Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 14 december 2010

Av Ulrika Pernler - 14 december 2010 16:29

Hej! Det är vackert väder ute men också riktigt kallt. Eleverna kommer påbylsade och frusna med flera lager kläder till lektionen. Efter ett tag så svettas dom och till slut brukar de sitta till häst i en fleecetröja eller liknande.


Eftersom vårt ridhus så fiffigt är ihopbyggt med stallet så kan vi utnyttja den värme som hästarna ger ifrån sig till att rida i. Jag är van att stå i många olika ridhus men jag har nog aldrig stått i ett som är så varmt som vårt. Just när man står still flera timmar i rad och håller lektion så är man väldigt tacksam över det.


Eftersom jag rider inomhus en hel del under vintern så vet jag med mig att jag bara kommer att vara kall de första varven innan jag har kommit igång. Därför tar jag ALLTID av mig den tjocka jackan innan jag sitter upp.


Det är av flera olika skäl. Dels vet jag att jag kommer att bli varm inom en snar tid. Det är klumpigt och svårt att röra sig med den tjocka jackan. Jag skulle aldrig i livet försöka klä av mig uppe på hästryggen. Min häst får panik om det rör sig i ögonvrån eftersom han är bakskygg. Behöver jag göra något så får jag sitta av först.


Under årens lopp har jag flera gånger sett ryttare misslyckas med avklädningar och annat till häst. Vid avklädning hamnar man tex med armarna låsta i en tröjärm som är på väg av. Man kan inte röra sig  eller bromsa om hästen blilr skrämd och drar iväg. (Om man ens håller i tygeln)


Därför ber jag än en gång alla er som rider att tänka efter innan ni sitter upp att ni har på er det som ni ska rida i. Det är klart olämpligt att klä av sig till häst! Det känns som en helt onödig olycksrisk.  Smarta kläder om det är lite kallt är en bra långärmad tröja samt en väst. Det värmer om ryggen samtidigt som det luftar.


Tänk på att det dessutom går många värdefulla minuter för eleverna i gruppen när det blir avklädning. Hela lektionen stannar av och får vänta på den som ska klä av sig.


Igår var det soligt och fint så jag tänkte att jag skulle fota hästarna när de sprang in från hagen. Jag såg framför mig sol, hästar som springer och snö som sprutar upp i fina moln.


Nästan inga hästar sprang... Så det fick bli bara soliga bilder. Här är några. Och så lucka 14 längst ner.



              



Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards