Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 22 oktober 2012

Av Ulrika Pernler - 22 oktober 2012 13:00

Hej! På lördag kör vi terminens sista utomhuslektion i Working Equitation. Det blir två timmar, 9.30 och 10.30 Anmälan till kontoret på upk@telia.com. Ni som muntligt sagt till att ni vill vara med får gärna maila till kontoret och få bekräftat att det kommit fram!


Efter lördagen tar jag in redskapen och hindren och så hoppas jag att det blir lite luckor under vintern där vi kan hålla extra träningar. Men datum för dessa kommer jag lägga ut fortlöpande på hemsidan (uppsalaponnyklubb.se )under rubriken Working Equitation förstås. 


På jullovet blir det dessutom WE kurs och ännu en Pay&Ride! 


Förförra lördagen hade vi sådan tur med vädret! Precis när lektionen skkulle börja så drog det ihop sig och kom en riktig skur men sen så sken det upp och var riktigt vacker höstväder resten av träningen. Alla hästar och ryttare var glada och jätteduktiga. Ella tog lite bilder och dem ser ni nedanför. 


I onsdags var jag på en ridskola som heter Vendelsö Ridskola för att introducera WE hos dem. Vi hade teori först och sedan praktiserade vi med deras lektionshästar vilka skötte sig strålande. Det var som vanligt jättekul att få besöka en ridskola där jag aldrig varit förut. Tänk så många ridkskolor det finns i Sveriges avlånga land. Och på alla dessa finns ett gäng underbara ridskolehästar som ger oss människor möjligheten att få lära oss att rida och möjligheten för oss att få kontakt med dessa fantastiska djur. Den Svenska modellen av ridskola är unik och jag undrar om det är så många av oss som vet om det egentligen. 


Det är i vilket fall så kul att ridskolorna mer och mer får in WE i sin undervisning. WE gör ridskolehästar och ridskoleelever glada och ger omväxling till den traditionella ridundervisningen. Nu har jag träffat Dalarna, Stockholm och varit i Sundsvall. Här i Uppsala har vi också haft WE-träffar och jag vet att flera av de större ridskolorna har WE i sin undervisning. 


Jag har också läst att Ridskolorna ännu längre norrut nappat på idén och nedåt i landet är grenen redan idag mer etablerad verkar det som. 


Efter detta är det dags att få igång mer tävlingstillfällen här i landets mellersta delar så vi som har tävlingshuvud kan få praktisera det vi lärt oss på träningarna. 


Så länge tränar vi på härhemma, hoppas ni vill komma på lördag!


                       

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards