Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Direktlänk till inlägg 24 mars 2010

Är vi tjejer verkligen rädda för att göra fel?

Av Ulrika Pernler - 24 mars 2010 15:02

 

Bild från Uffe-träning-09


Hej! Onsdag och Uffeträning= en molande värk i hela kroppen och imorgon jämför vi vem som har absolut ondast  och sedan längtar vi till nästa onsdag.


I första gruppen red jag Gabbis nyanlända häst Louie vilken jag bara hunnit rida på två gånger på innan idag. Han skötte sig jättefint och jag fick många bra tips på hur vi ska komma vidare i hans utbildning. Gabbi satt på läktaren och såg nöjd ut över att hennes häst accepterade situationen med nytt ridhus, massa nya kompisar och en ny pilot på ryggen samt en läskig "fröken" i hörnet som pepprade på med instruktioner. Jag måste säga att hästar är både anpassningsbara och tålmodiga djur!


Sedan var det bara att "jogga" ut i hagen och hämta Ronaldhino som jag skulle rida i nästa grupp. Han såg mig redan när jag kom ut genom dörren och galopperade glatt till grinden. Den hästen är då aldrig på dåligt humör!


På med sadeln och sedan in i ridhuset. Bra att vara med i två grupper i dag tänkte jag, för då vet man vilka övningar man ska göra. Så kan man ju glassa runt lite också... och veta precis vart man är på väg...kanske...


Ja, så lätt blev det ju inte förstås. Jag gjorde fortfarande en massa fel men också en massa rätt så i slutänden så blev det rätt så bra. Ronaldhino och jag har börjat sätta galoppombytena nu och vi gjorde också några jättefina galoppiruetter och en ökning som till och med Uffe var nöjd med. Kontentan är i vilket fall som vanligt att det alltid är vi som sitter på ryggen som är inblandade när något inte fungerar.


Sedan sa Uffe något intressant. När han har förklarat hur vi ska göra nästa övning (vilket i och för sig kan vara astronomiskt invecklat) så brukar det vara lite trögt för gruppen att komma igång. (Det känner jag igen...)


"Det är typiskt tjejer!" sa Uffe, "Det är aldrig någon som vågar börja."

(I samma sekund som han sa det så blev jag vädligt glad att han använde uttrycket tjejer, fast han kanske menade de andra förstås...)


"Det är nog för att tjejer är så rädda för att göra fel." sa Therese och i samma sekund tänkte jag att det kan nog ligga en  del i det.


I helgen som var så lyssnade jag till en föreläsning med Thomas Fogdö, fast i ett helt annat sammanhang än hästar. Han pratade bland annat om vilka egenskaper som är viktiga för någon som vill nå framgång på tävling.

En egenskap som Thomas värderade högt var just att man måste våga satsa och framför allt måste man våga misslyckas! I annat fall står man kvar och stampar.


Det rimmar ju inte det minsta med att vara rädd för att göra fel. Så min uppmaning till alla tjejer (och de killar också som känner igen sig) är att våga prova och våga misslyckas för att komma framåt! Antingen det handlar om att vända snett igenom eller satsa lite extra på en tävling.


Jag tror starkt på Thomas, en kille med fyra världscupsegrar i slalom i bakfickan.


På söndag går första omgången för hästarna i Dressyr Division II och jag utmanar hela laget att satsa och våga!

 
 
Ingen bild

Helen

24 mars 2010 16:07

Ha, ha det kan ju vara så att ingen riktigt förstår när Uffe har förklarat. Vi brukar prata om när Cissi sa Gubbe åt honom. Och det gjorde hon i samband med att hon/ingen fattade hur de skulle rida...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2016 19:17


     I morse bar det av till Lovisedal för att döma och för vilken gång i ordningen jag körde vägen dit har jag ingen aning om. Lovisedal och Rotbrunna är annars de två ledande destinationerna för min del när det gäller vilsekörningar.    Jag...

Av Ulrika Pernler - 9 januari 2016 17:25


Den här vintern är en kvarkavinter. Jag vet inte om vädret och fukten bidragit till att Kvarkan stortrivs eller om det bara är ett Kvarkaår. Hur som helst så poppar det upp rapporter om misstänkt och konstaterad Kvarka dagligen just nu och är det någ...

Av Ulrika Pernler - 11 november 2015 18:33


    Eller ja, en gång var träningen visserligen allt annat än en höjdpunkt för mig. Det kom en välrenommerad tränare till vår anläggning och jag hade klätt upp mig lite extra. Det kan ju vara svårt att tro att det går. Men jo då jag hade ekipera...

Av Ulrika Pernler - 7 oktober 2015 18:55


När jag var liten hästtjej så fanns det i stallarna där man vistades en och annan ”hästkarl” som jag var livrädd för eftersom minsta felsteg ledde till en omedelbar åthutning. Samtidigt ville jag gärna finnas i deras närhet eftersom jag t...

Av Ulrika Pernler - 30 augusti 2015 21:11


    Om man vill ha en egen häst så är det en bra idé att lägga undan pengar då och då när man har några över. Om man i slutänden har haft lite pengar över tillräckligt många gånger så kan det hända att drömmen slår in.   Jag var väldigt spar...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8
9 10 11 12
13
14
15 16
17
18 19 20 21
22 23 24
25
26 27
28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards