indviduellt. Att det skulle bli en lång dag visste vi då det var två proppfulla klasser med fyrtio dressyrnissar i varje. Lägg på några kisspauser för de stackars domarna och lite prisutdelningar och sånt så förstår man att första ryttaren rider klockan 08.00 och den sista runt 18.55 på kvällen. 


Men vi hade rustat med vårt gottaste humör, varma kläder, sallad, kexchoklad och massvis av Cola så överlevandet var i alla fall så gott som säkrat. 


Under veckan har det rönts stort intresse kring mitt finger som råkade fastna i en hästmun i fredags. Lite illa planerat med tanke på tävlingen men sånt händer. Många har varit väldigt intresserade av att få veta i vilken hästmun fingret råkade fastna. Själv tycker jag sånt är ointressant för jag kan lova att känslan av tandgarnityret kring ett finger  känns ungefär likadant oberoende på vad hästen heter.


Men för att göra alla lyckliga kan jag berätta att det var i Rolles mun allt hände under bråkdelen av en sekund. Det var inte meningen att ha fingret där och Rolle var inte alls lycklig över att upptäcka att den förväntade moroten bara var ett gammalt smutsigt finger så han släppte direkt. 


Så en stelkrampsspruta, lite penicillin och ett snyggt bandage senare var jag fit for fight igen! För säkerhets skull provred jag med fingret på lördagen. Mest för att kolla att inte själva fingret skulle ta över ritten. Men det gick bra det med. Jag menar om man nu ska skryta så har ju jag ridit ett helt dressyrmeeting med brutet finger tidigare och den här gången var det inte av alls utan bara lite skalat. 


Så var det med det och nu vill jag inte prata mer om det där gamla fingret. 


 

I framridningsklassen REd Linda Bergman och ridskolehästen Goliath in på en fjärdeplacering med hela 72%. Anna Wärvik och La Crewell E (bror till våra E-hästar) var precis efter med 71, 67%. 


I lagklassen kom Birgitta Pettersson Lilja tre med Poli Oreo på 67%. Exakt samma poäng som tvåan så man fick skilja på allmänna intrycket vilket är punkterna längst ned på protokollet. Sjua i klassen kom jag (Ulrika) och Unico. Vi skrapade ihop 64, 7%. Gabbi och Skywalker samt Emilie och Kalle E trillade precis ut från placering när sista ryttaren i klassen ridit. De hade båda 63% exakt. Som alltid gjorde alla lag- och individuella ryttare i klassen fina, fina ritter och vi applåderade så det dånade! 


Birgitta och "Kakan" fick ta emot pris till häst. Det gör de tre första i varje klass. Vi andra fick ta emot priset till fots. 


  

Till sist var det lagprisutdelning. Klockan hade blivit halvåtta och vi var lite fnissiga och trötta. Några av hästarna hade redan fått åka hem för att  stå i boxen och äta hö och mysa. Det är den bästa belöningen för en häst efter tävling tycker jag! Vi tog emot fina rosetter, plakett och grimmor till hästarna. Tack till Lurbo för en fin tävlingsdag. Jag måste också få tillägga att ni hade pyntat toaletterna så fint. Fjärilsdekorationer, ljuslyktor och blommor gjorde att man nästan blev kvar där och missade sin ritt... 


 

Jag vill till sist berätta att medelåldern i tantlaget fortfarande var runt fyrtiofem år i omgång två. Hoppas vid gud att ingen hinner fylla år innan serien är över. Ungdomarnas medelålder hade sjunkit på grund av ryttarbyte till 23,75 år vilket är väldigt ungt. Tur för ungdomarna att de har våra trygga skuldror att luta sig mot! 




Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards