Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 18 augusti 2010

Av Ulrika Pernler - 18 augusti 2010 19:42

  


Hej! Jag undrar, hur mycket kan man svettas egentligen? Idag drog Uffe-träningarna igång och jag fick äran att rida två pass förstås eftersom Gabbi gått och gjort illa sitt knä. Rimligtvis borde jag ha fattat att Uffe vilat upp sig från oss hela sommaren och inte tänkte göra det lätt idag. Men jag hade någon konstig föreställning om att det skulle bli mjukstart.


Vädret var grått men varmt och uppehåll. Jag tittade ut och inspekterade himlen en sista gång precis innan jag sadlade. Mmmm, det blir nog ute på det nya fina gruset på dressyrbanan, tänkte jag. Sen öppnade sig himlen...


Det blev till att lomma in i ridhuset. Clandestino och jag skulle kampera den första timmen och jag joggade igång honom lite försiktigt. Så dök Uffe upp i dörrhålet och därmed var latlivet slut.


Övergångar mellan skritt och trav, mellan trav och galopp, mellan skritt, trav och galopp, serpentiner med bakdelsvändningar eller som jag brukar säga gardinen (mina elever, ni vet vad jag menar...) vända över ridbanan vid varje bokstav utan att tappa takt och balans i trav och i galopp och med enkal byten och med galoppombyten, rida hörn och samla, rida långsida och öka med bibehållen takt, vända snett igenom i skänkelvikning och i sluta och efter att ha gjort det i trav sedan göra det i galopp.


Hur många minuter är det egentligen på en timme?


När klockan äntligen var prick igen så gick jag direkt ut i stallet, skötte av hästen förstås och sedan direkt till köket där jag drack en hel liter vätska. 


Jag fick en mycket kort timmes paus då de andra eleverna red innan det var dags att mjölksyresvinga sig upp på Ronaldhino alias Rolleracer. Medan jag skrittade fram så lutade jag mig mot Karoline som skrittade bredvid och sa; Eftersom vi redan har ridit en timme och vet vad vi ska göra så tycker jag att "ridfröken" kan åka hem. Detta var ett fruktlöst försök att slippa anstränga mig mer idag...


Fem minuter senare körde det igång igen...


Vill ni veta vad vi gjorde? Se ovan fast lägg till galoppombyten och galoppiruetter. Rolle skötte sig super men jag har annars inga klara minne av lektionen. Jag stapplade ut i stallet, spolade av hästen och gav honom lunch.


Sedan stapplade jag vidare ut i köket. Sträckte fram armen och sa; Finns det någon här, vem som helst som kan sätta ett dropp?


"This is Ripley, last survivor of Nstromo, signing of...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5
6
7 8
9 10
11
12 13 14
15
16 17 18
19
20 21
22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards