Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Direktlänk till inlägg 24 oktober 2013

Idéer från trettio hjärnor

Av Ulrika Pernler - 24 oktober 2013 19:53

Hej! Igårkväll så hade vi ett möte i cafeterian för de medlemmar i klubben som har egen häst på ett eller annat sätt. 


Uppsala Ponnyklubb är ju en stor förening med hundratals medlemmar. På ridskolan har vi ungefär femhundrasjuttiofem ridskoleelever som sitter upp varje vecka. Vi har också ett hundratal medlemmar som inte rider på ridskolan men som har en egen häst, är fodervärd eller medryttare på en häst. Några är ute och tävlar medan andra hellre tränar och någon trivs bäst i skogen med sin häst.


Uppsala Ponnyklubb vill vara en klubb med bredd. Hos oss är alla välkomna! Det viktigaste är att man gör något med sin häst som både häst och ryttare gillar. Vi är stolta över att ha medlemmar som bland annat rider grenarna Hoppning, Dressyr, Distansritt, Fälttävlan, Engelska Ridklasser, Trab och Working Equitation. Inte minst har också en av våra medlemmar en åsna som visat upp sig på en specialtävling för åsnor. Det tycke jag är coolt. 


Gabbi och jag hade en snabb presentation av klubben och verksamheten där och sedan fick alla som var på mötet presentera sig lite kort. Lite drygt trettio personer hade kommit vilket var jättekul. Vi fikade (mycket viktigt!) och sen delade vi in oss i mindre grupper för att alla skulle få möjlighet att fundera över vilka aktiviteter som just de skulle vilja arrangerades i föreningen. En grupp som ska jobba för att representera våra medlemmar med egen häst har bildats men där finns plats för fler om ngon mer vill vara med. 


Efter en stund så samlade vi  ihop oss igen och gick igenom vad som skrivits ned på pappren. Det var massor av bra idéer! Några som jag kommer ihåg just nu är:

Föreläsningar om Stretching av häst, enklare sjukvård, massage, sitsträning med mera.

Extra träningstillfällen för tanter och gubbar med egen häst i både hoppning och dressyr

Extra träningar för dem som inte blivit tanter och gubbar såsom barn med ponny/ ungdomar

Åka iväg och träna fälttävlan/ ta fälttävlanskort tillsammans

Avsuttna träffar

Fler Pay and Ride Dressyr


Det var många fler poster som togs upp och jag kommer att skriva ner dem och lägga ut på hemsidan. Nu ska vi sätta oss ner och se över vad vi från ridskolan kan hjälpa till med och vad som medlemmarna själva kan bistå med. Ett par stycken tog redan under kvällen på sig att kolla upp med ett par föreläsare och någon tränare.


Det finns en önskan om träningar i olika grenar och nu hoppas vi på att den som känner att den har möjlighet att dra ihop tillfällen för en tränare och hålla i anmälan hör av sig. Vi bistår gärna med att lägga ut information på hemsida och i våra mailutskick så att infon sprids. 


Vi påminde också att all den verksamhet som anordnas i ridskolans regi också är öppen för våra medlemmar med egen häst. Inte bara lektionsverksamheten utan också klubbtävlingarna (15 st/ år), Pay and Jump/ Pay and Ride (20 st/år) kurser på lov, extra träningar som WE och hoppning/ dressyr inför lagtävlan, föreläsningar, PUFF, Ungdomssektionens halloweenkväll, frossarkväll, julshowen och allt det där andra. Ridskolan sjuder av liv och vi hoppas ni vill vara med! :)


En fördel då det finns en ridskola knuten till klubben är att man alltid kan lyfta på luren eller maila och få ett snabbt svar. Så hoppas ni fortsätter att höra av er med frågor och idéer och att vi kan få ihop roliga aktiviteter där ni känner att ni träffar på varandra. 


Den 19 november till exempel så blir det foderföreläsningar och fika förstås.

Välkomna på Foderföreläsning


Klubbtävlingarna är det full fart på. Det har varit en hoppning och en dressyr för dem som inte tävlat så mycket förut. Nu på söndag är det klubbmästerskap i dressyr och sedan kör vi fem söndagar på rad Dressyr, WE och Hoppning. Allt detta hittar ni under rubriken tävling på http://www.uppsalaponnyklubb.se 


Höstlovet bjuder på Pay and Jump, lastträning, tömkörning, löshoppning och dagridläger. 


Jullovsaktiviteterna kommer ut på hemsidan inom någon vecka. För dig med egen häst passar kanske träningsläger inriktning hoppning, dressyrkurs eller en heldag med Working Equitation. Som vanligt så är alla kurser öppna för den med egen häst. Håll ögonen öppna! 


Vår välbesökta julshow äger rum söndagen den 8 december. Kanske någon som har ett spektakulärt nummer att visa upp? Året då vi hade en sjungande konfrencier tyckte jag var trevligt så sångfågel eftersökes...


Jättekul att ses allihop! 


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2016 19:17


     I morse bar det av till Lovisedal för att döma och för vilken gång i ordningen jag körde vägen dit har jag ingen aning om. Lovisedal och Rotbrunna är annars de två ledande destinationerna för min del när det gäller vilsekörningar.    Jag...

Av Ulrika Pernler - 9 januari 2016 17:25


Den här vintern är en kvarkavinter. Jag vet inte om vädret och fukten bidragit till att Kvarkan stortrivs eller om det bara är ett Kvarkaår. Hur som helst så poppar det upp rapporter om misstänkt och konstaterad Kvarka dagligen just nu och är det någ...

Av Ulrika Pernler - 11 november 2015 18:33


    Eller ja, en gång var träningen visserligen allt annat än en höjdpunkt för mig. Det kom en välrenommerad tränare till vår anläggning och jag hade klätt upp mig lite extra. Det kan ju vara svårt att tro att det går. Men jo då jag hade ekipera...

Av Ulrika Pernler - 7 oktober 2015 18:55


När jag var liten hästtjej så fanns det i stallarna där man vistades en och annan ”hästkarl” som jag var livrädd för eftersom minsta felsteg ledde till en omedelbar åthutning. Samtidigt ville jag gärna finnas i deras närhet eftersom jag t...

Av Ulrika Pernler - 30 augusti 2015 21:11


    Om man vill ha en egen häst så är det en bra idé att lägga undan pengar då och då när man har några över. Om man i slutänden har haft lite pengar över tillräckligt många gånger så kan det hända att drömmen slår in.   Jag var väldigt spar...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards