Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Direktlänk till inlägg 9 mars 2010

Iver var en äldre gentleman som jag aldrig glömmer

Av Ulrika Pernler - 9 mars 2010 18:49

Hej! Jag håller på att uppdatera lite på sidan med "gamla hästar". Det är en sida där det finns bilder och en kort text om hästar och ponnyer som funnist på ridskolan.


1987 stod ridanläggningen klar vid Jälla. Det är hela tjugotre år sedan. Jag kommer ihåg hur vi följde bygget. När de första fyra boxarna stod klara stallade vi in våra hästar medan man byggde vidare på resten av anläggingen.


I ridhusmanegen var det bara ett meterdjupt hål så den första sommaren och tidiga hösten red vi utomhus medan man färdigställde manegebotten.


De första ridskolehästarna anlände på sommaren och vi började rida dem för att de skulle vara igång till ridskolestarten i augusti. Oj ,vad vi red... Alla sadlar var nya också och inte ett dugg insuttna så vi blev både ömma och härdade.


På tjugotre år har det hunnit passera en del hästar och det är så roligt att ha fått ihop den här sidan med "gamla hästar" där man kan gå in och titta och minnas. Olika elever minns förmodligen olika hästar.


 

Törnrosa var en av de första hästarna som kom på sommaren 1987. Hon var korsning mellan arab och nordsvensk med nordsvenskens figur och arabens färg. Törnrosa stannade i många år på ridskolan och var en sådan där häst som många fäster sig vid lite speciellt.

Varje kväll när vi drog fram foderkärran så ställde hon sig på bakbenen och stoppade framhovarna i krubban. Så tittade hon ut över boxkanten och spanade efter maten.


Iver kom också till ridskolan det första året. Han var redan då en äldre herre på runt tjugo år. Det var precis vad vi behövde när vi startade upp. Iver var lugn och snäll och kunde sin sak. Trots sin ålder så jobbade han kvar under flera år innan han pensionerades.

   

Cuba var en häst som jag tyckte om. Under tidiga nittiotalet gick ridskolan med en rejäl förlust och vi var tvugna att hyra in hästar istället för att köpa dem. Cuba kom från polen och hade nog varit körhäst. Han var kanske inte den mest gymnastiske hästen... Men han var alltid genomsnäll! Det roligaste han visste var när vi lade på honom tömkörningsgjorden för ett pass i ridhuset. det var något han kunde!

   

Alladin var en irländare som vi köpte i mitten på nittiotalet. Han var söt, lagom stor och "tanternas" favorit. Alladin var alltid pigg och glad coh en sådan där häst som bara fann sig och passde in i gruppen.


Jag skulle med enkelhet kunna skriva något gott om varenda häst som stått hos oss under de här tjugotre åren. Jag tycker det finns förtjänster hos varendaste häst och det finns något att lära sig oberoende på vilken hästrygg man har turen att få sitta! 


Jag undrar lite vad ni har för minnen av ridskolehästar som har betytt något speciellt för just er? Skriv gärna en kommentar!

 
 
Ingen bild

Astrid Öhnfeldt

9 mars 2010 23:21

Jag minns så många underbara hästar, vet knappt var jag ska börja! Don Pedro är en ponny som stannat kvar i minnet, han var den första ponnyn jag vågade sadla alldeles själv, utan mammas trygga närvaro! Det var en milstolpe i min ryttarkarriär. Men Lady Cokette placerar sig nog främst, hon var den första ponny jag tävlade på, lagom stor, lagom grinig på sitt söta sto-sätt!

 
Ingen bild

jag

10 mars 2010 16:18

Jag minns Mysak som var den allra första hästen jag red på Upk, Pajas den allra första hästen jag tävlade och Sputnik som var min första favorit häst.

 
Ingen bild

Upk

10 mars 2010 19:26

Bamse minns man allt :)

 
Ingen bild

Anna

11 mars 2010 08:20

Kommer ihåg lilla söta Apache! Och så Princess som var så söt. Och så världens bästa Don Pedro.

 
Ingen bild

Helen

17 mars 2010 11:32

Mr.Coolman var en brun C-ponny som också var fin. Och Alladin och Conny som också var fina.

 
Ingen bild

Helen R

18 mars 2010 22:17

Lars-Erik, Tickola, Mysak... Och Taipan så klart, men han får jag ju se varje dag!=D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2016 19:17


     I morse bar det av till Lovisedal för att döma och för vilken gång i ordningen jag körde vägen dit har jag ingen aning om. Lovisedal och Rotbrunna är annars de två ledande destinationerna för min del när det gäller vilsekörningar.    Jag...

Av Ulrika Pernler - 9 januari 2016 17:25


Den här vintern är en kvarkavinter. Jag vet inte om vädret och fukten bidragit till att Kvarkan stortrivs eller om det bara är ett Kvarkaår. Hur som helst så poppar det upp rapporter om misstänkt och konstaterad Kvarka dagligen just nu och är det någ...

Av Ulrika Pernler - 11 november 2015 18:33


    Eller ja, en gång var träningen visserligen allt annat än en höjdpunkt för mig. Det kom en välrenommerad tränare till vår anläggning och jag hade klätt upp mig lite extra. Det kan ju vara svårt att tro att det går. Men jo då jag hade ekipera...

Av Ulrika Pernler - 7 oktober 2015 18:55


När jag var liten hästtjej så fanns det i stallarna där man vistades en och annan ”hästkarl” som jag var livrädd för eftersom minsta felsteg ledde till en omedelbar åthutning. Samtidigt ville jag gärna finnas i deras närhet eftersom jag t...

Av Ulrika Pernler - 30 augusti 2015 21:11


    Om man vill ha en egen häst så är det en bra idé att lägga undan pengar då och då när man har några över. Om man i slutänden har haft lite pengar över tillräckligt många gånger så kan det hända att drömmen slår in.   Jag var väldigt spar...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8
9 10 11 12
13
14
15 16
17
18 19 20 21
22 23 24
25
26 27
28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards