Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Direktlänk till inlägg 20 juli 2009

Sommartröga hästar

Av Ulrika Pernler - 20 juli 2009 12:21

Hej! Det var någon gång den första hälften på 80-talet. Sommaren var så där varm som man vill minnas att den alltid var då. Att det var sommarlov och att de flesta hästarna var ute på bete hindrade inte Gabbi och mig från att be pappa att skjutsa oss till ridskolestallet vid Eke.

 

Lektionsstallet som brukade vara fullt av ponnyer och människor under terminerna var fullständigt tomt och tyst. De tjocka stenväggarna gjorde att det var behagligt svalt inomhus trots att det var mitt på dagen och solen gassade.

 

Vi vandrade ner mot utevolten där privata hästar gick och betade i hagarna runt omkring. Jag hade min kamera med mig och knäppte några kort. Vi satt en stund i gräset på den lilla kullen och tittade på hästarna och drömde.

 

Så gick vi upp på den lilla läktaren som låg på höskullen ovanför stall och ridhus. Där hade man plats att förvara sina ryktsaker i lådor. Vi passade på att hälla ut hela innehållet och städa ur allt gammal hö och damm som hade samlats i botten under vintern.

 

Vi tog våra kardor, vilka vi använde för att borsta ur och rugga upp våra sköthästars vojlockar med, och gick ner till sadelkammaren. Alla hästarna hade vojlockar av teddy och istället för att tvätta dem så piskade vi skötare ur dem på stallplanen. Sedan borstade dem omsorgsfullt med kardorna och fluffade till dem igen.

 

I den bortre delen av stallet höll sommarpersonalen på att skura stallinredningen. Det var skurhink och rotborste som gällde. Gabbi och jag frågade om vi fick hjälpa till och det gick bra. Det var roligt att göra fint i stallet. Vi skurade varje bräda för sig och skarvarna mellan brädorna. Gallren skulle också göras rent från gammalt damm, flugskit och matrester.

 

I krubborna som var gjorda av järn fick vi lägga citronsyra och vatten. Efter att det fått bubbla och fräsa en stund så skurades krubbor och vattenkopp ur. Det luktade rent och fräscht i hela boxen.

 

Som tack för hjälpen fick vi lov att skritta ut i skogen på två ponnyer som varit konvalescenter men nu skulle sättas i gång. De bägge hästarna var så tjocka av betet att det inte fanns en tanke på att få runt en sadelgjord. Så vi red barbacka ut i skogen.

 

Det var varmt och hästarna var lata och ”sommartröga”. Vi red runt stigarna i ”älgskogen” och sjöng lite på någon sommarvisa sittandes så gott som i spagat på varsin sommarfet ponny.

 

Bättre betalning för arbetet kunde vi inte ha fått!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2016 19:17


     I morse bar det av till Lovisedal för att döma och för vilken gång i ordningen jag körde vägen dit har jag ingen aning om. Lovisedal och Rotbrunna är annars de två ledande destinationerna för min del när det gäller vilsekörningar.    Jag...

Av Ulrika Pernler - 9 januari 2016 17:25


Den här vintern är en kvarkavinter. Jag vet inte om vädret och fukten bidragit till att Kvarkan stortrivs eller om det bara är ett Kvarkaår. Hur som helst så poppar det upp rapporter om misstänkt och konstaterad Kvarka dagligen just nu och är det någ...

Av Ulrika Pernler - 11 november 2015 18:33


    Eller ja, en gång var träningen visserligen allt annat än en höjdpunkt för mig. Det kom en välrenommerad tränare till vår anläggning och jag hade klätt upp mig lite extra. Det kan ju vara svårt att tro att det går. Men jo då jag hade ekipera...

Av Ulrika Pernler - 7 oktober 2015 18:55


När jag var liten hästtjej så fanns det i stallarna där man vistades en och annan ”hästkarl” som jag var livrädd för eftersom minsta felsteg ledde till en omedelbar åthutning. Samtidigt ville jag gärna finnas i deras närhet eftersom jag t...

Av Ulrika Pernler - 30 augusti 2015 21:11


    Om man vill ha en egen häst så är det en bra idé att lägga undan pengar då och då när man har några över. Om man i slutänden har haft lite pengar över tillräckligt många gånger så kan det hända att drömmen slår in.   Jag var väldigt spar...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards