Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Direktlänk till inlägg 19 april 2011

Hästdrömmar

Av Ulrika Pernler - 19 april 2011 15:49

Hej! När jag var liten ville jag ha en arabhäst. Den skulle vara vit och hålla svansen rakt upp och jag skulle galoppera fort på ett grönt fält. Gabbi drömde om en svart häst med kritvit man. Det spelade ingen roll vad det var för sort bara färgen var den rätta. Jag tyckte hon var fånig.


Mamma och pappa köpte varken araber eller andra hästar med konstiga färger åt någon av oss. Vi fick vara skötare på hästarna hos ridskolan istället. Det är jag väldigt glad över i dag. Åren som skötare åt min älskade ridskolehäst var nog så här i efterhand de bästa häståren i hela mitt liv.


På ridskolan fick jag lära mig att rida från grunden på trygga hästar och för vana ögon. Dessutom fick jag säkerhetstänket djupt inpräntat i ryggmärgen. Jag fick börja min ”tävlingskarriär” på hästar med rutin och jag tävlade ända upp i Elitserien på ridskolehäst.  


Faktum är att jag inte köpte min första egna häst förrän jag hade gått ut skolan och fått mitt första jobb. Det var en förutsättning för att jag skulle kunna betala hästen och stallhyran varje månad. Vid den tiden hade jag hunnit gå de första utbildningarna till instruktör och jobbade som timanställd ridinstruktör på ridskolan. 


Idag anser jag att mina föräldrar gjorde ett bra val för min del och tack vare det så har behållit intresset och har fortfarande häst och rider varje dag trots att det nu är över trettio år senare.


Kanske kul att veta; Svenska Ridsportförbundet har 196 000 medlemmar och av dem rider 125 000 på ridskola. Men långt fler håller på med hästar i olika former. Trav och galopp till exempel. I Sverige finns idag ungefär tiotusen ridskolehästar på landets 500 ridskolor.


Hur det än är, vare sig man har egen häst eller inte så är det alltid utvecklande att lära sig mer om hästar och om allt runtomkring hästen. Därför tänkte jag göra reklam för ett par kommande föreläsningar i Upplandsklubbars regi.


Den första hålls vid Sigtuna Ridskola:

 

FÖRELÄSNING/CLINIC

Med Professor VMD klinikveterinär Arne Lindholm

den 8 maj kl. 16.00 i Vita ridhuset hos Sigtuna ridskola

 

Hur påverkar hästens träning och exteriör dess hållbarhet?

 

Arne berättar om hur vi kan träna våra hästar för att främja dess hållbarhet och prestation. Olika typer av hästar presenteras och Arne förklarar och visar på dess styrkor och svagheter. Arne doktorerade 1974 inom området träningsfysiologi och muskelfysiologi.

 

Inträde 100 kr

Cafeterian är öppen

www.sigtunaridskola.com



Samt en på Säva Ridcenter:


Mental träning

SISU Idrottsutbildarna och Säfva Ridklubb inbjuder till en föreläsning med

Johan Fyrberg onsdagen den 11:e maj klockan 18.00 – 20.00


Föreläsningen kommer att handla om ledarskap, kommunikation samt talang- och prestationsutveckling. Johan kommer bland annat att prata om de värderingar ridsporten står för. Johan betonar vikten av att må bra för att prestera bättre.


Plats: Säva, lokal meddelas i kallelsen

Tid: Onsdag 11 maj klockan 18.00 – 20.00

Kostnad: 200 kr per deltagare

Anmälan: Görs på SISU Idrottsutbildarnas hemsida, www.sisuidrottsutbildarna.se/uppland. Gå till ”Sök våra utbildningar”. Därefter skriver du (i fältet för fritextsökning) ”ridsport” för att hitta föreläsningen. Sista anmälningsdag är den 2 maj.


Jag kommer att lägga båda dessa föreläsningar på hemsidan www.uppsalaponnyklubb.se under "nyheter".


Som ni kanske sett så gick det bra för våra tre lag i de olika allsvenskorna i helgen. Dressyr divsion II häst kom tvåa, dressyr division III ponny kom trea och hoppning division III häst kom trea.

Vill ni läsa mer om det så trycker ni här!


För samtliga lag väntar nu finalerna som går  som följer; Div III ponnydressyr ÖRK 25 maj, div II hästdressyr Aros 28 maj (på Jälla), div III hästhoppning 8 maj hos UPK och div III ponnyhoppning 22 maj hos UPK.


Som ni ser så arrangerar  vi finalerna i hoppning för både ponny och häst. Dessa kommer att hållas på vår stora hoppbana och som ni förstår så behövs det massvis med funktionärer på de olika posterna. Utetävlingarna brukar vara en väldigt trevlig tillställning och på många av posterna så har man fin utsikt över tälingsbanan och kan hänga med i svängarna. Dessutom bjuder Uppsala Ponnyklubb för det mesta på väldigt vackert väder när vi arrangerar tävling!


Hör av er till tävlingskommitten på upk_tavling@telia.com eller skriv upp er direkt på funktionärslistorna i stallet. Det går också bra att kontakta ridskolan upk@telia.com .


Ja ,det var väl allt för idag.

Nu väntar kvällens dressyrkurser för mig.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2016 19:17


     I morse bar det av till Lovisedal för att döma och för vilken gång i ordningen jag körde vägen dit har jag ingen aning om. Lovisedal och Rotbrunna är annars de två ledande destinationerna för min del när det gäller vilsekörningar.    Jag...

Av Ulrika Pernler - 9 januari 2016 17:25


Den här vintern är en kvarkavinter. Jag vet inte om vädret och fukten bidragit till att Kvarkan stortrivs eller om det bara är ett Kvarkaår. Hur som helst så poppar det upp rapporter om misstänkt och konstaterad Kvarka dagligen just nu och är det någ...

Av Ulrika Pernler - 11 november 2015 18:33


    Eller ja, en gång var träningen visserligen allt annat än en höjdpunkt för mig. Det kom en välrenommerad tränare till vår anläggning och jag hade klätt upp mig lite extra. Det kan ju vara svårt att tro att det går. Men jo då jag hade ekipera...

Av Ulrika Pernler - 7 oktober 2015 18:55


När jag var liten hästtjej så fanns det i stallarna där man vistades en och annan ”hästkarl” som jag var livrädd för eftersom minsta felsteg ledde till en omedelbar åthutning. Samtidigt ville jag gärna finnas i deras närhet eftersom jag t...

Av Ulrika Pernler - 30 augusti 2015 21:11


    Om man vill ha en egen häst så är det en bra idé att lägga undan pengar då och då när man har några över. Om man i slutänden har haft lite pengar över tillräckligt många gånger så kan det hända att drömmen slår in.   Jag var väldigt spar...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards