Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 5 april 2008

Av Ulrika Pernler - 5 april 2008 14:08

Hej! Det är väldigt lätt att man som djurägare förmänskligar sina djur. Så är det även med hästar. Trots att de väger 500 kilo, är håriga över hela kroppen och bajsar 10-15 gånger på ett dygn. Ofta behandlar man hästen som om den vore ett barn. Man daltar och duttar och lägger mänskliga aspekter på det mesta som hästen gör.

 

Vad är då lättast? Att ha hand om en häst eller ett barn? Jag har haft den stora turen att kunna ha både och. Nu tänkte jag lista några plus respektive minus när det gäller hästar kontra barn så ni har något att jämföra mellan. Varsågoda!

 + för Hästen:
  • Du behöver aldrig truga hästen med frukt och grönsaker. Dessa slinker lätt ner och hästen vill gärna ha mer när det är slut.
  • Hästen propsar aldrig på att få gå in i en leksaks affär och bara titta, för att sedan vägra gå ut om den inte får köpa något.
  • Hästen ligger inte tvärs över din säng och sparkar dig i ryggen på natten, istället står den snällt i sin box och sover.
  • Din sextonåriga häst ringer inte klockan ett på natten och säger att den missat sista bussen hem.
 + för Barnet
  • Barnet äter inte tolv kilo mat per dag, vilket ger betydligt mindre efterlämningar än om det varit en häst.
  • Du behöver inte köpa nya skor för åttahundra kronor var sjätte vecka till ett barn.
  • Det är betydligt enklare att bädda en säng än att göra rent en box.
  • Även om du har handlat fem fulla kassar med mat går det med lite god vilja att få plats med barnet i din Wolkswagen Golf. Du hade aldrig fått in hästen…
 

Jag vet inte om det här gjorde mig något klokare…  Jag låter helst bli att jämföra och försöker låta mina barn vara barn och min häst vara häst. Jag tror att det är det bästa!

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards