Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Direktlänk till inlägg 31 mars 2010

Diverse stallnytt

Av Ulrika Pernler - 31 mars 2010 20:36

  

Hej! Nu har i stort sett all snö smält bort från stalltaket. Det har gått lugnt och städat till och eftersom alla våra besökare varit så duktiga och följt reglerna för avspärrningarna så har vi inga saknade uppstallare eller elever. Vad jag vet...


Däremot saknar Sara sin mobil som hamnat någonstans under det vita...


Lite snö återstår dock på taket och naturligtvis finns den precis ovanför dörren på långsidans mitt. Det beror på att vi har "snöstoppar" monterade på taket ovanför utgångarna som jobbar hårt för att inte släppa snö i någons huvud.

Det är bra, fast det är nog säkrast ändå att använda de "snöfria" dörrarna!


Vår nya häst Aigle ska besiktigas imorgon och jag lovar att återkomma med hur det gick. Sedan väntar ytterligare en tid i isoleringsstallet tillsammans med Whisper innan han får flytta in med våra andra hästar.

De två har det bra därute i de stora nybyggda boxarna. Hela isoleringsstallet har bytt skepnad under vintern med nya fina väggar och två fina boxar.


Ridskolehästen Bingo kommer dessvärre att få vila under en ganska lång tid framöver. Han hade lite för roligt när han invigde den stora hagen tillsammans med sina hästkompisar. Massor av lek blev det och lite hårda tag som det kan bli mellan hästar.

När han kom in så hade han fått en rejäl smäll på ena låret och var riktigt öm.


Efter ordination har han fått vila ett par veckor utan att ha blivit så mycket bättre. Därför fick han ta en tur till djursjukhuset med Erica häromdagen för att ta en röntgenbild.


Det visade sig att några små flisor slagits ur benet och ligger löst och skaver vilket betyder att han behöver vila under ett tag framöver tills allt har läkt.

Vi håller tummarna för att han mår bra igen sedan.


Det blir liten hage och vila för honom under tiden och så lite extra mat också. Det behöver man om man har tråkigt. Fast Bingo är en mycket social häst som gärna pratar lite med var och en som går förbi och bor man i ett så stort stall som vårat så finns det gott om folk att prata med. Förhoppningsvis blir han lite extra ompysslad och borstad också.

  


Jag skulle vilja avsluta dagens inlägg med att tala om att en mycket fin och speciell häst precis har fyllt tjugosex år.


Picador! Jag kommer strax med morötterna!

 

  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2016 19:17


     I morse bar det av till Lovisedal för att döma och för vilken gång i ordningen jag körde vägen dit har jag ingen aning om. Lovisedal och Rotbrunna är annars de två ledande destinationerna för min del när det gäller vilsekörningar.    Jag...

Av Ulrika Pernler - 9 januari 2016 17:25


Den här vintern är en kvarkavinter. Jag vet inte om vädret och fukten bidragit till att Kvarkan stortrivs eller om det bara är ett Kvarkaår. Hur som helst så poppar det upp rapporter om misstänkt och konstaterad Kvarka dagligen just nu och är det någ...

Av Ulrika Pernler - 11 november 2015 18:33


    Eller ja, en gång var träningen visserligen allt annat än en höjdpunkt för mig. Det kom en välrenommerad tränare till vår anläggning och jag hade klätt upp mig lite extra. Det kan ju vara svårt att tro att det går. Men jo då jag hade ekipera...

Av Ulrika Pernler - 7 oktober 2015 18:55


När jag var liten hästtjej så fanns det i stallarna där man vistades en och annan ”hästkarl” som jag var livrädd för eftersom minsta felsteg ledde till en omedelbar åthutning. Samtidigt ville jag gärna finnas i deras närhet eftersom jag t...

Av Ulrika Pernler - 30 augusti 2015 21:11


    Om man vill ha en egen häst så är det en bra idé att lägga undan pengar då och då när man har några över. Om man i slutänden har haft lite pengar över tillräckligt många gånger så kan det hända att drömmen slår in.   Jag var väldigt spar...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8
9 10 11 12
13
14
15 16
17
18 19 20 21
22 23 24
25
26 27
28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards