Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 3 oktober 2011

Av Ulrika Pernler - 3 oktober 2011 14:38

Hej! Den här helgen har verkligen varit full av tävlingar. UPK:arna har stuckit åt alla möjliga håll och kämpat tillsammans med sina hästar på tävlingsbanorna. Mer om alla tävlingar kan du läsa i tävlingsrapporten som jag hoppas få ut på hemsidan i morgon. Det gäller bara att vänta in alla resultat.


Igår reds den sista omgången i Divsion I för häst dressyr 2011. Uppland Västmanlands Fältrittklubb stod som arrangör och vädret höll sig i skinnet, vilket vill säga att regnet lät bli att falla förrän tävlingsdagen var så gott som över.


UPK:s lag har varit väldigt duktiga i år och avancerat sedan förra säsongen då vi (våra hästar) var "nykomlingar" i serien. Serien rids i medelsvår klass vilket innebär att hästar och ryttare måste ha kommit en bra bit i sin utbildning. Galoppombyten, öppnor och slutor är några av sakerna som ska visas upp.


Som alltid gäller det att hålla nerverna i styr samt ha marginalerna på sin sida. Igår var det väldigt tätt mellan lagen. UPK:s lag låg efter två omgångar trea i serien och vi siktade på att hålla fjärdeplats för dagen. Olyckligtvis föll ett ekipage bort ur laget så vi fick starta med bara tre ryttare. Men det var såklart ingen som surade för det.


Vad det gällde marginalerna så hamnade vi olyckligt vis på "fel" sida denna gång. :) Med två små tiondelar till femteplatsen och tre små tiondelar till fjärdeplatsen så hamnade laget på en sjätteplats i den sista omgången. Vad det gör för placering totalt har jag inte räknat på ännu. Så det återkommer jag om. Ekipagen  red i vilket fall bra och alla var nöjda med sina insatser.


Här är gårdagens Division I ekipage: Malin Aldahl och Remi, Anette Simson och Sun Maid samt Ulla Johansson och Helena. Min kamera hade gett upp totalt igår så bilderna ser ut att vara tagna i dimma. Men man får väl kalla dem artistiska istället för fina.

     

En annan rolig tävlingsrapport som jag inte kan vänta med tills i morgon fick jag från Nadia Liljedahl som varit och ridit femtio kilometer distansritt med arabhästen Bwuagadugo "Bobbo". Jättekul att få göra en kolumn för distansritt igen på tävlingschampionatet. Det var flera år sedan vi hade distansryttare i klubben. Grattis till poängen Nadia och Bobbo och till prestationen förstås!

"Idag red jag min första distanstävling: Fjällnoraritten! Det var en Clear Round
på 50km, på Maria's ena häst Bwuagadugo "Bobbo". Jag red tillsammans med Maria som red på sin nyköpta arabhingst Jaleo of Tas. Jag kom på sjunde plats av arton startande och Maria på åttonde. Hela dan gick jättebra och med mig hem fick jag ett diplom och en mycket snygg rosett!!!"

 

         

Skriv några rader om era äventyr och skicka till mig 018500749@telia.com . Glöm inte att rapportera till championatet också! /Ulrika

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16
17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards