Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 28 december 2010

Av Ulrika Pernler - 28 december 2010 19:55

  

Hej! Den 9 januari blir det föreläsning igen på Uppsala Ponnyklubb. Ämnet är Domaren dömer och kommer att handla om vad det är man förväntas göra för att få godkänd poäng och över i de olika programmen i lätt klass dressyr och vad det egentligen var som hände när man fick en trea...


Anette Simson som är domare, tävlingsryttare och tränare kommer och berättar för oss bland annat vad det är hon tittar på när hon sätter de olika siffrorna i protokollet.


Vi kommer att titta på några olika ekipage i ridhuset och dessa kommer att visa olika moment ur dressyrprogrammen i lätt klass.


Visste ni att det står exakt angivet i Tävlingsreglementet hur varje gångart ska se ut och hur röelserna ska ridas. Moment 248 till exemepl handlar om halt och där står det så här:


Mom 248

 

Halt

 

I halten skall hästen stå stilla, uppmärksam och rak med lodrätt ställda framben och med bakhovarna ungefär lodrätt under höftknölarna. Vikten skall fördelas mellan alla fyra benen, som parvis skall vara i höjd med varandra. Halsens och nackens resning skall anpassas efter hästens utbildningsståndpunkt och så att huvudet närmar sig lodplanet med nosen något framför lodlinjen. Hästen skall, med bibehållen framåtbjudning, stadigt förbli på tygeln med lätt och mjuk förbindelse till ryttarens hand samt vara beredd på att vid minsta anmaning från ryttaren röra sig framåt eller rygga.


Man lär sig en hel del genom att läsa TR (Tävlingsreglementet) och framförallt så ser man precis vad det som ingår i varje gångart och rörelse för att den ska anses som rätt utförd.


Man behöver heller inte vara tävlingsryttare för att läsa i TR. Den som tränar med och skolar sig och sin häst behöver ocskå veta vad det är som gäller. Så jag hoppas att alla ni som har möjlighet kommer och lyssnar på Anette och kanske törs ställa en och annan fråga också.


Dressyr TR finns på nätet så man kan gå in där och läsa precis när som helst. Eller så skriver man ut det ioch sätter det i en pärm. Sedan kan man ha det som kvällslektyr och blir man fökyld så kan man ha det under sängens huvudände så blir det lättare att andas.  


Föreläsningen/ Clinicen börjar klockan 13.30 och håller på cirka två timmar. Det kostar 80 kr för medlemmar i UPK och 120 för övriga. Ni kan föranmäla er till upk@telia.com


När jag ändå pratar om tävling så vill jag passa på att påminna om att vi har inbjudningstävling i hoppning för ridskoleekipage i Uppland den 16 januari. Tävlingssektionen och cafeteriagruppen tar tacksamt emot dig som känner att du kan hjälpa till en stund som funktionär/ cafépersonal.

Hör av dig till upk_tavling@telia.com . Tävlingen börjar klockan nio.


När jag ändå är igång så vill jag också uppmärksamma de elever som rider dressyrkurs för mig den första och andra januari om att tiden är ändrad den andra januari, söndag. Vi har teori klockan 10.00 och rider klockan 11.00 och 12.00 Jag hoppas ni är mogonpigga för det är jag!


Nu hade jag inte nåt mer för idag utan tänker sätta mig och skriva vidare adresser och födelsenummer i våra meldemsregister.


Over and out!

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards