Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Direktlänk till inlägg 11 mars 2010

Vart skulle jag nu då?

Av Ulrika Pernler - 11 mars 2010 14:48

Hej! Nu drar det ihop sig för seriestart för våra dressyrlag. Division II för häst som rids i regional LA och division III för ponny som rids i lokal LB.


Division III laget ponny har redan haft en sammankomst där vi tränade en del på programdelar. Ännu en träff blir det på söndag och då ska vi slipa vidare inför tävlingarna.


Även division II laget häst ska träffas och rida program nästa lördag.


Just programdelen är något som man kanske inte alltid tränar tillräckligt på hemmaplan. Under ett dressyrpass övar vi lösgörande och sådant som vi behöver stärka. Men hur ofta rider vi igenom våra program från början till slut?


Mitt viktigaste tips för er som ska starta dressyr får bli följande:

* Lär dig programmet som ett rinnande vatten.

* Rid igenom programmet hemma flera dagar i veckan.

* Gör det så många gånger att du inte behöver tänka på vart du ska och så att din häst känner igen programdelarna.

* Först då kan du slappna av så mycket att du kan koncentrera dig på ridkänslan i programmet!


Det gör stor skillnad om man får sitta och fundera vart man ska medan man rider mot om man vet vart man ska och kan koncentrera sig på hur det känns!


Många av er har säkert någon gång läst följande, om inte så får ni göra det nu. Läs och känn igen er!


DRESSYRPROGRAM FÖR TOKSTOLLARProgrammet rids utan halvhalter, över tygeln och med smackningar vid behov! Medtag gärna karta och kompass och göm dig under bylsiga kläder och JOFA-hjälm.



 A Inridning i serpentiner på medellinjen
 X Första försöket till halt, andra försöket, jogga lätt på stället skrik, "God dag" kom fram i trav
C Gena till höger
 M-K Snett igenom i mellantrav med galoppinslag i minst vart tredje steg, över tyglen
 A  På äggformen, dubbla spår
 F-H  Snett igenom i vinglig slängtrav (obligatoriskt att tappa sadelkontakt och stigbyglar)
 C  Ellipsformad volt , lätta på ytterskänkeln så bogen åker ut
 R Gärna senare, vänd höger, halt helst före nästa långsida
 X Framdelsvändning med skruv och schuwfull bakåt-bjudning, åk iväg i trav
 B  Sväng till vänster
 E  Ramla in vid E, stå så still du kan vid X, efter några steg skritt, framdelsvändning centrerad mitt under hästen, försök hålla dig inom fem meters radie, kom fram i trav
 CSakta av till skitt och kasta tyglarna snabbt om du vågar
 M Parvla dig in på diagonalen, snett igenom i fri skritt med serpentiner och blandade gångarter
 K Ta tyglarna så snabbt att hästen förlorar ev fart och form, eller taktar
 A Fyrfotagalopp på dubbla spår
 B  Volt, försök hålla dig inom ridhuset
  H  Gena genom nästa hörn, försök hitta diagonalspåret, snett igenom i sken
 Försök stanna, klappa och uppmuntra hästen och leta reda på stigbyglarna du tappade i första traven, såga hästen bakåt mot ridhusmitten, givetvis över eller under tygeln, kort  trav, helst före...
 E-S   Galoppfattning, se till att hästen slår upp huvudet
 E   Volt, ställ hästen utåt i volten, minst fyra avbrott, far förbi läktaren, vinka till kamraterna, om hästen är trött låna ett spö
 M-K Snett igenom i korsgalopp med byte och avbrott före nästa långsida, trava
 A  Vänd snett upp vid sidan av medellinjen
 G  Påbörja avsaktningen, som bör vara avslutad före...
 C  Rätta till sitsen, släpp båda tyglarna och vifta med vänster hand til domaren

Ta dig ut från ridhuset!

 
 
Ingen bild

Marie Broxe

12 mars 2010 09:55

HAHA den var riktigt bra! inte sett den förut! Älskar din blogg! de roligaste som finns att läsa den ;) fortsätt så! MVH Marie

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2016 19:17


     I morse bar det av till Lovisedal för att döma och för vilken gång i ordningen jag körde vägen dit har jag ingen aning om. Lovisedal och Rotbrunna är annars de två ledande destinationerna för min del när det gäller vilsekörningar.    Jag...

Av Ulrika Pernler - 9 januari 2016 17:25


Den här vintern är en kvarkavinter. Jag vet inte om vädret och fukten bidragit till att Kvarkan stortrivs eller om det bara är ett Kvarkaår. Hur som helst så poppar det upp rapporter om misstänkt och konstaterad Kvarka dagligen just nu och är det någ...

Av Ulrika Pernler - 11 november 2015 18:33


    Eller ja, en gång var träningen visserligen allt annat än en höjdpunkt för mig. Det kom en välrenommerad tränare till vår anläggning och jag hade klätt upp mig lite extra. Det kan ju vara svårt att tro att det går. Men jo då jag hade ekipera...

Av Ulrika Pernler - 7 oktober 2015 18:55


När jag var liten hästtjej så fanns det i stallarna där man vistades en och annan ”hästkarl” som jag var livrädd för eftersom minsta felsteg ledde till en omedelbar åthutning. Samtidigt ville jag gärna finnas i deras närhet eftersom jag t...

Av Ulrika Pernler - 30 augusti 2015 21:11


    Om man vill ha en egen häst så är det en bra idé att lägga undan pengar då och då när man har några över. Om man i slutänden har haft lite pengar över tillräckligt många gånger så kan det hända att drömmen slår in.   Jag var väldigt spar...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8
9 10 11 12
13
14
15 16
17
18 19 20 21
22 23 24
25
26 27
28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards