Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 13 oktober 2011

Av Ulrika Pernler - 13 oktober 2011 12:46

Hej! I morse vid åttatiden anlände "Rasmus" med hästbussen. Han steg ner för rampen, tittade sig omkring och verkade nöjd med sina nya omgivningar. Så fick han gå in i sin tillfälliga box i vårt isoleringsstall där han ska bo några veckor i sällskap av Aramis. Det inlagda höet uppskattades och han började äta direkt.


Hästar är ofta så oberörda av att byta miljö. Får de en bra bostad, en hage och massor av mat så kan de tänka sig att slå sig ner lite varstanns. Det är nog bara vi hästägare som känner av våra egna känslor och oroas i onödan.


Vi tog också emot "Rasmus" identitetshandlingar och blev glatt överraskade av hans stam och inte minst av hans riktiga namn. För Rasmus var ju bara hans smeknamn.


Vad sägs om Wilson Bogibo! Hädanefter får det bli "Wilson" rätt och slätt. Pappa till Wilson är Elmshorn och morfar Jasper. Vi hoppas han ska trivas!

För min egen del blev detta en lyckodag. Eller egentligen tycker jag att varje dag som man vaknar och fortfarande är på banan är en lyckodag.   I vilket fall kom Jimmy och lämnade min sadel som varit på resande fot i nästan sex veckor. Närmare bestämt har den tagit sig en semester till Italien, jaguarernas hemland. (Jaguar är för övrigt märket på sadeln) .


Oj ,vad glad jag blev! En bra sadel är som ens bästa vän och den här sadeln och jag har kamperat ihop många, många år. När jag har bytt häst så har jag bara hämtat sadeln och lagt den på hästryggen och den har passat som en smäck. Magiskt! Efter sommaren gav dock lädret i sitsen upp och jag var tvungen att byta ut hela stycket i sätet. Det gör bara tillverkaren och så blev det så att sadeln fick åka på utlandssemester... Tyckte nog att den var lite brunare än vanligt när den kom tillbaka.


Nu blir Rolle glad! ...och jag! Det känns mycket lättare att rida rodeo i sin egen sadel än i en lånad.

 

Rolle, John Smith och Windstorm har fått ärva sadel och ryttare av varandra :) 


Vecka 44 är det höstlov för alla som går i skolan. På ridskolan pågår förstås lektionsverksamheten som vanligt hela veckan. Men det blir en hel del extra aktiviteter på dagtid också för dig som är ledig. Programridning, WE och teorikurser bland annat. Läs gärna mer här:  http://www.uppsalaponnyklubb.se/hostlov11.pdf


På lördag håller jag Working Equitation träningar mellan 11.30 och 13.30 Det finns ett par platser kvar i båda grupperna. Passa på att anmäla er då detta förmodligen är den sista utomhusträningen för hösten. http://www.uppsalaponnyklubb.se/wenyatider.pdf


Idag känns det riktigt kallt i luften. Nästan som att det är minusgrader på gång. Igår morse när jag gick ut för att ta lite bilder på hästarna så kunde jag inte låta bli att fotografera frosten också. Titta får ni se.


Kallt är också vackert. Man får bra klä på sig lite mer.


                                     

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16
17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards