Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 15 oktober 2011

Av Ulrika Pernler - 15 oktober 2011 19:36

Hej! I morse vid sjutiden var det riktig frost och kyla ute och jag tror de flesta av blommorna i trädgården hade haft en kämpig natt. De såg väldigt sorgsna ut.

Jag bestämde mig iallafall för att ta på vinterunderstället.


Först skulle jag rida och sedan var det WE- tärning, två grupper på hoppbanan och till sist skulle jag ha en lektion i ett ridhus i närheten som är känt för att vara riktigt kyligt. För säkerhets skull så tog jag på mig en tjock stickad tröja också och så en fleecefodrad jacka och vantar på det.


Rustad för dagen begav jag mig tvärs över gatan där stallet ligger.


Rolle var så där hösttokig som hästar kan bli. En kombination av det friska vädret och att han börjar komma igång ordentligt skulle jag tro. Halsringen fick vara på som säkerhetsbälte. Efter ridturen fick han komma ut i hagen och fortsätta sitt race utan mig på ryggen.


Jag traskade upp på banan och började kånka ut alla WE-hinder som vi skulle använda idag. Sånt värmer. Alltså att gå fram och tillbaka till hinderboden och ut på banan som är 90x60 meter. Jag fick skala av ett par lager kläder då det började bli varmt.


Lite senare så samlade jag ihop den första gruppen. Eller samlade och samlade. Det var bara en ridskoleryttare i första gruppen, Nathalie och Rikki så vi traskade tillsammans upp till banan där överiga ekipage redan var på plats. Nu sken solen och jag kände hur värmen pyste ut i ändarna på tröjan och i halsöppningen. Eleverna tränade en hel del på att ta lansen ur tunnan ch rida mot "tjuren" för att fånga ringen och sedan sätta ned allt i tunnan längre bort. Alla var jätteduktiga och jag fick springa rejält för att sätta upp nya ringar och hämta lansar.


Den andra gruppen fortsatte med samma övningar, vi red en bana idag också vilket fungerade jättefint. Solen sken och jag svettades... :)


Jag skyndade ut i hagen för att ta in hungriga hästar. De knatade på i god fart och jag blev... varm!


Sedan så begav jag mig direkt iväg för att hålla en dressyrlektion. Jag vet inte om det var varmt eller kallt i ridhuset idag för jag eftersvettades och höll mig runt 39 grader i temp kändes det som. 


Efter lektionen åkte jag tillbaka till UPK för att forsla in alla WE hinder i ridhusets hinderförvaring. Jag antar att det bara kommer att bli kallare nu. Så jag tyckte det var ett bra tillfälle att påbörja vinterförvaringen av hindren. Så blir det ju lättare att använda dem inomhus också nu när de finns i närheten.


Jag lastade allt på den lilla röda kärran som jag fått av Marianne. Hon tyckte så synd om mig en dag när jag kånkade runt på grejor. Så hon skänkte en speciell liten röd vagn till WE-hindren och mig.  Väldigt uppskattat, Tack! :)


Ja nu var jag minst sagt varm!!!

Jag tror att jag helt missbedömde vädret idag ;)

Längtade verkligen efter att åka hem och tappa upp ett riktigt kallt bad!

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16
17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards